name | autoweek.cz

Dallara bude vyrábět auta
12.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Gian Paolo Dallara jako konstruktér stál u zrodu dvou z nejslavnějších sportovních vozů všech dob - Lamborghini Miura (jednalo se o vůbec první auto s motorem před zadní nápravou určené k běžnému provozu, jeho úžasný design byl dílem Marcela Gandiniho) a De Tomaso Pantera (jeho design navrhl Tom Tjaarda).
Po založení vlastní firmy v roce 1972 Dallara vyráběl jen závodní automobily. Firma Dallara Automobili, sídlící ve Varano de Melegari nedaleko Parmy, je nejznámější díky svým monopostům, které mj. už řadu let dominují v Inadianapolisu i ve F3 a používají se v celé řadě výchovných a značkových formulí (GP2, GP3, formule Renault 3,5 aj.). Kromě toho se ale podílí i na stavbě mnoha závodních aut pro nejrůznější zákazníky. Právě zde totiž vznikly tak slavné sportovní prototypy jako např. Lancia skupiny C, Ferrari 333 SP, Toyota GT1 či Oreca. Dallara se podílel i na konstrukci prototypu Audi R8.
Zkušenosti získané ze závodních tratí Dallara uplatnil při návrhu vozů pro velké automobilky - z jeho konstrukčního studia vzešly konstrukce šasi například pro Alfu Romeo 8C Competizione, Maserati MC-12, Bugatti Veyron či naposledy KTM X-Bow.
\"Nerozhodujeme o tom, kdy postavíme nové auto. To záleží na tom, jak se mění předpisy. Svou činnost se snažíme diverzifikovat. Proto vyrábíme sedm různých typů závodních vozů a další připravujeme pro externí zákazníky. Přesto ale neustále musíme čelit nebezpečí, že zájem trhu pomine. Věřím, že musíme mít něco na trhu a proto budeme vyrábět vlastní auto určené k běžnému provozu,\" říká Gian Paolo Dallara. \"Naše auto bude mít ducha Lotusu Seven, což je jeden z nejlepších sportovních vozů. Colin Chapman byl konstruktérem, kterého nejvíce uznávám a toto jeho auto je zřejmě nejvíce kopírovaným autem světa. Naše auto by mělo mít tohoto ducha, ale bude vybaveno nosnou strukturou z uhlíkového kompozitu, motor bude vzadu, interiér bude prostornější a vůz také bude modernější. Budeme jej vyrábět v malých sériích - asi kolem 100 kusů ročně - jen proto, abychom rozšířili naše aktivity.\"
Žádné obrázky tohoto vozu zatím nejsou k dispozici. Pouze se předpokládá, že půjde o dvoumístné kupé s cenou kolem 40 000 eur, tj. asi milionu korun. Ač konstrukce a design ještě nejsou dokončeny a není známa ani přesná cena, Dallara už údajně má na tento vůz několik objednávek!
Pod jménem Dallara vzniklo už v letech 1974 až 1978 30 vozů X1/9. Byla to malá sportovní auta vyvinutá pro závody sk. 5, tzn. siluety, schopná i běžného provozu. Se současnými plány Gian Paola Dallary je spojovala stejná koncepce lehkého dvoumístného kupé s motorem vzadu. Jenže tato auta nebyla vyráběná Dallarou. Ten je jen upravoval z Fiatu X1/9 vyráběného karosárnou Bertone.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz