name | autoweek.cz

Vysoké napětí ve Wolfsburgu

Vysoké napětí ve Wolfsburgu

30.09.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Věci v koncernu Volkswagen jsou aktuálně velmi turbulentní. Potíže s prodejem elektricky poháněných modelů, problémy ve výrobě kvůli kolapsu sítí a tlak odborů jsou jen některé z mnoha problémů, které musí vedení koncernu v těchto dnech řešit.

Dvacetičlenná dozorčí rada koncernu VW schválila plány managementu přidělování vozů do výroby pro značku VW do roku 2028. Rozhodla, že nový model VW Trinity se bude v budoucnu vyrábět ve Cvikově.

 

Řešení pro Cvikov: Trinity

VW do přeměny závodu ve Cvikově na výrobu elektromobilů investoval obrovské prostředky. Nově vybudované centrum pro elektromobily vyrábí modely založené na platformě MEB Volkswagen ID.3, ID.4 a ID.5 a také vozy Cupra Born, Audi Q4 E-tron a Audi Q4 Sportback E-tron.

 

Jenže vzhledem k malému zájmu kupujících o elektromobily ze Cvikova, zejména o hlavní model ID.3, zde ruší se zde pracovní místa a omezuje produkce s přechodem ze tří- na dvousměnný provoz. Cvikov potřebuje posílení výrobního programu. Proto panovaly obavy, že by se sem mohla přesunout i výroba Škody Enyaq iV, která rovněž vychází z platformy MEB. Pro Cvikov by se ale měl stát záchranou projekt Trinity.

 

Špičkový elektromobil značky Volkswagen, který byl prezentován jako projekt Trinity, byl vysněnou odpovědí bývalého koncernového šéfa Herberta Diesse na úspěch Tesly. Měl se vyrábět v nově postavené části továrny ve Wolfsburgu-Warmenau. Její výstavba měla přijít na dvě miliardy eur a výroba Trinity tu měla začít v roce 2026. Protože se vyskytly problémy s vývojem softwaru u dceřiné společnosti VW Cariad, zahájení projektu se opakovaně odkládalo.

 

Nový generální ředitel Oliver Blume před rokem okamžitě po svém nástupu projekt Trinity odložil na konec dekády. Vzniká na nové platformě SSP (Scalable Systems Platform), kterou bude v budoucnu využívat většina elektromobilů Volkswagen. Ta by měla umožnit obzvláště rychlé nabíjení, dlouhý dojezd a vysoce automatizovanou jízdu na úrovni až 4. Radikálně se změnila koncepce tohoto vozu – namísto velkého aerodynamického sedanu by mělo jít o lépe prodejné SUV. Nově se předpokládá jeho uvedení na trh nejdřív v roce 2028.

 

Ve Cvikově se bude i nadále vyrábět Audi Q4 e-tron resp. jeho nástupce. Odboráři vyjadřovali obavy, že by se nové Q4 e-tron mohlo přemístit do Bruselu.

 

Budoucnost pro Wolfsburg

Kromě modelu ID.3, jehož produkce se ve Wolfsburgu v roce 2023 rozšíří, bude hlavní závod koncernu vyrábět i druhý elektrický model. Počínaje rokem 2026 má z montážních linek sjíždět také velké množství plně elektrických SUV pro velkoobjemový segment A. Ve Wolfsburgu se od roku 2026 bude také vyrábět elektrická verze modelu Tiguan a už od roku 2025 nástupce Tiguanu Allspace se spalovacím motorem.

 

Namísto projektu Trinity má jeho místo ve stávající hlavní továrně ve Wolfsburgu zaujmout nová elektrická verze hatchbacku Golf na nové architektuře SSP. Svou verzi tohoto modelu dostane i značka Cupra. Produkce těchto dvou elektromobilů ale nezačne dřív než v roce 2028.

 

Továrna VW v Osnabrücku, kde se v současné době vyrábí Porsche Cayman a Boxster, dostane výrobu elektrické verze modelové řady Porsche 718.

 

Nové platformy

Od roku 2025 bude uvedena nově vyvinutá platforma MEB+ s dalším zvýšením dojezdu a účinnosti pohonu o 10 %. Umožní i rychlé dobíjení díky článkům s technologií Cell2Pack. První elektromobily, které budou používat MEB+, budou malé modely značek Volkswagen, Škoda a Cupra (nikoliv Seat). Nové elektrické modely se startovací cenou pod 25 000 eur (610 000 Kč) mají od poloviny dekády zpřístupnit elektromobilitu široké veřejnosti. Pro jejich výrobu se už v areálu Seatu v Martorellu buduje nový výrobní závod. Radikální snížení ceny má umožnit nová technologie výroby akumulátorů, snižující náklady na jejich produkci až o 50 % ve srovnání s články pro první generaci MEB.

 

Ve střednědobém horizontu chce koncern Volkswagen přejít na platformu Scalable Systems Platform (SSP) jako jednotný budoucí základ s integrovanou elektrickou a elektronickou architekturou. Na SSP má být postaveno víc než 40 milionů vozidel všech značek a segmentů. Koncept inteligentní platformy nabídne flexibilitu přizpůsobení vozidel potřebám příslušného segmentu a zároveň zajistí potřebnou diferenciaci mezi značkami. Očekává se, že investiční, výzkumné a vývojové náklady pro SSP se ve srovnání s MEB sníží přibližně o 30 %, takže většina plně elektrických modelů může dosáhnout stejnou míru zisku jako jejich protějšky se spalovacími motory.

 

Kromě toho už v roce 2024 bude uvedena elektrická platforma pro prémiové modely Premium Platform Electric (PPE), vyvinutá společně Audi a Porsche pro 800 V technologii. Prvními vozidly na PPE budou Audi Q6 e-tron a Porsche Macan.