name | autoweek.cz

Vysoká hra, v níž mohou evropské automobilky jen prohrát

Vysoká hra, v níž mohou evropské automobilky jen prohrát

13.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komise rozhodla, že od července uvalí dodatečná cla ve výši až 38,1 % na dovážené čínské elektromobily, čímž riskuje tvrdou odvetu ze strany Pekingu, což může postihnout především německé automobilky.

Měsíc poté, co Washington oznámil plány na čtyřnásobné zvýšení cel pro čínská elektrická vozidla na 100 %, končící eurokomisaři v Bruselu rozhodli, že budou bojovat proti nadměrným dotacím poskytovaným čínským automobilkám dodatečnými cly v rozsahu od 17,4 % pro BYD až po 38,1 % pro SAIC nad standardní 10% clo na dovážená auta.

 

Komise odhaduje, že podíl čínských aut na trhu EU se proti roku 2019 zvýšil z méně než 1 % na 8 % a v roce 2025 by mohl dosáhnout 15 %. Ceny těchto vozidel jsou podle ní obvykle o 20 % nižší než u modelů vyrobených v EU.

 

Andrew Kenningham, hlavní evropský ekonom ze společnosti Capital Economics, pro agenturu Reuters uvedl, že rozhodnutí EU znamená velkou změnu obchodní politiky EU, protože přesto, že dosud často používala obchodní obranu proti Číně, u tak významného odvětví, jakým je automobilový průmysl, tak dosud neučinila.

 

Někteří ekonomové uvedli, že okamžitý účinek dodatečných cel bude z ekonomického hlediska velmi malý. EU dovezla z Číny za 12 měsíců končících v dubnu 440 000 elektromobilů v hodnotě 9 miliard eur. Kielský institut pro světovou ekonomiku předpovídá, že průměrně 20% clo navíc, které zavede EU, může snížit dovoz elektromobilů z Číny o 25 %, což bude brzy  z velké části kompenzováno vyšší produkcí v Evropě, i když evropské automobilky tento uvolněný prostor nezbytně nezaplní.

 

Will Roberts, vedoucí automobilového výzkumu v RHO Motion, uvedl, že čínští výrobci by měli být schopni absorbovat velkou část navrhované úrovně cel na úkor míry svého zisku. „Zatímco čínské automobilky mají prostor absorbovat tato cla, skutečným testem bude, zda Peking přistoupí k odvetě, nebo dospěje ke smírnému řešení. Evropští výrobci stále spoléhají na čínský trh, takže klesající zisk z Číny by jen zpomalil jejich schopnost efektivně přejít na elektrická vozidla.“

 

Zejména německé automobilky mají v Číně hodně co ztratit a oznámení Komise je znepokojuje. Čína v prvním čtvrtletí představovala přibližně 30 % prodejů německých automobilek - téměř 32 % prodeje BMW a po 30 % u Volkswagenu a Mercedesu-Benz. Odveta by tak mohla být pro tyto společnosti a přes jejich dodavatele pro celou německou výrobní ekonomiku hodně bolestivá. To přimělo kancléře Olafa Scholze, aby v továrně Opel varoval, že „Izolacionismus a nezákonné celní překážky vše nakonec jen zdraží a všichni zchudnou.“

 

Generální ředitel BMW Oliver Zipse zavedení cel popsal jako špatnou cestu. Generální ředitel Mercedesu-Benz Ola Kaellenius řekl: „Odstranění restrikcí a rozšíření spravedlivého a volného obchodu vedlo k hospodářskému růstu. Takže bychom se nyní neměli ubírat jiným směrem. Německo jako exportně orientovaná země nepotřebuje zvýšené překážky obchodu.“ Největší evropská automobilka Volkswagen varovala, že „negativní dopad cel převáží nad případným přínosem zejména pro evropský a německý automobilový průmysl.“

 

Tesla importuje elektromobily z čínské továrny do Evropy a BMW dováží z Číny Mini EV a BMW iX3. Evropský automobilový průmysl je také závislý na čínských součástkách, zejména u elektromobilů, protože Čína dominuje velké části dodavatelského řetězce. Generální ředitel BMW Zipse varoval, že vyvolání obchodní války by mohlo mít katastrofální důsledky pro přechod EU na elektrická vozidla, protože bez čínského dovozu není možné vyrábět elektromobily v Evropě. „V Evropě nemůže být Green deal bez zdrojů z Číny,“ řekl Zipse.

 

Čínská asociace osobních automobilů CPCA se zdá být návrhem Komise méně znepokojena. „Prozatímní cla EU v zásadě odpovídají našemu očekáváním v průměru kolem 20 %, což nebude mít velký dopad na většinu čínských firem. Firmy vyvážející elektromobily vyrobené v Číně, mezi něž patří Tesla, Geely a BYD, mají stále obrovský potenciál pro budoucí rozvoj prodeje v Evropě,“ řekl generální tajemník CPCA Cui Dongshu. Čínští výrobci elektromobilů a jejich dodavatelé také začínají investovat do evropské výroby, čímž by se vyhnuli clům.

 

Foto (MG 4): Newspress