name | autoweek.cz

Vysoce efektivní vozy Škoda GreenLine a Green tec

Vysoce efektivní vozy Škoda GreenLine a Green tec

21.05.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Modely GreenLine jsou k dispozici pro šest ze sedmi modelových řad značky Škoda - výjimku tvoří Škoda Citigo. Doplňky Green tec jsou k dispozici pro všechny modely.

Škoda s každou novou generací u svých modelů snižuje spotřebu pohonných hmot (a tedy i emise CO2) o 10-15 %. Pro ty, kteří chtějí nebo potřebují dosahovat nejnižší hodnoty spotřeby i emisí CO2 Škoda sází na dvě hlavní strategie: vozy poháněné stlačeným zemním plynem G-TEC a varianty se sníženou spotřebou GreenLine a Green tec. Význam těchto variant je o to větší, že všechny alternativní systémy pohonu mají ve srovnání s motory na benzin či naftu nějakou nevýhodu.

 

Škoda nabízí kompletní nabídku hospodárných verzí GreenLine a doplňků Green tec pomáhajících ke snížení spotřeby pohonných hmot a emisí CO2. Zákazník může vybírat z celkem 11 verzí GreenLine a 79 variant s výbavou Green tec.

Modely GreenLine jsou k dispozici pro šest ze sedmi modelových řad značky Škoda. Výjimku tvoří Škoda Citigo, která je však k dispozici ve verzi G-TEC s pohonem na zemní plyn.

 

Označením GreenLine Škoda již od roku 2008 označuje nejúspornější verze jednotlivých modelových řad - od Fabie po Superb. Nejefektivnějším modelem řady GreenLine je Škoda Octavia poháněná turbodieselem 1,6 TDI o výkonu 81 kW v kombinaci se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Octavia 1,6 TDI Green Line má spotřebu pouze 3,2 l nafty na 100 km a tím emise 85 g CO2/km.

 

Všechny vozy GreenLine jsou poháněny moderními vznětovými motory TDI a jsou vybaveny systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie a pneumatikami se sníženým valivým odporem. Mají optimalizovanou aerodynamiku, režimy pohonného ústrojí a sníženou hmotnost. Výsledkem těchto opatření jsou snížené hodnoty spotřeby a emisí. Aktuálně je k dispozici jedenáct variant GreenLine označených plaketou na mřížce chladiče a na pátých dveřích.

 

Škoda Fabia GreenLine patří mezi nejúspornější modely ve svém segmentu. S motorem 1,2 TDI/55 kW a přímo řazenou pětirychlostní převodovkou se může pochlubit kombinovanou spotřebou pouhých 3,4 l/100 km a tedy emisemi 88 g CO2/km. Pro Fabii Combi GreenLine platí tytéž hodnoty. Škoda Roomster GreenLine se stejnou pohonnou jednotkou má spotřebu 4,2 l/100 km a emise 109 g CO/km.

 

Škoda Rapid GreenLine a Rapid Spaceback GreenLine jsou vybaveny vznětovým motorem 1,6 TDI/66 kW a pětirychlostní přímo řazenou převodovkou. Na 100 km spotřebují pouze 3,8 l nafty, takže emise CO2 činí pouze 99 g/km.

 

Modernizovaná Škoda Yeti GreenLine s turbodieselem 1,6 TDI/77 kW a pětirychlostní přímo řazenou převodovkou má kombinovanou spotřebu nafty 4,6 l na 100 km a emise CO2 dosahují hodnoty 119 g/km.

 

Kompletně přepracovaný model Škoda Superb má ve verzi Superb GreenLine kombinovanou spotřebou paliva 4,2 l/100 km a tedy hodnotou emisí 109 g CO2/km, zatímco Superb Combi GreenLine vykazuje spotřebu 4,3 l/100 km a emise CO2 113 g /km. Vozy Škoda Superb GreenLine a Superb Combi GreenLine pohání vznětový motor 1,6 TDI s výkonem 77 kW (105 k) a přímo řazenou šestirychlostní převodovku.

 

Škoda Citigo není v nabídce ve variantě GreenLine, městský minivůz se však dodává s  pohonem na zemní plyn ve verzi Citigo G-TEC.

 

Výbavové sady Green tec jsou k dispozici pro různé motorizace modelových řad Citigo, Fabia, Roomster a Rapid a zákazník si jej může objednat jako volitelnou výbavu. Sada Green tec zahrnuje systém Start-Stop, rekuperaci brzdné energie a pneumatiky se sníženým valivým odporem.

U modelových řad Octavia, Yeti a Superb je výbava Green tec automaticky součástí některých motorizací. U těchto verzí zahrnuje systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie.

 

U všech technických řešení, směřujících ke snižování spotřeby a emisí CO2 je ale třeba zdůraznit, že nejdůležitější pro dosažení skutečné úspory je vždy způsob jízdy. Využití technických vymožeností je důležitější, ale nejdůležitější je i nadále řidič.