name | autoweek.cz

Významný ekonom dává německým automobilkám jen malou šanci

Významný ekonom dává německým automobilkám jen malou šanci

04.11.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ekonom a president Kielského institutu pro světovou ekonomiku IfW Moritz Schularick vyvolal (nejen) v Německu pozdvižení, když prohlásil, že tři velké německé automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz nebudou za pět let existovat ve své současné podobě.

Moritz Schularick je presidentem Kielského institutu pro světovou ekonomiku IfW a vyučuje ekonomii na Sciences Po v Paříži. Schularick diagnostikuje dramatickou situaci pro německou ekonomiku, přičemž se zaměřuje zejména na automobilový průmysl, protože podle něho Německo zaostává v klíčových technologiích 21. století. Věří, že nahrazení automobilového sektoru jakožto vedoucího odvětví v Německu je nevyhnutelné. Německo by podle něho mělo vítat zahraniční investory a zaměřit se na nová rostoucí odvětví, jako jsou umělá inteligence, robotika a high-tech obranný průmysl.

 

Moritz Schularick v diskuzním pořadu moderátorky Caren Miosgy ve státní televizi ARD prohlásil, že nevěří, že tři velké německé automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz budou za pět let stále existovat ve své současné podobě. Naznačil jejich možnou budoucnost ve spojení s čínskými společnostmi, tedy totéž, co nedávno uvedl jako možnou budoucnost evropské části společnosti Stellantis její bývalý šéf Carlos Tavares. Tématem večera byla krize v německém automobilovém průmyslu a otázka, zda jej lze ještě zachránit. Miosga o tom diskutoval se Schularickem, politikem Strany zelených Cemem Özdemirem a presidentkou Německého svazu automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerovou.

 

V odpovědi na otázku, zda Volkswagen, BMW a Mercedes budou ve své současné podobě existovat i za deset let, Schularick odpověděl: „Věřím, že vzhledem k současnému stavu německého automobilového průmyslu pravděpodobně ve své současné podobě už do konce desetiletí existovat nebudou. Místo toho si dokáží představit jakési řešení od Volva, tedy strategického investora pro německé automobilky. Mohl by se jednat i o čínského investora, který přinese technologie a otevře přístup na nové trhy.“ Volvo vlastní čínská skupina Geely Group od roku 2010 a po IPO v roce 2021 zůstala skupina majoritním akcionářem.

 

Schularick kritizoval diskuse o minulosti, tedy o těžce zkoušeném německém automobilovém průmyslu a místo toho doporučil zaměření na témata orientovaná na budoucnost, jako je autonomní řízení: „V celé této na minulost zaměřené debatě zapomínáme na to, co je další revoluce, a pak opět zůstaneme pozadu.“

 

Presidentka VDA Hildegard Müllerová Schularickovi oponovala a označila jeho předpověď za absurdní. Vidí úspěšné společnosti a za obtížnou situaci, které automobilky čelí, viní především německou politiku a vysoké ceny energií.

 

Politik Strany zelených Özdemir, který v současné době kandiduje na funkci ministerského předsedy Bádenska-Württemberska, důrazně popřel skutečnost, kterou připomenul Schularick, že by Daimler-Benz byl v čínských rukou, i když uznal, že je třeba podniknout významné kroky k zajištění toho, aby vozy Mercedes zůstaly německým výrobkem. Skutečností ale je, že největšími majiteli akcií Daimler-Benz s podílem dohromady téměř 20 % jsou čínské automobilky BAIC a Geely.

 

Foto: presseportal