name | autoweek.cz

Výkonnější elektrický pohon Volkswagen

Výkonnější elektrický pohon Volkswagen

16.04.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Volkswagen vyvinul nový a výkonnější systém elektrického pohonu kol zadní nápravy pro rodinu modelů ID na platformě MEB+. Poprvé bude použit v modelu ID.7.

Volkswagen představil novou generaci elektrického pohonu APP550 pro rodinu modelů ID na platformě MEB+. Bude mít výkon 210 kW (286 k) a maximální točivý moment kolem 550 N.m. Přináší různá opatření ke zvýšení účinnosti elektrického pohonu, což zvyšuje dojezd vozidel. APP550 se vyrábí v závodě na výrobu komponent v Kasselu. Poprvé bude použit v sedanu střední třídy ID.7 určeném především pro čínský a severoamerický trh, ale před koncem letošního roku by se měl objevit i v Evropě.

 

Vyšší výkon a výrazně větší točivý moment

Nový agregát dosahuje nejvyššího výkon 210 kW (286 k) a maximální točivý moment 550 N.m – v závislosti na použitém převodovém poměru v převodovce vozidla. Momentová charakteristika od okamžiku rozjezdu až po jízdu vyšší rychlostí zajišťuje především výrazně větší točivý moment. Nová pohonná jednotka APP550 dosahuje vysoký točivý moment díky zdokonalenému statoru elektromotoru s vysokým efektivním počtem závitů a větším průřezem vodičů. Rotor jako protějšek statoru je vybaven silnějšími permanentními magnety, schopnými odolávat vyššímu zatížení. Vzhledem k vysokému točivému momentu má pohon zesílenou konstrukci.

 

Pulzní měnič poskytuje vysoké proudy

Výkon elektrického pohonu zásadním způsobem určuje hodnota elektrického proudu. Proto byl jako významný prvek pro zvýšení výkonu a hospodárnosti vyvinut pulzní měnič, který poskytuje vysoký fázový proud. Jeho funkční software zajišťuje efektivní procesy v celém systému. To se týká například frekvence a modulace při generování střídavého proudu pro elektromotor. Tím se v závislosti na fázi zatížení zvyšuje provozní hospodárnost elektrického pohonu.

 

Pro první pulzní měnič navržený Volkswagenem inženýři přepracovali tuto klíčovou komponentu z hlediska hardwaru i softwaru. V pulzním měniči se stejnosměrný proud z akumulátoru mění na třífázový pro trakční elektromotory. Pulzní měnič má zásadní význam pro spolehlivost, bezpečnost a účinnost pohonu při akceleraci a rekuperaci. Pokud pulzní měnič nepracuje efektivně, dochází ke ztrátám cenné energie pohonu ve formě tepla. Protože toto teplo musí být odváděno, zvyšuje se požadavek na chlazení a s ním i spotřeba energie chladicího systému.

 

Díky modulárnímu principu konstrukce bude možné v budoucnu realizovat celou škálu od základních motorů až po sportovní vozy s výkonem 500 kW.

 

Optimalizované řízení provozní teploty díky inteligentnímu chlazení

Volkswagen optimalizoval několik komponent, mimo jiné systém řízení provozní teploty aby zvýšil efektivitu elektrického pohonu. Nový pohon má energeticky hospodárné chlazení, které se obejde bez elektricky poháněného olejového čerpadla. Systém se může nezávisle chladit prostřednictvím ozubených soukolí převodovky a speciálně tvarovaných dílů pro přívod a rozdělování oleje. Ohřátý olej je ochlazován chladicím okruhem vozidla, aby byla v systému pohonu zachována žádoucí provozní teplota. Vnější strana statoru disponuje kapalinovým chladicím pláštěm.