name | autoweek.cz

Výroba vozidel v ČR v roce 2013 poklesla

Výroba vozidel v ČR v roce 2013 poklesla

16.01.2014 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

V České republice bylo za rok 2013 vyrobeno celkem 1 134 285 motorových vozidel. Je to o 3,98 % méně než v roce 2012. 

„Český automobilový průmysl prokázal i ve složitých podmínkách roku 2013 svou konkurenční schopnost, takže celkový pokles výroby vozidel byl nakonec nižší než by odpovídalo vývoji na evropských trzích. I přes uvedený pokles se jedná o historicky třetí nejvyšší výrobu osobních automobilů v ČR,“ uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.

Osobních automobilů bylo v roce 2013 na území ČR vyrobeno 1 128 473 kusů, což oproti roku 2012 představuje pokles produkce o 3,90 %.

Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl v uplynulém roce z řady důvodů rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu na produkci osobních automobilů. Podíl Škoda Auto na celkové výrobě osobních automobilů v ČR dosáhl v roce 2013 hodnoty 56,70 % (v roce 2012 to bylo 55,89 %), podíl HMMC Nošovice činil 26,90 % (v roce 2012 to bylo 25,81 %) a v TPCA Czech se tento podíl snížil z 18,30 % na 16,40 %.

U autobusů došlo k růstu výroby o 14,31 %. V roce 2013 bylo vyrobeno celkem 3691 kusů, což je historicky nejvyšší produkce v historii ČR i Československa. Před rokem 2013 bylo zatím nejvyšších počtů vyrobených autobusů dosaženo v roce 2011 (3562 kusů).

U nákladních vozidel byl v souhrnu zaznamenán pokles produkce o  48,83 %, a to z důvodu ukončení výroby ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors (výroba v roce 2013 činila pouze 4 kusy). Jediným výrobcem nákladních vozů v ČR je tak nyní pouze společnost Tatra Trucks, která vyrobila 763 vozidel, což oproti roku 2012 představuje nárůst produkce o 53,83 %.

K poklesu výroby došlo u motocyklů, kde firma Jawa Moto vyrobila 1354 kusů, což je o 41,61 % méně než v roce 2012. I přes uvedený pokles se jedná o druhou nejvyšší produkci motocyklů od roku 2009.

„Mohu říci, že výhledy pro rok 2014 jsou mírně optimistické. Vzhledem k současným prognózám předpokládám, že domácí výroba osobních automobilů se v roce 2014 může vrátit k  výsledkům dosaženým v roce 2012,“ uzavírá Ing. Martin Jahn.