name | autoweek.cz

Nissan Juke se proměnil

Nissan Juke se proměnil

14.12.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Technici Nissanu v centru v Cranfieldu a designéři ze střediska v londýnském Paddingtonu byli postaveni před obtížný úkol - nahradit mimořádně úspěšný automobil, který zaujal tím, že byl úplně jiný.
Nissan v roce 2007 s modelem Qashqai spustil vlnu zájmu evropských kupujících o kompaktní SUV. O tři roky později přišel s další novinkou - menším crossoverem Juke. Místo zmenšené podoby Qashqaie přivezl radikálně jiný koncept designu. Juke vybočil z řady a rozdělil motoristy na ty, kteří si jej okamžitě zamilovali a na ty, kteří jej nesnášeli.
 
Velký závazek
Juke nepřišel jen s nestandardním designem - přidal k němu i radost z jízdy a mimořádné možnosti personalizace. Výsledkem byl úspěch: Juke oslovil více než milion zákazníků. K prodejnímu úspěchu mu pomohla i zprvu chybějící konkurence - v roce 2010 byli na trhu dva srovnatelní konkurenti a ještě v roce 2013 byli jen čtyři. Jeho úspěch inspiroval i jiné výrobce, takže v roce 2015 už bylo v segmentu B-crossoverů deset konkurentů, v roce 2017 16 a letos už jich je 24!
 
Malé crossovery v sobě spojují racionalitu i emoce, takže jim kupující dávají stále častěji přednost před hatchbacky. Jsou vyšší, takže se do nich pohodlněji nastupuje, jsou prostornější, atraktivnější a osobitější. Zájem kupujících o tento typ vozů vede Nissan k optimismu, že segment B-crossoverů v Evropě do roku 2023 vzroste o 30 %.
 
Představy zákazníků
Ze zákaznických klinik u Nissanu zjistili, že kupující Juke vyhledávali pro jeho mladistvý vzhled (20 %), radost z jízdy (25 %) a především odlišnost od jiných vozů (52 %). Z toho vyplynulo, že klíčový pro tento model je osobitý design. To vše bylo potřeba přenést do nové generace. Současně bylo ale jasné, že je zde prostor pro další zlepšení přenesením kvalitnějších materiálů z vozů vyšší třídy.
 
Další otázkou bylo použití moderní techniky: jen třetina zákazníků je spokojena se současným stavem, zatímco dvě třetiny požadují více moderních systémů, především po stránce konektivity. Přitom jak bezpečnostní systémy, tak systémy konektivity jsou v rámci aliančního vývoje k dispozici.
 
Nová platforma
Uvedené poznatky se staly základem pro návrh nové generace. Základem pro jejich naplnění je nová alianční platforma CMF-B, známá už z nových generací Renaultů Clio a Captur. Ta umožňuje použití nejnovějších technologií. Díky použití ocelí s vysokou pevností má vyšší tuhost a přitom je lehčí.
 
Nový Juke je prostornější, protože se protáhl o 75 mm do délky na 4210 mm při prodlouženém rozvoru náprav o 105 mm na 2636 mm. Současně je i širší a vyšší. Zvětšil se tak prostor pro cestující, zejména vzadu, a zavazadlový prostor narostl o 20 % na 422 l (u první generace to bylo 354 l), se sklopenými zadními sedadly 1305 l. Znatelně se zvětšil i vstupní otvor.
 
Evropský design
Návrh designu vznikl, stejně jako u první generace a modelu Qashqai, v designovém centru Nissanu  Europe v londýnském Paddingtonu. To bylo založeno v roce 2003 a vede jej vicepresident pro design Mamoru Aoki. Podle jeho slov je design založen na emocionální geometrii a usiluje o to být co nejvíc dynamický a rozpoznatelný. Vychází výhradně ze vkusu evropských zákazníků. Má silný základ se stylem odlišným od konkurence. Uchoval si profil čtyřdveřového kupé s charakteristickými mohutnými blatníky a typickými kruhovými světlomety, které nově tvoří LED. Nová podoba není tak orientovaná na individualisty a ženy jako u první generace.
 
V interiéru s dominuje 8“ centrální displej doplněný o přehledné tlačítkové ovládání a až 7“ TFT displej v roli přístrojového panelu. Příjemnou zajímavostí jsou monoformní sedadla.
 
Jen zážehový tříválec
Nový Juke přijíždí s jediným motorem - jde o přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 l DIG-T o výkonu 86 kW (117 k) při 5750/min a s točivým momentem 180 N.m (resp. 200 N.m se systémem overboost) dosahovaným už od 1750/min až do 4000/min. Kombinovat se může se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo sedmirychlostní automatickou, přičemž místo dosud používané převodovky CVT přichází dvouspojková DCT. Volit lze ze tří režimů - Eco, Normal a Sport.
 
Pro zlepšení zážitků z jízdy byl do nového Juke přenesen systém Active Return Control z nového Qashqaie. Ten je kombinován se speciálně vybranými pneumatikami značek Goodyear a Hankook. Pro zajištění lepšího jízdního komfortu byla změněna geometrie zavěšení a reakce řízení. Asistenční systémy jsou soustředěny do bezpečnostní výbavy Nissan Inteligent Mobility, zahrnujícího mj. i pokročilý systém ProPilot, známý už z modelů Qashqai a Leaf.
 
Nové možnosti konektivity
Nejzásadnější novinkou je nabídka konektivity. Vedoucí projektu Ashwin Chacko nás ujišťuje, že nový Juke je dosud nejpropojenějším Nissanem. Zásadně byl vylepšen systém komunikace ve voze (In Car Information System). K dispozici zde může být i wifi díky integrované SIM kartě. Při vnější komunikaci lze prostřednictvím chytrého telefonu využívat Nissan Connect Services App a Google Assistent. Díky tomu lze mít vůz pod kontrolou i na dálku včetně odemykání a zamykání. Cílem je umožnit lepší využívání auta usnadněním jeho propojením. Klíčové při tom jsou čtyři oblasti:
- konektivita
- navigace a řízení
- pohodlí a komfort
- bezpečnost a stav vozidla.
 
Nový Nissan Juke se opět vyrábí v britském Sunderlandu. Cena na českém trhu začíná na 419 990 Kč.