name | autoweek.cz

Chyby řidičů u nosičů jízdních kol

Chyby řidičů u nosičů jízdních kol

01.07.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Převoz kol není tak prostou záležitostí jak se zdá. Má svá pravidla a vyžaduje povinnost dodržovat specifické předpisy, jinak mohou přijít i následné postihy. ÚAMK informuje o možných problémech, s nimiž se mohou řidiči setkat u nás i v zahraničí.
Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším. Tyto aktivity se neobejdou bez sportovního náčiní, a to nikoliv právě skladného. Nezbývá nic jiného, než jej umístit na auto. Ale jaký zvolit nosič - na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku nebo na tažné zařízení? A co předpisy v zahraničí?
 
Test nosičů jízdních kol
Švýcarský automotoklub TCS ověřil a podle řady kritérii seřadil od nejlepšího po nejhorší celkem 12 nosičů. Bral v potaz cenu, jednoduchost sestavení a upnutí kola, jejich bezpečnost, zajištění proti krádeži, stejně jako to, jak se chová náklad při jízdě. Tedy například vyhýbacím manévru, brždění a podobně.
 
Výsledek byl jednoznačný. Na prvních čtyřech místech jsou zařízení určená na tažné zařízení. Od Thule jsou to Easy Fold a Velo Space, dále Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution. Nižší hodnocení obdržela převážně zařízení určená na páté dveře. Automotoklub TCS nedoporučil trojici na víko zavazadelníku Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main.
 
Další možností je převoz kol na nosiči na střeše. Jejich nevýhodou je jak fakt, že je nutné zvedat poměrně těžká kola, i to, že se částečně mění těžiště automobilu. Ten se chová jinak, není tak jistý při ostřejších manévrech. To vyžaduje jiný styl jízdy, nemluvě o faktu, že kola na střeše od rychlosti 110 km/h zásadně zvyšují spotřebu vozidla o více než 2 l/100 km.

Test nosičů magazínu dTest najdete zde.
 
Po domácku dělané registrační značky neplatí!
Při převozu kol je na místě pamatovat i na dodržování předpisů v zahraničí. V řadě zemí, stejně jako v ČR, například ve Francii a dalších nesmí být koly překryta registrační značka vozu. Když k tomu dojde, musí být vůz vybaven doplňkovým nosičem pro třetí registrační značku včetně osvětlení a odrazek. Možnost získat třetí registrační značku na registru vozidel je v ČR dána od 1. ledna 2016 a přijde na 600 Kč. Pokud se pokusíte si takovou značku vyrobit podomácku, hrozí vám pokuta od 5000 Kč.
 
Výstražná deska v Itálii
Důležitým prvkem je označení nosiče jízdních kol výstražnou deskou o rozměrech 50 x 50 cm. Tato výstražná deska je u osobního vozidla povinná v Itálii, v Rakousku jen pro karavan.
 
Jízdní kola uvnitř vozu a časté pokuty z Rakouska
Opominout nelze ani možnost převážet kola uvnitř vozu. Jak v ČR, tak především v Rakousku nebo Německu ale i v dalších zemích ovšem musíte pamatovat na povinnost dostatečně upevnit převážený náklad. Jinak hrozí pokuta v řádu několika set eur, v Rakousku dokonce až 5000 eur. V posledních měsících počet pokut za špatně připevněná jízdní kola v Rakousku roste.