name | autoweek.cz

Chevrolet Volt - nový způsob dopravy

Chevrolet Volt - nový způsob dopravy

12.11.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chevrolet uvádí do prodeje - zatím jen v USA - Volt první sériově vyráběný automobil poháněný elektřinou a pracující s prodlouženým dojezdem až na 560 km díky revolučnímu systému Voltec, kombinujícímu lithio-ionové akumulátory se spalovacím motorem.

S modelem Volt Chevrolet vytváří zcela nový segment automobilového trhu. Jedná se o plnohodnotný pětidveřový čtyřmístný automobil těžící ze všech předností elektrického pohonu ovšem bez jeho omezení, především co se týče limitovaného dojezdu. Na rozdíl od běžných elektromobilů, Volt může být jediným vozem v rodině. Jeho použití a parametry nejsou omezeny ani klimatickými podmínkami.

Inovativní systém pohonu GM Voltec sestává ze sady lithio-ionových akumulátorů s kapacitou 16 kWh a trakčního elektromotoru o výkonu 111 kW (149 k) a točivém momentu 368 N.m. Navíc je zde zážehový čtyřválec 1,4 l o výkonu 63 kW (84 k). Motor je navržen tak, aby pracoval v optimálním režimu z hlediska efektivity. Vzhledem k tomu je zajímavé, že je vybaven systémem proměnlivého časování sacích i výfukových ventilů.

Spalovací motor je s generátorem propojen přes planetový převod a tři spojky, což umožňuje jeho činnost ve čtyřech různých režimech. Elektronický systém volí optimální režim jízdy a podle potřeby připojuje dobíjení spalovacím motorem. K pohonu vozu se používá jen trakční elektromotor. V případě, že jsou akumulátory vybité, převádí se elektrický proud přímo z generátoru k elektromotoru. Poháněna jsou přední kola vozu. Systém pohonu nabízí řidiči volbu ze tří způsobů jízdy: Normal, Sport a Mountain.

Akumulátor s dlouhou životností o hmotnosti 198,1 kg má tvar T. Sestává z devíti modulů a celkem 288 prismatických článků. Vyrábí se v nové továrně Brownstown Township v Michiganu. Ze 161 komponent, z nichž se akumulátor skládá, bylo 95 % vyvinuto a zkonstruováno v GM. Akumulátor jako celek ale vznikl ve spolupráci se společností LG Chem. Akumulátor spolehlivě pracuje v rozsahu teplot -25 ºC až 50 ºC. Ve velkém chladu se akumulátor předehřívá, zatímco při více problematických  vyšších teplotách se během dobíjení ochlazují.

Akumulátor je možné v USA dobíjet z běžné domácí zásuvky na 120 V nebo prostřednictvím dobíjecí stanice pracující s 240 V. V prvním případě trvá dobití 10 až 12 hodin, zatímco ve druhém okolo čtyř hodin. Uživatel může postup dobíjení sledovat a řídit přes počítač prostřednictvím MyVolt.com nebo přes inteligentní mobil.

Chevy Volt má rozvor náprav 2685 mm a rozchod kol 1556/1578 mm. Délka je 4498 mm, šířka 1788 mm a výška 1430 mm. Objem zavazadlového prostoru 300 l. Nádrž benzinu má objem 35 l. Průměr zatáčení je 11,0 m. Pohotovostní hmotnost vozu je 1715 kg a užitečná 364 kg.

Karoserie je pětidveřový liftback se sklopnými symetricky dělenými zadními sedadly.

Volt má vpředu vzpěry typu MacPherson a vzadu složenou klikovou nápravu se zkrutnou příčkou. Řízení s převody ZF je vybaveno elektrickým posilovačem napájeným samostatným 12 V akumulátorem umístěným v zádi vozu. Brzdy jsou vybaveny systémem rekuperace schopným využít až 100 % energie z brzdění k dobíjení akumulátoru při 94 % případů, kdy jsou použity brzdy. Jen při intenzivním brzdění během kritických situací se brzdy využívají na plný účinek.

Jen na elektrický pohon s akumulátory je Volt schopen bez produkce jakýchkoliv emisí ujet 40 až 80 km v závislosti na profilu terénu, klimatických podmínkách a způsobu jízdy. Systém prodloužení dojezdu k tomu přidává dalších 500 km což vůz činí nezávislým na síti dobíjecích stanic a na rozdíl od elektromobilů i schopným bez problémů absolvovat i cesty na dlouhé vzdálenosti. Chevy Volt dosahuje největší rychlost 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s.

Vůz je vybaven elektronickým systémem stability jízdy StabiliTrak. O bezpečnost cestujících se mimo jiného stará osm airbagů. Pokud dojde k nehodě, pak je Volt vybaven systémem OnStar, vysílajícím samočinně informaci o havárii aby se zkrátila doba pro přivolání pomoci.

Vůz je vybaven parkovacím asistentem se čtyřmi ultrazvukovými snímači, na přání lze získat parkovací kameru na zádi.

V interiéru jsou dvě 7\" barevné LCD obrazovky - jedna je grafická informační a druhá je dotyková pro ovládání různých systémů. Vůz může být vybaven různými zábavnými a informačními systémy včetně satelitního rádia, přehrávačů DVD a MP3, navigací a Bluetooth. Na přání je k dispozici i špičková hifi soustava Bose se šesti reproduktory.

Chevy Volt byl koncipován tak, aby jeho provoz byl maximálně hospodárný, čemuž napomáhá aerodynamicky řešená karoserie, lehká hliníková kola, speciální pneumatiky s malým valivým odporem Goodyear Fuel Max ale i výbava vozu, např. stereorádio s menší energetickou náročností. Také nová samočinná jednozónová klimatizace ACC je navržena s ohledem na ekonomické ohřívání a chlazení prostoru pro cestující se zaručením maxima komfortu. Veškerá opatření ke snížení jízdních odporů současně přinášejí i snížení hluku pronikajícího do vozu. Protože je provoz vozu velmi tichý, je pro případ jízdy jen na elektrický pohon vybaven systémem produkování umělého hluku jako výstraha chodcům. Tento hluk byl vyvinut ve spolupráci s Americkou federací slepců.

Konstrukce a příprava výroby tohoto vozu dotažená až k zahájení produkce trvala 29 měsíců.

GM investovalo kvůli výrobě Voltu do osmi továren v Michiganu přes 700 milionů dolarů. Montáž vozu probíhá v závodě Hamtrack v Detroitu.

Kromě běžných garancí na vůz, zahrnujících mj. pětiletou záruku na spalovací motor a pětiletou asistenční službu včetně odvozu a šestiletou záruku proti korozi, poskytuje Chevrolet k novému vozu záruku na lithio-ionové akumulátory na osm let či 160 000 km (100 000 mil). Vychází při tom z výsledků testů, při nichž technici GM od roku 2007 absolvovali přes 1,5 milionu kilometrů a čtyři miliony hodin.