name | autoweek.cz

Dacia Duster - políčeno na úspěch

Dacia Duster - políčeno na úspěch

13.05.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia pokračuje v úspěšném tažení Evropou. Její postavení nepochybně ještě posílí nový, už šestý model. Dacia Duster je totiž přesně tím autem, o jaké je zájem - cenově dostupné robustní SUV.

Renault ovládl rumunskou automobilku s cílem získat v ní výrobce levných aut pro rozvíjející se trhy ve střední a východní Evropě, Turecku a zemích Maghrebu. Úspěch nové filosofie aut se ale setkal s úspěchem i tam, kde se s tím původně vůbec nepočítalo - na nejvýznamnějších trzích západní Evropy. Do Německa a Francie vloni směřovala takřka polovina produkce určené pro Evropu. V Německu se vloni prodalo více než dvakrát více vozů značky než na domácím trhu v Rumunsku.

Duster dokonale odpovídá původní filosofii, s níž Renault značku Dacia uvedl do světa. Současně ukazuje, jak velký skok v kvalitě rumunská automobilka pod dohledem Renaultu v posledních letech udělala. Jedná se o mimořádně hospodárný terénní automobil s velmi přitažlivou cenou, tedy přesně to, co zákazníci na rozvíjejících se trzích požadují.

Duster je automobil určený pro jízdu i v poměrně náročném terénu - s velkou světlou výškou 210 mm, vysokými podběhy kolem 16\" kol, patřičnou ochranou karoserie ale také s vyspělým pohonem všech kol. Přitom se jedná o kompaktní vůz dlouhý 4310 mm s přijatelnou výškou 1625 mm. Nájezdové úhly jsou na vysoké úrovni - přední 30º, přejezdový 23º a zadní 36º.

Interiér je vybaven účelově. Je prostorný, praktický a z odolných materiálů, odpovídajících předpokládanému nepříliš šetrnému zacházení. Duster má navíc velký zavazadlový prostor o objemu 475/1636 l.

Technický základ vychází z modelu Logan, ale přední náprava i nosná struktura jsou zesílené. U verze s pohonem všech kol je použita víceprvková zadní náprava s rozvodovkou a elektromagnetickou spojkou převzaté od aliančního partnera Nissanu. Systém se snadno ovládá otočným voličem stejným jako u Renaultu Koleos nebo Nissanů Qashqai či Murano. Umožňuje volbu režimu mezi hospodárným pohonem předních kol 2WD, samočinně přiřazovaným pohonem všech kol 4WD AUTO a stálým pohonem všech kol 4WD LOCK, rozdělujícím točivý moment rovným dílem mezi obě nápravy. Duster je vybaven i systémem BMR, zastavujícím protáčející se kolo. Pro usnadnění jízdy v terénu jsou převody nové šestirychlostní převodovky hodně krátké. Týká se to především jedničky, kterou lze v terénu využívat místo redukce.

Duster je neobvykle lehký: 1160-1180 kg ve verzi s pohonem předních kol a 1250-1294 kg ve verzi 4x4. Díky tomu je jeho provoz velmi hospodárný. Ve verzi 4x4 poháněné osvědčeným turbodieselem 1,5 dCi/80 kW má kombinovanou spotřebu jen 5,6 l/100 km.

Dacia Duster s pohonem 4x4 přichází s cenou pod hranicí 300 000 Kč - 299 900 Kč vč. DPH (verze 4x2 přijde jen na 259 900 Kč). K tomu přidává tříletou záruku (resp. na 100 000 km). Duster je ale současně v mnoha ohledech i úplnou novinkou v nabídce značky. Je nejen prvním modelem nabízejícím i ESP/ASR, ale také poměrně luxusně vybavenou variantu Exeption.

Duster byl vyvinut ve spolupráci rumunského vývojového střediska RTR (Renault Technologies Roumanie) a francouzského vývojového centra Renaultu Losange (to je nové označení pro Technocentre Renault). Vývoj začal ve Francii za účasti rumunských techniků. Od výroby druhého prototypu se vývoj přesunul do Rumunska. Rovněž design byl navržen v Losange ve Francii, ale podíleli se na něm i pracovníci rumunského střediska RDCE (Renault Design Central Europe).

Duster se, stejně jako ostatní modely značky, vyrábí v rumunském závodě Mioveni nedaleko Pitesti. Tam bude představovat asi třetinu produkce.

Duster je prvním modelem Dacie nabízeným také ve Velké Británii. Dodávky zákazníkům v České republice začnou v červnu.