name | autoweek.cz
Vyšlo prosincové vydání magazínu Autoservis & mobilita
18.12.2025 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Na ukázku přinášíme jeho úvodník. Magazín Autoservis & mobilita je volně ke stažení na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-prosinec-2025/as-prosinec-2025.pdf
Zachrání Evropu Žluté vesty?
Evropa stojí před klíčovými rozhodnutími, která určí osud automobilového průmyslu. Narůstající ekonomické problémy mnoha automobilek a v ještě větší míře jejich dodavatelů už se začínají projevovat, takže riziko dramatického růstu nezaměstnanosti už začíná strašit stále víc politiků.
Jenže ne všechny evropské země jsou závislé na automobilovém průmyslu. Problémy nejvíc dopadají na německé společnosti, což by mnozí jejich konkurenti rádi využili. V Bruselu mají až příliš silný vliv nevládní environmentální organizace v čele s Transport & Environment se silnou oporou v Evropském parlamentu, kde mají jednoznačnou převahu frakce podporující Zelený úděl.
Evropa bude i nadále směřovat k elektrifikaci silniční dopravy a případný posun úplného zákazu prodeje spalovacích motorů nebo zmírnění flotilových emisních limitů na tom nic nezmění. Emisní povolenky velmi rychle dramaticky zdraží pohonné hmoty a tím i silniční dopravu všeho zboží a veškeré cestování ještě víc, než zuž nyní dražily dopravu po železnici.
Evropské automobilky do elektromobility investovaly astronomické sumy, takže by v podstatě měly být spokojeny, že jim EU připravuje podmínky aby své investice mohly zhodnotit. Jenže skutečnost je jiná. Klíčovou součástí elektromobilů jsou akumulátory. Snaha o produkci článků v Evropě krachuje, protože s ohledem na ceny energií a přísné předpisy chránící životní prostředí je nehospodárná. A i těch pár projektů, které se daří rozebíhat, je odkázaných na dodávky surovin od čínských společností.
Rozšiřující se potřebu po elektromobilech v nejrůznějších cenových relacích nakonec evropští výrobci nebudou schopni splnit, takže svou pozici zde budou stále víc posilovat čínské značky. I mezi nimi dojde k selekci – brzy zmizí ty, které nejsou schopny (a často ani ochotny) zabezpečit potřebný servis. Mnohé z nich si ani nelámou hlavu s flotilovými emisními limity a elektromobily nabízejí jen symbolicky nebo vůbec. Takže buď sázejí na jejich zrušení, nebo počítají s tím, že namísto placení velkého penále evropské trhy zase opustí a starost o své zákazníky nechají na dovozcích.
A co zákazníci? O ty se zatím nikdo nestará. Ale nezapomeňme, jak před pár lety Francií otřáslo hnutí Žlutých vest po mírném zdražení benzinu. Jak ale Evropané v chudších oblastech přijmou několikanásobně vyšší zdražení nejen dopravy, ale v podstatě úplně všeho?
Ing. Vladimír Rybecký, vydavatel a šéfredaktor
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
