name | autoweek.cz

Výrobci paliv kritizují zaměření EU na elektromobily

Výrobci paliv kritizují zaměření EU na elektromobily

27.09.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Plánovaný zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem v EU, který by měl vstoupit v platnost v roce 2035, vytvoří pro Evropu ekonomická a sociální rizika v době vysoké geopolitické nejistoty. Sdělila to koalice výrobců paliv evropským politikům.

Ve společném dopise výrobci pohonných hmot nabádají politiky, aby přehodnotili svůj tlak na plnou elektrifikaci nových vozů do roku 2035, přičemž argumentují, že světové události vyžadují jiný přístup.

 

„Od zveřejnění návrhu Komise na normy CO2 v osobních a dodávkových automobilech v červenci 2021 se geopolitická krajina dramaticky změnila s dopadem na energetickou a surovinovou závislost. To pravděpodobně bude mít dopad na rychlost a ekonomickou efektivitu elektrifikace nového vozového parku lehkých užitkových vozidel,“ uvádí dopis.

 

Dopis je podepsán širokou škálou organizací souvisejících s palivovým sektorem včetně obchodních asociací s biopalivy a FuelsEurope, která zastupuje velké ropné společnosti jako jsou Shell, TotalEnergies, BP a ENI. Patří sem také japonská automobilka Mazda a evropské sdružení dodavatelů automobilových dílů CLEPA.

 

Problémy elektromobility

„Všichni plně podporujeme, že elektrifikace bude hlavní technologií pro dekarbonizaci lehké silniční dopravy. Nedávný geopolitický vývoj však zvýraznil nejistoty spojené s cestou k plné elektrifikaci nových vozů do roku 2035,“ varují.

 

Vysoké náklady na suroviny, nezbytné pro výrobu akumulátorů, jako jsou nikl, lithium a kobalt, a závislost EU na těchto zdrojích ve třetích zemích, jsou v dopise zdůrazněny jako hrozba pro cenovou dostupnost elektrických vozidel.

 

Nedostatek nabíjecí infrastruktury na podporu přechodu na elektrická vozidla, dlouhodobá kritika automobilového sektoru a průmyslu paliv, se také uvádějí jako rizikový faktor, který vytváří nejistotu pro potenciální kupující elektromobilů.

 

Elektřina z uhlí není řešení

Navíc se v dopise tvrdí, že intenzita emisí skleníkových plynů z výroby elektrické energie v EU by mohla snížit úspory emisí z elektrických vozidel, protože členské státy hledají zdroje energie s vysokým obsahem uhlíku aby vyrovnaly výpadek vyvolaný zákazem použití ruského plynu.

 

„Neexistuje žádná záruka, že budeme mít dostatek obnovitelné elektřiny k uspokojení rostoucí poptávky z elektrifikované dopravy ve spojení s rizikem, že produkce elektřiny může pocházet i z uhlí. Současné normy pro vozidla, založené výhradně na emisích z výfuku, tomu nijak nezabrání, a to na úkor celkového snížení emisí skleníkových plynů,“ uvádí dopis.

 

Syntetická paliva a biopaliva

Signatáři nevyzývají k návratu k fosilním palivům, ale spíše chtějí, aby politici EU uznali potenciál biopaliv a syntetických paliv pro dekarbonizaci silničního sektoru. Tato nízkouhlíková kapalná paliva by měla doplňovat strategii elektrifikace.

 

„Alternativní kapalná paliva jsou slučitelná s cílem EU, kterým je klimaticky neutrální dopravní sektor. Potřebujeme značné investice do takových paliv, abychom nejen podpořili těžko dekarbonizovanou dopravu, ale také po desetiletí posílili starý vozový park desítek milionů automobilů. Současné geopolitické události podtrhují potřebu diverzifikace zdrojů energie,“ řekl Marko Janhunen, předseda Koalice pro pokročilá biopaliva, která je rovněž signatářem dopisu.

 

V současné době probíhají jednání mezi členskými státy EU, Evropským parlamentem a Evropskou komisí o finalizaci legislativy, která do zákona zakotví povolené emise CO2 z osobních a dodávkových automobilů. Zatímco Evropský parlament i Rada v zásadě souhlasily s návrhem Komise na nulový emisní limit pro prodej nových automobilů od roku 2035, panuje spor o roli, kterou by měla hrát alternativní paliva. Doložka, vložená Německem při jednání Rady EU, zavazuje Evropskou komisi, aby do roku 2026 připravila zprávu, která se bude zabývat technologiemi, jako jsou plug-in hybridy a paliva neutrální z hlediska CO2. Tato zpráva musí vzít v úvahu technologický vývoj.