name | autoweek.cz

Výrobci čipů vzkazují automobilkám: Plaťte!

Výrobci čipů vzkazují automobilkám: Plaťte!

05.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nedostatek počítačových čipů, který v posledních dvou letech donutil světové výrobce automobilů zrušit výrobní plány pro miliony vozů, se zmírňuje – s novými a trvale vyššími náklady pro automobilky. Důsledky analyzovala agentura Reuters.

To, co dosud bylo cosi jako „operace ve válečné radě“ pro řešení nedostatku čipů se stává nedílnou součástí vývoje vozidel. Uvádějí to manažeři v obou odvětvích. Rizika a některé náklady se tím přesunuly na výrobce automobilů.

 

Nově vytvořené týmy ve společnostech jako jsou General Motors, Volkswagen a Ford Motor jednají přímo s výrobci čipů. Výrobci automobilů jako Nissan Motor a další přijímají delší závazky k objednávkám a budují si vyšší zásoby. Klíčoví dodavatelé, včetně Robert Bosch a Denso, investují do výroby čipů. GM a Stellantis uvádí, že budou spolupracovat s konstruktéry čipů při navrhování těchto komponent.

 

Tyto změny dohromady představují podle vedoucích pracovníků i analytiků zásadní posun pro automobilový průmysl: vyšší náklady, více praktické práce při vývoji čipů a větší kapitálové nasazení výměnou za lepší postavení jejich dodávek čipů, říkají. Je to obrat pro výrobce automobilů, kteří se dosud při získávání polovodičů spoléhali na dodavatele nebo jejich dodavatele.

 

Pro výrobce čipů je stále se rozvíjející partnerství s automobilkami vítaným oživením. Mnoho vedoucích pracovníků v oblasti polovodičů poukazuje na to, že výrobci automobilů po velkou část nedávné krize nechápali jak funguje dodavatelský řetězec čipů a na jejich neochotu sdílet náklady a rizika.

 

Nákladné změny se spojují právě ve chvíli, kdy se zdá, že automobilový průmysl překonává to nejhorší z ještě nákladnější krize, která odhadem snížila celosvětovou produkci od začátku roku 2021 o 13 milionů vozidel.

 

Výkonný ředitel největšího světového výrobce čipů Taiwan Semiconductor Manufacturing C. C. Wei konstatoval, že mu nikdy nevolal žádný vedoucí pracovník z automobilového průmyslu – dokud nebyl nedostatek zoufalý. „V posledních dvou letech mi volají a chovají se jako mí nejlepší přátelé,“ řekl nedávno rozesmátému davu partnerů a zákazníků TSMC v Silicon Valley. Jedna automobilka zavolala, aby naléhavě požádala o 25 základových destiček, řekl Wei, který je zvyklý přijímat objednávky na 25 000 destiček. „Není divu, že nemůžete získat podporu...“

 

Thomas Caulfield, generální ředitel GlobalFoundries, uvedl, že automobilový průmysl chápe, že již nemůže nechat riziko výstavby továren na výrobu čipů v hodnotě mnoha miliard dolarů na jejich producentech. „Nemůžete nechat jednu část průmyslu nosit vodu pro zbytek průmyslu. Nebudeme zvyšovat kapacitu, pokud se zákazník nezavázal k odběru a pokud nemá v této kapacitě vlastnický podíl,“ řekl agentuře Reuters.

 

Ford oznámil, že bude spolupracovat s GlobalFoundries na zajištění dodávek čipů. Mike Hogan, který vede automobilový obchod GlobalFoundries, uvedl, že se chystají další podobné obchody s jinými výrobci automobilů.

 

SkyWater Technology, výrobce čipů v Minnesotě, hovoří s automobilkami o tom, aby koupily zařízení nebo zaplatily výzkum a vývoj, jak řekl agentuře Reuters generální ředitel Thomas Sonderman.

 

Užší spolupráce s výrobci automobilů a jejich dodavateli přinesla americké společnosti onsemi 4 miliardy dolarů v dlouhodobých smlouvách na čipy pro řízení spotřeby vyráběné z karbidu křemíku, což je nový materiál, který získává na popularitě, řekl její generální ředitel Hassane El-Khoury. „Každý rok investujeme miliardy dolarů, abychom tuto operaci rozšířili. Nebudeme ale stavět továrny jen pro naději,“ řekl agentuře Reuters.

 

Michael Hurlston, generální ředitel společnosti Synaptics, jejíž čipy pohánějí dotykové displeje, jejichž nedostatek pozdržel určitou výrobu automobilů, uvedl, že nedávná přímější spolupráce s výrobci automobilů by mohla vytvořit nové obchodní příležitosti a také sdílet rizika. Hurlston uvedl, že automobilový průmysl se nadchnul pro používání OLED displejů, které jsou méně odolné než LCD displeje, což je faktor, který podle mnohých může omezit jejich použití v autech navzdory lepšímu kontrastu a nižší spotřebě energie. „Ale toto vnímání se za poslední dva roky dost dramaticky změnilo jako přímý důsledek toho, že jsme schopni se s automobilovým průmyslem domlouvat. Paradigma se pro nás opravdu, opravdu změnilo,“ řekl.

 

Generální ředitelé japonských Renesas Electronics a nizozemské NXP Semiconductors sdělili agentuře Reuters, že spolupracují s inženýry, aby automobilkám pomohli navrhnout novou architekturu, kde by jeden počítač centrálně řídil všechny funkce. „Probudili se. Pochopili, co to znamená. Snaží se najít ten správný talent. Je to velký posun,“ řekl generální ředitel NXP Kurt Sievers.

 

„Průměrný objem použitých polovodičů na vozidlo do roku 2026 přesáhne 1000 USD, což oproti prvnímu roku pandemie znamená zdvojnásobení,“ uvádí Gartner. Jeden příklad: Porsche Taycan má přes 8000 čipů. To se podle Volkswagenu do konce desetiletí zdvojnásobí nebo ztrojnásobí.

 

„Pochopili jsme, že jsme součástí polovodičového průmyslu. Nyní máme lidi, kteří se věnují pouze strategickému řízení polovodičů,“ řekl senior manažer pro řízení polovodičů z koncernu Volkswagen Berthold Hellenthal.

 

„Zajištění a udržení čipových inženýrů bude výzvou pro výrobce automobilů, kteří budou muset konkurovat společnostem Alphabet, Google, Amazon.com a Apple. Myslím, že by to vedlo k akvizicím,“ řekl Evangelos Simoudis, investor a poradce rizikového kapitálu ze Silicon Valley, který spolupracuje jak se zavedenými automobilkami, tak se startupy.

 

Na rozdíl od společnosti Tesla, která navrhuje své vlastní základní čipy, Simoudis řekl, že tradiční výrobci automobilů budou muset při nových investicích žonglovat s výrobou starších modelů automobilů.

 

AutoForecast Solutions (AFS) odhaduje, že nedostatek mikročipů donutil automobilky od začátku roku 2021 po celém světě snížit z výrobních plánů více než 13 milionů vozidel. „Je to arogantní průmysl. Někdy je prostě kousne do zad,“ řekl viceprezident globálního předpovídání vozidel v AFS Sam Fiorani.