name | autoweek.cz

Vyhoví auta s vytlučenými filtry částic a bez katalyzátoru u „emisí“?

Vyhoví auta s vytlučenými filtry částic a bez katalyzátoru u „emisí“?

02.02.2017 | | Autoservis

Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) zveřejnila výsledky měření emisí vozu Škoda Octavia RS s vytlučeným DPF.
Jen tak náhodou při diagnostice jiného problému jsme si všimli, že vozidlo, které mělo problematické jen ranní studené starty má koncovku výfuku nějak moc špinavou. Pouhým okem bylo vidět, že emisní systém neplní svou funkci, ale přístroj jednoznačně vyhodnotí emisní test jako „VYHOVUJÍCÍ“!
 
Nová metodika 2017 je už měsíc tu, a jak je vidět, bohužel nepřinesla kýženou metlu na vytlučené filtry částic! Běžně už procházejí i vozidla s vytlučenými filtry.
 
Vozidlo s nefunkčním filtrem částic lze protáhnout emisní stanicí strojně vyhodnocovaným testem jako vyhovující! Emisní mechanik by sice mohl sám svým rozhodnutím (vizuální kontrolou) vozidlo vyhodnotit jako nevyhovující, ale strojně vyhodnocovaný protokol z měření emisí vyhovuje!
 
Při příležitosti diagnostikování závady obtížných studených startů u vozidla Škoda Octavia RS 125 kW (BMN) jsme zjistili, že vozidlo je emisně zmanipulované (sváry na tělese filtru částic, černé saze ve výfuku, kouřivost vyšší o 3000 % než je obvyklé). Filtr částic vůbec nefunguje nebo tam není, z výfuku byl po studeném startu vidět světlý štiplavě páchnoucí kouř, v diagnostických hodnotách si lze přečíst údaje o poslední regeneraci, protitlaku na filtru i teplotách, ale chybové hlášení žádné, resp. metodika, „světe div se“, umožňuje mazat paměť závad bezprostředně před emisním testem. A tak to již měsíc po zavedení nové metodiky vědí a dělají téměř všichni.
 
Pokusně jsme tedy provedli podle nové, před měsícem do ostrého provozu nasazené emisní metodiky měření emisí online a nechali jsme emisní stav vozidla strojově vyhodnotit emisní přístroje. Na výsledek se můžete podívat s námi.
 
Výfuk prozradí nefunkční DPF - na prstu zůstávají husté a mokré saze. Jizva po vniknutí do tělesa filtru značí nějaký problém s DPF. Jenže měření emisí dle nové emisní metodiky 2017 pouští vozidlo na další dva roky bez problémů do provozu!
 
Nasazujeme 100x citlivější techniku budoucnosti, která si vyhřívanou odběrovou sondou na 80 °C sama odsává vzorek spalin do měřicí komory jako u zážehových motorů. Ta dokáže rozpoznat, zda je či není filtr poškozen už v samotném volnoběhu (v pravé polovině obrazu za jemnými akceleracemi je vidět jasně moment vysunutí sondy z výfuku). Kouřivost je sice o 3000 % vyšší, ale dle ČR zákona je v normě!
 
Aktuálně se u Stanic měření emisí používají emisní přístroje staré přes 20 let. Kdysi byly stavěny jen na vozidla, která viditelně kouřila. Některé z nich měří sice v setinách, ale to je dobrovolná přesnost, protože některé schválené přístroje měří jen v desetinách jednotek absorpce světla. Pokud by vůz měl celistvý filtr částic, měřili bychom kouřivost 0,00 až 0,03 [1/m]. Tento však vykázal 0,46 [1/m], přičemž povolená hodnota (též velmi zastaralá norma neuvažující filtry částic) vytištěná na štítku vozidla je 0,50 [1/m]. Dle zákona tedy vozidlo, z jehož výfuku jsou metány saze v množství o cca 3000 % vyšším než běžně obvyklé a bez problémů dosažitelné, u Měření emisí bez problémů vyhoví.
 
Nebylo by lepší, aby majitele dieselů zákon vyňal z povinnosti měřit emise, když jde o pouhé výpalné za kontrolní známku?
 
Víc na:
http://www.asem.cz/aktuality/vyhovi-auta-s-vytlucenymi-filtry-castic-a-bez-katalyzatoru-u-emisi