name | autoweek.cz

Elektrický crossover Kia e-Niro v Evropě

Elektrický crossover Kia e-Niro v Evropě

15.10.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Kia e-Niro je druhým celosvětově prodávaným elektromobilem značky po modelu Soul EV. V Evropě se začne prodávat koncem roku 2018.
Nové e-Niro se připojí ke stávající rodině modelu Niro v hybridní a plug-in hybridní verzi, kterých se po celém světě od roku 2016 prodalo přes 200 000 kusů. Dosavadní evropský prodej hybridního crossoveru Niro již překročil 65 000 vozidel.
 
Nová Kia e-Niro se začne pro Evropu vyrábět v druhé polovině roku 2018 v korejském závodu Kia ve Hwasungu. Na evropských trzích se začne prodávat do konce roku 2018 se sedmiletou zárukou Kia (s omezením na 150 000 km). Tato záruka se vztahuje i na akumulátorový modul a elektromotor.
 
Odlišný vzhled
Na podobě e-Niro se podílela návrhářská centra automobilky Kia v Kalifornii a v korejském Namyangu. Od stávajících variant Niro Hybrid a Niro Plug-in Hybrid se odlišuje mnoha designovými prvky: součástí masky chladiče je integrovaný port pro dobíjení, přepracované jsou přívody vzduchu a nové jsou i LED světlomety.
 
Také interiér se od ostatních provedení odlišuje. Největší změnou je středový panel, neboť odpadá potřeba voliče převodovky a soustavy řazení. Místo toho je zde otočný volič systému elektronického řazení shift-by-wire, tlačítka elektronické parkovací brzdy, vyhřívání a odvětrávání sedadel, vyhřívání volantu, volič jízdních režimů a tlačítka parkovacích senzorů a funkce asistentu pro rozjezd v kopci.
 
Uprostřed přístrojové desky je 7“ dotykový displej s řadou funkcí, které se týkají pouze tohoto nového elektromobilu - nejbližší dobíjecí místa nebo zbývající kapacita akumulátoru a předpokládaný dojezd. Přístrojový štít před řidičem tvoří barevný LCD displej 7“.
 
Univerzální platforma
Nová platforma byla od počátku navrhována s ohledem na specifické požadavky hybridních a čistě elektrických hnacích ústrojí. Podvozek proto byl připraven k zástavbě čistě elektrického pohonu. Zástavba akumulátorového elektrického pohonu má jen minimální dopad na obestavění prostoru. Při délce 4375 mm a rozvoru 2700 mm nabízí zavazadlový prostor 451 l.
 
Kia e-Niro je vybavena voličem Drive Mode Select s přepínáním mezi jízdními režimy Normal, Eco a Sport, který upravuje účinek posilovače řízení a mění charakter odezvy hnacího ústrojí.
 
Dvě verze pohonné jednotky
V Evropě bude e-Niro vybaveno lithio-ion-polymerovým akumulátorem s kapacitou 64 kWh. S tím je dojezd přes 485 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP). V městském cyklu WLTP e-Niro ujede až 615 km. Zákazníci si budou moci objednat e-Niro i s lithio-ion-polymerovým akumulátorem o kapacitě 39,2 kWh, který zajistí dojezd 312 km (podle WLTP). Připojíte-li e-Niro k rychlodobíjecí stanici o výkonu 100 kW, dobije se z 20 na 80 % za 42 minut.
 
Vozy vybavené akumulátorem se zvýšenou kapacitou 64 kWh používají trakční elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 395 N.m, s nímž e-Niro zrychlí na 100 km/h za 7,8 s. Standardní modul o kapacitě 39,2 kWh spolupracuje s motorem o výkonu 100 kW (136 k) a točivém momentu 395 Nm. V této podobě zrychlí na 100 km/h za 9,8 s. Podobně jako HEV a PHEV verze má nový elektromobil EV pohon předních kol.
 
Úspory energie
Technologie rekuperačního brzdění modelu e-Niro slouží ke zpětnému získávání kinetické energie a dobíjení bateriového modulu při jízdě setrvačností nebo brzdění. Asistenční systém na podporu hospodárné jízdy (Eco DAS) řidiči radí, jak má jet co nejhospodárněji. Intenzitu rekuperace lze nastavovat pomocí páček pod volantem.
 
Součástí výbavy e-Nira je i systém ohřevu baterie, jehož smyslem je chránit a zahřívat baterii v době, kdy je vozidlo připojeno k nabíječce, aby se zmírnily nepříznivé vlivy nízkých teplot. Kia e-Niro je rovněž vybavena propracovaným tepelným čerpadlem, které využívá tepelnou energii ze soustavy klimatizace a palubních elektrických systémů.