name | autoweek.cz

Carl-Peter Forster do čela Tata Motors

Carl-Peter Forster do čela Tata Motors

15.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Novým výkonným šéfem společnosti Tata Motors byl jmenován Carl-Peter Forster. Od jeho odchodu od GM se očekávalo, že se postaví do čela skupiny Jaguar Land Rover patřící Tata Motors.

Forsterův postup do vedení skupiny Jaguar Land Rover se očekával především od chvíle, kdy v lednu rezignoval její šéf David Smith. Carl-Peter Forster (55) nakonec zaujal ještě vyšší postavení, protože převzal odpovědnost za vedení a činnost Tata Motors po celém světě, tedy včetně skupiny Jaguar Land Rover. Forster tak postoupil na funkci, kterou do loňského roku zastával Ravi Kant než se stal vicepresidentem.

V Londýně narozený Forster je jedním z nejrespektovanějších evropských manažerů v automobilovém průmyslu. Působí zde už 24 let. Forster pracoval 13 let v různých funkcích u BMW, mj. jako ředitel BMW South Africa a člen představenstva BMW s odpovědností za výrobu.

V roce 2001 jej angažovalo General Motors. Postupně se jako první neAmeričan stal nejvyšším šéfem GM Europe s odpovědností za značky Opel/Vauxhall, Saab a evropské aktivity Chevroletu. Od jara 2009 se Forster postavil do vedení Opelu a odvedl mimořádnou práci při osamostatnění automobilky. Jenže pak vedení GM zmařilo převzetí Opelu rusko-kanadským konsorciem pod vedením společnosti Magna International a rozhodlo se Opel si ponechat. Forster toto rozhodnutí kritizoval a v listopadu 2009 od GM odešel. Nedlouho poté jej do svých služeb získala společnost Tata Motors.

„Tata Motors od pana Forstera očekává velký přínos při dosahování našich ambicí stát se skutečně mezinárodní společností,“ řekl v Bombaji předseda společností Tata Sons a Tata Motors Ratan Naval Tata při uvedení Carla-Petera Forstera do funkce.

Tata Motors je jedním z největších výrobců nákladních aut na světě, ale vyrábí také malá osobní auta. Nejde při tom jen o celosvětově proslavené „nejlevnější auto světa“ model Nano, ale o řadu dalších modelů včetně terénních a užitkových.

V roce 2008 Tata Motors koupila za 2,3 miliardy dolarů od Ford Motor dlouhodobě ztrátovou divizi Jaguar Land Rover. Načasování této akvizice se ukázalo jako nešťastné, protože krátce poté propukla celosvětová hospodářská krize, která tvrdě postihla především prodej luxusních automobilů. Tata Motors na restrukturalizaci firmy a pokrytí jejích ztrát vynaložila asi 1,9 miliardy dolarů. Počet zaměstnanců v Anglii klesl o 2500 na 14 500.

V souvislosti s převzetím ALR se společnost Tata Motors dostala do ztráty, ale už v listopadu opět ohlásila zisk za třetí čtvrtletí. V lednu se prodej Tata Motors proti loňskému roku zdvojnásobil, přičemž prodej vozů skupiny Jaguar Land Rover dokonce vzrostl na trojnásobek.

Smithovým nástupcem ve vedení anglické skupiny exkluzivních značek Jaguar Land Rover byl jmenován Ralf Speth (54). Speth, stejně jako Forster, řadu let působil u BMW a dokonce býval už vicepresidentem Land Roveru v době, kdy tato značka patřila BMW. Jako blízký spolupracovník Wolfganga Reitzleho ještě u BMW i s ním posléze odešel k Fordu a jeho skupiny Premium Ato Group, kterou Reitzle vedl a do níž mj. náležely Jaguar i Land Rover. Speth Reitzleho posléze následoval i do průmyslového gigantu Linde Group, odkud se nyní vrací do Gaydonu do vedení JLR.