name | autoweek.cz

Hyundai iX35 a Hyundai Genesis - předpremiéra

Hyundai iX35 a Hyundai Genesis - předpremiéra

29.11.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Laskavostí evropského ústředí Hyundai Motors se nám dostalo mimořádné příležitosti seznámit se v předstihu s připravovaným SUV iX35 a s finalistou americké ankety Auto roku, luxusním sedanem Genesis.

Uvedením modelu Santa Fe v roce 2000 se Hyundai začal významně prosazovat v evropském segmentů vozů SUV. Své postavení posílil v roce 2001 s dalším modelem Terracan. V tomto roce už Hyundai dosáhl podílu na evropském trhu SUV 5,5 %. Rok 2004 přinesl nový model Tucson, který se setkal s velkým úspěchem - v roce 2005 se jej v Evropě prodalo 63 000 kusů a dodnes jeho prodej překročil hranici 250 000 kusů (celosvětově je to dokonce více než milion). V roce 2006 přišlo nové Santa Fe. Této modelové řady se roku 2006 prodalo 55 000 kusů a její prodej v Evropě už dosáhl 310 000 vozů (ve světě je to přes 1,75 milionu kusů). Model Santa Fe prošel v roce 2009 modernizací.

V roce 2008 se představil nový model iX55. Ten sice navenek vypadá jako v USA prodávaný model Veracruz a také z něho koncepčně vychází. Jenže snaha vyhovět evropské legislativě a požadavkům evropských řidičů si vyžádala naprostou rekonstrukci tohoto vozu. Po 18měsíční práci ale tento model přišel v době, kdy v souvislosti s ekonomickou krizí dramaticky poklesl zájem o velká SUV.

Kupující ale i nadále vyhledávají kompaktní SUV. Pro tento segment má Hyundai připravenu novinku - model iX35. Nástupce modelu Tucson přijde do prodeje počátkem roku 2010. Oproti svému předchůdci se jedná o automobil určený cíleně pro evropské trhy. Proto byl vyvinut ve Výzkumném a vývojovém středisku Hyundaie v Rüsselsheimu a tam byl také pod vedením Thomase Bürkeho navržen jeho design.

Design vozu vychází z konceptu HED-6 ix-onic a přináší nový dynamický styl značky, kombinující plynulé linie a novou tvář se šestiúhelníkovou maskou. Vzhledem k dramatickému vzhledu studie ix-onic je až překvapující, jak blízko k němu sériový vůz má. Souvisí to s posunem pojetí iX35 proti Tucsonu - od tradičního krabicovitého vzhledu a orientace na jízdu v terénu směrem k atraktivní vozům, jejichž doménou je jízda po silnici. K designu se přidávají nejen nová litá kola 16\", 17\" a 18\", ale i kvalitnější materiály používané v nově řešeném interiéru.

Ruku v ruce s touto proměnou stylu přichází i zkvalitnění výbavy vozu. To se týká všech oblastí. Po stránce bezpečnosti jsou například k bočním airbagům přidány oponové airbagy a dále jsou zde aktivní opěrky hlavy či sledování tlaku v pneumatikách TPMS. Kromě ESP a TCS je zde i asistent pro rozjezd do stoupání HAC (Hill Start Assist Control) a řízené brzdění při jízdě z prudkého klesání DBC (Downhill Brake Control). Nabízet se bude také samočinný parkovací asistent a kamera sledující dění za vozem, na přání lze získat i panoramatické střešní okno.

Novinkou je bezklíčkové spouštění motoru tlačítkem. Zajímavé z pohledu řidiče je umístění otáčkoměru a rychloměru s modrým podsvícením číselníků a červenými ukazateli do dvojice tubusů orientovaných k ose volantu. Nás nejvíce zaujala nová integrovaná navigace pracující s kamerou a prostorovým zobrazením blížící se křižovatky na displeji 6,5\", na níž je názorně vyznačena správná trasa. Audio systém se šesti reproduktory pracuje s CD i MP3 a umožňuje také napojení vnějších přístrojů prostřednictvím USB a Bluetooth

Délka vozu je 4410 mm (o 85 mm více než Tucson, přičemž se nový vůz protáhl především zadním převisem, zatímco ten přední se dokonce zkrátil) při rozvoru 2640 mm (+10 mm). Naopak je o 10 mm nižší - 1660 mm, ale o 20 mm širší (1820 mm).

Připraveny jsou verze s pohonem předních i všech čtyř kol. Dvoukolky jsou se zcela novým zážehovým motorem Gamma 1,6 GDI/103 kW s přímým vstřikováním benzinu, kombinovaným s pětirychlostní převodovkou, a turbodiesely U-II 1,7 l/85 kW a R 2,0 CRDi /100 kW, které jsou spřaženy se šestirychlostní převodovkou. Pohon 4x4 bude k dispozici se zážehovým motorem Theta II 2,0 l/120 kW a turbodieselem R 2,0 CRDi/135 kW. Čtyřkolky budou k mání alternativně i se šestirychlostní samočinnou převodovkou. Pro přímo řazené převodovky je připraven indikátor doporučující přeřazení s ohledem na nejhospodárnější způsob jízdy.

Hyundai iX35 se bude vyrábět, resp. už vyrábí, v závodě Kia Motors Slovakia v Žilině. Tam také přijde do výroby i sesterský model značky Kia, který bude mít stejný základní profil a lišit se bude jen v detailech - jinou maskou chladiče v novém stylu značky Kia (ovšem s vyšší mřížkou než je třeba u modelu cee\'d, a pozměněným, hranatějším tvarem zadních dveří.

 

Velký sedan Genesis jsme si vyzkoušeli v nejvýkonnější verzi s motorem V8 4,6 l/276 kW a šestirychlostní samočinnou převodovkou. Majestátní sedan s pohonem zadních kol zaujme elegantními tvary, přičemž jen mřížka chladiče připomíná jeho korejský původ. Interiér sice nemůže kvalitou konkurovat německým exkluzivním značkám, nicméně je přívětivý a elegantní. Auto bylo natolik americké, že nám rádio hrálo jen americké satelitní rozhlasové stanice a navigace s daty o ulicích Los Angeles nám v okolí Offenbachu nebyla moc platná. Přesto jsme byli Gensesisem příjemně překvapení. Ač zatím neprošel úpravami v evropském vývojovém středisku, jeho chování nás velmi příjemně překvapilo. Pokud se objeví v Evropě, což nelze vyloučit, bude pro zájemce o velké luxusní auto rozhodně představovat zajímavou alternativu - samozřejmě ne k německým značkám, ale ke zbytku Evropy či japonské konkurenci rozhodně ano.