name | autoweek.cz

Konec spolupráce Škoda Auto a Tata Motors

Konec spolupráce Škoda Auto a Tata Motors

10.08.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto a Tata Motors Ltd. ukončily konkrétní jednání o strategickém partnerství. Škoda Auto ale bude pokračovat ve vývoji vozu pro asijské trhy se snahou zvrátit dlouhodobý pokles prodeje v Indii, který ostře kontrastuje s jejím posilováním jinde ve světě.
Společnost Škoda Auto od podpisu dohody v březnu letošního roku ověřovala a vyhodnocovala možnou strategickou spolupráci se společností Tata Motors Ltd. Obě společnosti přitom dospěly k závěru, že v současné době se ani technické, ani ekonomické synergie nedají realizovat ve společně požadovaném rozsahu. Z tohoto důvodu nebudou prozatím dále usilovat o zamýšlenou strategickou alianci. Obě společnosti zdůrazňují, že po intenzivních a konstruktivních rozhovorech v uplynulých měsících se nevylučuje možnost budoucí spolupráce.
 
Neúspěch jednání znamená další fiasko VW Group ve snaze vyvinout levné auto pro rozvíjející se trhy především v Asii. Už před časem skončila neúspěchem a nepřátelským rozchodem snaha o spolupráci se Suzuki Motor. Nyní se vedení koncernu Volkswagen pokusilo k řešení využít automobilku Škoda a její techniky.
 
Neshoda v otázce platformy
V rámci dohody s Tata Motors měla být pro společný projekt využita platforma AMP (Advanced Modular Platform) společnosti Tata s využitím komponent od VW, především elektronických systémů. Jenže se ukázalo, že její použití by vyžadovalo příliš velké investice, aby bylo možné dosáhnout úroveň bezpečnosti a emisní limity podle standardů Volkswagenu. Proto se vedení VW a Škody Auto rozhodly pro použití koncernové platformy MQB-A, která nabízí větší možnosti pro dosažení potřebných synergií. Od června se ale ukazuje, že tato cesta neodpovídá představám obou partnerů.
 
Každopádně obě strany naznačují, že nevylučují spolupráci v budoucnosti. Škoda Auto bude i nadále pokračovat ve vývoji vozu pro asijské trhy samostatně s využitím platformy MQB-A. Tata Motors plánovala uvedení nové řady modelů na bázi platformy s využitím výsledků partnerství s VW v roce 2019.
 
„Vyhodnotili jsme technickou proveditelnost a míru synergií zamýšleného partnerství a došli jsme k závěru, že strategické přínosy jsou pro obě strany nižší než prahové hodnoty. Na základě intenzivních a konstruktivních diskusí obě společnosti společně dospěly k závěru, že zamýšlené oblasti partnerství nemusí poskytnout požadované synergie, jak bylo původně posouzeno. Zůstáváme nicméně pozitivní na to, abychom prozkoumali budoucí příležitosti spolupráce se skupinou Volkswagen,“ uvedl generální ředitel společnosti Tata Motors Guenter Butschek.
 
Dluh značky Škoda v Indii
Indický trh je velmi specifický tím, že na něm s téměř polovičním podílem na trhu dominuje společnost Maruti Suzuki (prodej 1 394 972 vozů a podíl 48 %) a jejím jediným vážnějším konkurentem jí je Hyundai se 17 % podílu na trhu. Indická automobilka Mahindra je třetí s podílem jen 8 %. Tata Motors jako součást největšího indického průmyslového konglomerátu je až pátá s podílem jen 5 %, když vloni v Indii prodala jen 142 962 vozidel.
 
Škoda Auto v roce 2016 v Indii prodala jen 13 022 vozů a Volkswagen 47 323 aut. V případě Škody to byl pokles o 17,7 % a nejhorší výsledek za posledních deset let. Od rekordního roku 2012 prodej vozů značky Škoda v Indii trvale klesá. Přitom postavení značky na indickém trhu pomáhají úspěchy v indických rallye, kde Ind Gaurav Gill s vozem Škoda Fabia R5 a před tím Fabia S2000 získal dva tituly v Asijsko-pacifickém šampionátu a další tituly v nepřerušené sérii od roku 2011 přidali Chris Atkinson, Jan Kopecký a Pontus Tidemand.

Prodej vozů Škoda v Indii
rok prodej
2007 14 001
2008 16 051
2009 14 535
2010 20 019
2011 30 005
2012 34 265
2013 22 563
2014 15 538
2015 15 829
2016 13 022