name | autoweek.cz
Vznětový motor V6 pro modely Audi Q5 a Audi A6
20.12.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Hybridní poháněcí ústrojí se třemi elektrifikovanými komponenty nabízí působivou dynamiku při rozjezdu a vysokou hospodárnost. Nová evoluce motoru V6 TDI se systémem MHEV plus a elektricky poháněným dmychadlem umožňuje použití paliva HVO 100. Vozy s tímto motorem už lze objednávat.
Audi rozšiřuje nabídku motorů pro modelové řady Audi Q5 a Audi A6 o vznětový motor V6 3,0 l s nejvyšším výkonem 220 kW (299 k) a maximálním točivým momentem 580 N.m. Poprvé používá systém MHEV plus v kombinaci s elektricky poháněným dmychadlem. Souhra tří elektrifikovaných komponent zajišťuje dynamickou a přitom velmi hospodárnou jízdu.
Základ systému MHEV plus tvoří elektromotor s funkcí generátoru, reverzní alternátor poháněný řemenem a akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát). Zásadním úkolem reverzního alternátoru je zajišťovat spuštění motoru a dodávat do akumulátoru elektrickou energii.
Elektromotor s funkcí generátoru umožňuje využití elektrického systému k pohonu vozidla. Vůz může být poháněn čistě elektricky v městském provozu, při parkování a manévrování nebo při plynulé jízdě na silnicích mimo město. Elektromotor s funkcí generátoru kromě toho podporuje spalovací motor při rozjezdu a předjíždění dodatečným točivým momentem až 230 N.m a výkonem až 18 kW (24 k). Při zpomalování dodává energii zpět do sady akumulátorů rekuperačním výkonem až 25 kW.
Hybridní poháněcí ústrojí kombinuje tři elektrifikované komponenty
V motoru 3,0 V6 TDI je nyní technologie MHEV plus poprvé rozšířena o elektricky poháněné dmychadlo. To je v nově vyvinuté strategii spalovacího procesu nedílnou součástí elektronického řízení motoru. Podporuje v konceptu dvoustupňového přeplňování výfukové turbodmychadlo s nejvyšší precizností.
Motor V6 TDI EA897evo4 se v kombinaci s elektrifikovaným systémem MHEV plus prezentuje působivou výkonovou charakteristikou v každé jízdní situaci – při rozjezdu, zrychlování za obcí, předjíždění nebo na dálnici.
Elektricky poháněné dmychadlo překonává prodlevu v nárůstu plnicího tlaku turbodmychadla v nízkých otáčkách a umožňuje jízdu s vysokým točivým momentem. To vede k výrazně nižší spotřebě paliva v porovnání s dosavadní generací tohoto motoru. Navíc byla výrazně vylepšena spontánnost při rozjezdu. Zatímco řemenem poháněný reverzní alternátor zajistí spuštění spalovacího motoru a podpoří ho na cestě do vyšších otáček, poskytují elektromotor s funkcí generátoru a elektricky poháněné dmychadlo točivý moment ke zrychlování. Elektricky poháněné dmychadlo přitom zrychluje nárůst plnicího tlaku v motoru. Současně přenáší elektromotor s funkcí generátoru první přímý impulz točivého momentu na kola.
Nové elektricky poháněné dmychadlo zajišťuje suverénní zrychlení a lineární výkonovou charakteristiku
Elektricky poháněné dmychadlo je v sacím potrubí uloženo za konvenčním výfukovým turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu. Jeho napájení zajišťuje 48V elektrická soustava. Požaduje-li řidič pedálem plynu vysoké zatížení a současně k turbínovému kolu proudí výfukové plyny s nízkou energií, je nasávaný vzduch obtokovým ventilem přesměrován k elektricky poháněnému dmychadlu. V něm dojde k dalšímu stlačení nasávaného vzduchu komprimovaného již v první fázi výfukovým turbodmychadlem a odtud pokračuje do spalovacích prostorů.
V porovnání s dřívějšími modely, vybavenými elektricky poháněným dmychadlem (S4, S6 a SQ5), je nynější generace výrazně výkonnější díky většímu provoznímu rozsahu a rychlejšímu nárůstu plnicího tlaku. Základem je elektromotor s permanentními magnety a optimalizované vedení proudícího vzduchu v dmychadlu ve spojení s vylepšeným přívodem vzduchu do šesti válců.
Zatímco elektricky poháněné dmychadlo vykonávalo svou činnost dosud jen v malém rozsahu provozních podmínek, pracuje nová generace nyní plošně v celém rozsahu otáček. Tímto způsobem zajišťuje homogenní a rychlé reakce, suverénní hnací sílu s ještě bezprostřednějšími reakcemi na pohyby pedálu plynu, vyšší hospodárnost a ještě lepší odolnost vůči trvalému zatížení.
Díky interakci elektricky poháněného dmychadla a elektromotoru s funkcí generátoru je maximálního plnicího tlaku 3,6 bar dosaženo o jednu sekundu dříve. Výsledkem je výrazně dynamičtější rozjezd bez prodlevy turbodmychadla. Tato charakteristika se téměř vyrovná elektrickému pohonu podobného výkonu. Při zrychlování dosáhne oběžné kolo kompresoru během 250 milisekund 90 000 otáček za minutu. To odpovídá nárůstu otáček o 40 %.
Udržitelné palivo HVO 100 snižuje emise CO2
Nová jednotka V6 TDI EA897 evo4 je homologována pro používání paliva HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, - hydrogenovaný rostlinný olej), což prozrazuje i nálepka XTL (X-to-Liquid) na víčku palivové nádrže. XTL V porovnání s fosilní naftou lze tímto udržitelným palivem snížit emise CO2 o 70 až 95 %. K výrobě HVO se používají zbylé materiály a odpadní látky, například použité jedlé oleje z potravinářského průmyslu nebo zbytky ze zemědělství. HVO lze přimíchat do běžné nafty nebo může být používáno jako 100% čisté palivo. Nové vozy, které opouštějí německé výrobní závody značky Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu, se dodávají s palivem HVO.
Uvedení na trh a ceny
Nové motory v modelech Audi A6 a Q5 lze již v České republice objednávat. Audi A6 Limuzína s motorem TDI/220 kW má cenu stanovenou na 1 922 900 Kč včetně DPH a Avant stojí 1 989 900 Kč. Audi Q5 SUV má vstupní cenu 1 819 900 Kč, Sportback 1 888 900 Kč.
Foto: Audi
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
