name | autoweek.cz
 
	Nastal bod obratu?
05.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Prodej osobních aut v ČR letos začal nadějně, ale březnová statistika už přináší jiný obraz. Česká republika se začíná vydávat směrem k jiným evropským zemím. Optimismus dodávají prodejní výsledky z Německa a velké Británie.
V prvním čtvrtletí 2012 bylo v ČR registrováno celkem 43 529 nových osobních automobilů a 2833 lehkých užitkových vozidel. Za stejné období minulého roku to bylo 42 026 osobních automobilů a 2683 lehkých užitkových vozidel. Celkově tedy registrace nových osobních automobilů za čtvrtletí vzrostly oproti loňsku o 3,58 % (ze 42 026 ks na 43 529 ks, tj. o 1503 ks) a lehkých užitkových automobilů o 5,59 %. V březnu 2012 však došlo k poklesu o 2,5 % u osobních aut a lehkých užitkových aut o 4,99 %. Potvrzuje se tedy, že růst prodeje především v lednu byl důsledkem odložené spotřeby, tedy, že se prodávala auta, kteří si většinou firemní zákazníci z různých důvodů nekoupili v prosinci 2011.
První mezi značkami je samozřejmě Škoda se 13 300 osobními automobily s podílem na trhu 30,55 %. Na druhé místo ale poprvé s pomocí agresivních reklamních kampaní postoupil Hyundai se 3900 registrovanými vozy a podílem na trhu 8,95 % před tradičními uchazeči o druhou příčku Volkswagenem (3658 ks a 8,40 %), Fordem (3157 ks a 7,25 %) a Renaultem (2909 ks a 6,68 %) za nimiž je Kia (1993 ks a 4,57 %).
Značky s největším nárůstem registrací v 1. čtvrtletí 2012
| poř. | značka | 1.Q 2012 | 1.Q 2011 | rozdíl | nárůst | 
| 9. | Nissan | 1187 | 499 | 688 | +137,88 % | 
| 27. | Mini | 93 | 40 | 53 | +132,50 % | 
| 28. | Jeep | 89 | 39 | 50 | +128,21 % | 
| 32. | Lancia | 29 | 13 | 16 | +123,08 % | 
| 25. | Land Rover | 182 | 97 | 85 | +87,63 % | 
| 26. | Porsche | 100 | 68 | 32 | +47,06 % | 
Značky s největším poklesem registrací v 1. čtvrtletí 2012
| poř. | značka | 1.Q 2012 | 1.Q 2011 | rozdíl | pokles | 
| 49. - 54. | Chrysler | 2 | 18 | -16 | -88,89 % | 
| 22. | Honda | 313 | 444 | -131 | -29,50 % | 
| 24. | Subaru | 201 | 284 | -83 | -29,23 % | 
| 17. | Suzuki | 563 | 737 | -174 | -23,61 % | 
| 5. | Renault | 2909 | 3728 | -819 | -21,97 % | 
| 13. | Opel | 897 | 1055 | -158 | -14,98 % | 
Situace v Evropě
Na největším evropském trhu v Německu lze březnové navýšení o 3,4 % na 339 123 vozů pokládat za potvrzení trendu mírného zvyšování prodeje. Za celé čtvrtletí bylo dodáno 773 636 nových aut, což je o 1,3 % více než před rokem.
Ve Velké Británii je březen tradičně nejdůležitějším měsícem z hlediska prodeje nových aut, protože v březnu bývá v průměru registrováno 18 % z celoročního počtu. Proto je letošní mírný růst o 1,8 % na 372 835 aut důležitým náznakem zlepšení. Navíc tento výsledek napomohl ke čtvrtletnímu růstu o 0,9 % v porovnání s loňským prvním čtvrtletím. Celkem už bylo letos ve Velké Británii zaregistrováno 563 556 nových osobních aut.
Naopak dramatický pokles prodeje i nadále hlásí další velké evropské trhy ve Francii, Itálii a Španělsku. V Itálii zaznamenali v březnu opět pokles, tentokrát o 26,7 % na 138 137 vozů, přičemž za první čtvrtletí registrace proti roku 2011 poklesly o 20,9 %. Podobně ve Francii za březen vykazují meziroční pokles o 22 % na 233 526 vozů, což znamená snížení dodávek za celé čtvrtletí o 20 % na 610 161 vozů. Zdánlivě nejmenší pokles nastal ve Španělsku - o 4,5 % v porovnání s loňským rokem, ale jde o pokračování loňského dramatického propadu, takže se prodalo jen 84 427 vozů. Podobně za první čtvrtletí prodej klesl o 1,9 % na 204 119 vozů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz

