name | autoweek.cz

Vytrvalostní závody na obnovitelné palivo

Vytrvalostní závody na obnovitelné palivo

23.08.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy

Závody mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC včetně 24 hodin Le Mans od roku 2022 přejdou na plně obnovitelné palivo Excellium Racing 100 na bázi bioetanolu. Naopak třída vozidel na vodík byla odložena.
Společnost TotalEnergies bude od roku 2022 poskytovat pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA World Endurance Championship včetně závodu 24 hodiny Le Mans plně obnovitelné palivo. Nové palivo Excellium Racing 100 se vyrábí z bioetanolu získávaného ze zbytků pocházejících z francouzských vinařství a z ethyl-t-butyletheru (ETBE - Ethyl Tertio Butyl Ether), vyráběného společností TotalEnergies v rafinérii Feyzin poblíž francouzského Lyonu. Přechod na toto obnovitelné palivo umožní okamžité snížení emisí CO2 v motoristickém sportu 65 %.
 
Excellium Racing 100 bude mít všechny požadované kvality závodního paliva a bude splňovat požadavky výrobců automobilů i nejnovější kritéria FIA pro udržitelná paliva, a to díky využití odborných znalostí techniků z TotalEnergies Addatives and Fuels Solutions. Tento tým navrhl i palivo Excellium Endurance, použité s úspěchem v letošním závodě 24 hodin Le Mans 2021. To obsahuje 10 % pokročilého bioetanolu.
 
„Pokročilá biopaliva mají nepopiratelnou roli v pomoci dopravnímu sektoru okamžitě snížit jeho emise CO2. TotalEnergies podporuje své zákazníky a partnery ve snaze do roku 2050 dosáhnout nulové emise uhlíku tím, že uplatňuje svoji strategii i v motoristickém sportu. Toto 100% obnovitelné palivo, které bude k dispozici v automobilových závodech již v roce 2022, je toho dokonalým příkladem. Tím, jak se stáváme širokou energetickou společností, jsou závodní tratě pro TotalEnergies více než kdy jindy otevřenou laboratoří,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel TotalEnergies Patrick Pouyanne.
 
Generální ředitel FIA WEC a ELMS Frederic Lequien dodal: „Je nesmírně povzbuzující, že společnost TotalEnergies otevírá cestu ostatním a vytváří 100% obnovitelné palivo. Pevně ​​věřím, že FIA WEC a ELMS jsou ideálním kolbištěm pro TotalEnergies, aby mohla vyzkoušet své nové inovativní palivo Excellium Racing 100. Vytrvalostní závody jsou dokonalým testem pro všechny produkty související se silnicí.“
 
Prototyp LMPH2G společnosti H24 Racing se snažil urychlit přechod závodů na vodíkový pohon, ale plány na zvláštní kategorii vozidel na vodík byly odloženy. Pořadatel závodu v Le Mans ACO oznámil, že navrhovaná kategorie vozidel na vodík bude mít premiéru až v roce 2025 a nikoli v roce 2024. Na uvedení této nové třídy pro prototypy schopné soutěžit o celkové vítězství v Le Mans s pohonem pomocí vodíkových palivových článků ACO pracuje od roku 2018. Od té doby probíhají práce na vývoji technologie prostřednictvím programu Mission H24. Byly vyvinuty dvě generace prototypu H24 a partneři hlásí pokroky v jeho výkonu a spolehlivosti. Jenže bez plného závazku některého výrobce do roku 2024 a s technologií, která zatím není není připravená pro 24hodinový závod v tempu prototypů LMH, se ACO rozhodlo odložit zavedení této třídy o rok.