name | autoweek.cz

Renault v rámci globální expanze vylepšuje odlišení značek

Renault v rámci globální expanze vylepšuje odlišení značek

28.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Levná modelová řada automobilek Renault a Dacia se prodává po celém světě, avšak užívání obou značek u některých modelů je matoucí. Přehlednější uspořádání vyžaduje i strategie pro prémiové automobily skupiny Renault připravované pod značkou Initiale Paris. 

Mezinárodní růst Renaultu možná povede ke změně názvů některých modelů, které se v Evropě prodávají jako Dacia a ve zbytku světa jako Renault. „Je jasné, že jednoho dne budeme muset jména trochu oddělit a nepoužívat stejný název modelu pro dvě odlišné značky, což může zvláště na internetu působit zmatek,“ vysvětluje Jerôme Stoll, výkonný vicepresident pro prodej a marketing.

V roce 2004 začala Dacia jako nová regionální pobočka Renaultu pro rozvíjející se trhy prodávat nízkonákladové vozy ve východní Evropě. Poptávka po vozidlech umožňujících základní přepravu rychle rostla nejen v Evropě, ale i na nových trzích, které chtěl Renault získat pod svým jménem. Prodej vozů původně vzniklých pod značkou Dacia mimo Evropu vloni převýšil hranici 50 % prodeje skupiny Renault zásluhou nárůstu prodeje o 9,1 % mimo Evropu a poklesu značky Renault o 18 % na domácím trhu.

Modelová řada vozů vycházející z Dacie tvořila asi 37 % celkového prodeje skupiny v roce 2012 a je v současné době hnacím motorem zisku společnosti. „Vstupní modely jsou zcela určitě nejziskovější,“ řekl před rokem nejvyšší šéf Renaultu Carlos Ghosn. „Naším cílem bylo dosáhnout 6 % a nikdo nevěřil že tyto vozy by mohly dosáhnout 6 % ziskovosti. Dnes však je náš zisk mnohem vyšší.“

V loňském roce se vyrobilo celkem 976 848 vozů této řady označované jako Entry Range. Uvedl to Jean-Michel Prillieux z poradenské firmy Inovev v Paříži, jenž předpovídá, že v tomto roce se výroba zvýší o 11 %, neboť se rozjíždí výroba v továrně Renaultu v Tangieru v Maroku.

Strategií skupiny je nabízet Renault jako globální značku, Dacii za regionální značku a Renault Samsung Motors pouze jako lokální značku v Jižní Koreji. V Brazílii se Sandero a v Rusku Duster úspěšně prodávají pod značkou Renault, zatímco jako Dacia se dobře prodávají v Evropě. Koleos,  který vyrábí Renault Samsung, je nejprodávanějším Renaultem v Rusku a Latitude, jenž rovněž pochází z Jižní Koreje, je na mnoha rozvíjejících se trzích velkým sedanem Renaultu, ačkoli se doma prodává jako Samsung.

Vozy Renault se nabízejí na 96 trzích světa, přičemž vozy nabízené pod stejným jménem se mohou značně lišit. „Duster v Brazílii, Evropě a Indii není úplně stejným automobilem,“ říká Stoll. Brazilský Duster má odlišnou přístrojovou desku a indická verze má zařízení, které vhání klimatizovaný vzduch k zadním sedadlům, což v Evropě není k dispozici.

Každý trh může nabízet odlišná vozidla. Argentina a Rusko prodávají modely Koleos, Kangoo, Logan, Mégane, Sandero, Fluence, Latitude a Duster, ale Argentina má také nové Clio a sedan Symbol. V Rusku se prodává také Scénic a Laguna. A jsou vozy, jako čtyřdveřový sedan Renault Symbol, jenž se na některých trzích prodává jako Renault Thalia. V roce 2012 byla na autosalonu v Istanbulu představena třetí generace modelu Symbol vycházející z Loganu, ale na některých trzích se stále prodávají starší verze vycházející ze starší generace Clia.

Renault spoléhá na místní a regionální manažery, kteří mají zajistit, že značka spočívá na čtyřech pilířích, jimiž jsou kvalita, ohleduplnost k životnímu prostředí a hospodárnost s ohledem na spotřebu paliva, design a inovace.

Design je důležitý, říká Stoll, protože „pokud je váš design špatný, výsledek je jistý.“ Designéři musí nejen tvořit „krásné auto, ale také komunikovat základní hodnoty značky“ a podporovat vnímání značku. „Vždy, když uvedete nový automobil, jenž nemá nic společného s předchozím, ztrácíte zákazníky, protože vaši zákazníci značku nepoznají. Mohou poznat model, ale nerozpoznají značku.“

Hlavní designér Laurens van den Acker nastoupil před třemi lety a všem vozům Renault vytvořil společnou tvář. Objevila se již na nově stylizovaných modelech Twingo, Clio, Captur a Zoe. Nový Logan má navíc tvář Renaultu tam, kde jej prodává Renault, a tvář Dacie v Evropě.

Renault v tuto chvíli usiluje o personalizaci, kterou Stoll považuje za hlavní trend na trhu. „Když se například podíváte na Captur, zákazník si může určit barevný odstín exteriéru a interiéru a určité vybavení, které vyhovuje jeho požadavkům. Zákazník si chce koupit své vlastní auto.“

Zatímco značka Dacia je zacílena na evropské zákazníky kupující první automobil, poskytuje značce Renault, aby mohla směřovat na vyšší úroveň. Pokud jde o vyšší modelovou řadu, stále se pracuje na jejím optimálním řešení. O tom, že se jedná o složitý problém svědčí i to, že se vloni na autosalonu v Paříži nakonec neuskutečnila dlouho dopředu očekávaná premiéra nové exkluzivní značky skupiny Renault, zatím neoficiálně zvané Initiale Paris a využívající technologie získané od Mercedesu-Benz.

Automobilky Toyota a Nissan vstoupily do vyšších sfér vytvořením nových značek Lexus a Infiniti. Zavedeným značkám Renault a Volkswagen se v minulosti nepodařilo dostat se na podobnou úroveň. I přes chválu ze strany médií byly vozy Renault Avantime, Renault Vel Satis a Volkswagen Phaeton komerčně neúspěšné.