name | autoweek.cz

Aston Martin našel záchranu

Aston Martin našel záchranu

01.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Konsorcium vedené kanadským miliardářem Lawrencem Strollem pomůže s investicí kolem 500 milionů liber do automobilky Aston Martin a pomůže jí tak dostat se z vážných finančních problémů.
Miliardář Lawrence Stroll vydělal peníze mimo jiné podílem v módních značkách jako jsou Tommy Hilfiger, Ralph Lauren a Michael Kors. Stroll před rokem a půl koupil tým formule 1 Force India, který přejmenoval na Racing Point. Spekulace o jeho angažování v Aston Martinu se objevují již delší dobu. Nyní jím sestavené konsorcium, sestávající ze stejných osobností jako byli ti, kteří se spolu s ním podíleli na koupi týmu formule 1, přichází s plánem záchrany Aston Martin Lagonda Global Holdings.
 
Strollovými partnery jsou obchodník z Montrealu miliardář André Desmarais, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele quebeckého holdingu Power Corp. of Canada, šéf společnosti JCB Sir John Bamford, Michael de Picciotto, investor do telekomunikací John McCaw a dlouholetý Strollův partner z Hongkongu Silas Chou.
 
Strategický plán se současnými akcionáři
Strollovo konsorcium souhlasilo s poskytnutím krátkodobého pracovního kapitálu společnosti ve výši 72 milionů dolarů, který bude později vrácen. Stroll a jeho partneři zpočátku získají 16,7 % akcií za 182 milionů liber. Stávající akcionáři, společnosti Prestige/Strategic European Investment Group (SEIG) a Adeem/Primewagon, kteří nyní společně vlastní 61 % společnosti, poté navýší kapitál o dalších 318 milionů liber.
 
Podíl dosavadních hlavních akcionářů SEIG a Adeem/Primewagon klesne ze současných 61 % na 50,5 %, takže budou i nadále držet kontrolní podíl. Strollovo konsorcium ve finále získá 20 % akcií a Lawrence Stroll se stane předsedou představenstva. Uvedenou operací Aston Martin získá dostatek finančních prostředků na několik dalších let aby mohl pokračovat ve své činnosti i dokončit zahájené projekty budoucích modelů.
 
Klíčem úspěchu bude SUV DBX
Vedení Aston Martinu věří, že se situace obrátí k lepšímu s příchodem nového modelu DBX SUV, ale potřebuje peníze, aby mohla pokračovat s nezbytnou expanzí. Aston Martin pro výrobu DBX v prosinci 2019 otevřel nově postavenou továrnu ve Walesu. Od DBX si Aston Martin slibuje příliv nových zákazníků, zejména žen, podobně, jako se to podařilo Bentleyi (v majetku Volkswagenu) nebo Rolls Royce (v majetku BMW). Aston Martin uvádí, že má na tento vůz se základní cenou 158 000 liber (4,75 milionu Kč) kolem 1800 objednávek.
 
Klíčový pro budoucnost firmy bude rok 2022, kdy bude splatná půjčka ve výši 1 miliardy liber. Pro Aston Martin, sídlící v anglickém Gaydonu, proto bude důležité i zvýšení míry zisku, které je ve srovnání s konkurenčním Ferrari velmi nízké. Pro Aston Martin je rovněž problémem, že na rozdíl od konkurenčních značek, především Bentley a Rolls Royce, nemá zázemí velké společnosti jak pro usnadnění technického vývoje, tak pro jeho finanční zajištění.
 
Aston Martin ve formuli 1
V rámci dohody se tým Racing Point F1 stane v roce 2021 továrním týmem Aston Martin F1. Smlouva je uzavřena na prvních deset let a Aston Martin „získá v týmu ekonomický zájem“. Tým bude sponzorovat Aston Martin na stejné úrovni jako současné sponzorování týmu Red Bull Racing. Dohoda s týmem Red Bull Racing bude pokračovat až do konce roku 2020. I poté bude pokračovat spolupráce s Red Bull Technology, který bude vyrábět hyperautomobil Aston Martin Valkyrie.
 
Co se vlastně s Aston Martinem stalo?
Na konci roku 2017 Aston Martin poprvé od roku 2010 ohlásil zisk a v říjnu 2018 byla společnost uvedena na londýnskou brzdu. Aston Martin investoval velké prostředky do vývoje nových modelů, především SUV DBX (premiéra byla v listopadu 2019). Zapojil se i do několika finančně náročných exkluzivních projektů, mj. hybridního letadla. Jenže pokles prodeje v Číně a USA společnost dostal do finančních problémů a k tomu se během loňského roku přidal i pokles prodeje v Evropě. Automobilka ve snaze zajistit si hotovost vydala dluhopisy ve výši 150 milionů dolarů, ale to bylo za cenu vysokých úroků. Byla proto nucena zastavit projekt elektricky poháněného Rapide E. Ten nebude k dispozici dřív než v roce 2025. Do kritické situace se dostala po Novém roce a hrozila jí insolvence.
 
Hodnota akcií poklesla z 1900 pencí za akcii až na 400 pencí. Po ohlášení příchodu Strollova konsorcia jejich hodnota vzrostla okamžitě o 25 % na 500 pencí.
 
Stroll věří v sílu značky
„Jsem velmi potěšen, že jsme s mými partnery v konsorciu dosáhli dohodu s představenstvem a hlavními akcionáři o uskutečnění této významné dlouhodobé investice. Aston Martin Lagonda vyrábí některé z nejznámějších luxusních automobilů na světě, které navrhli a vyrábějí velmi talentovaní lidé. Dnes ohlášená investice podporuje finanční zabezpečení společnosti a zajišťuje, že bude fungovat z pozice finanční síly,“ řekl Stroll.
 
Stroll věří, že Aston Martin má skvělou budoucnost: „Po naplnění fundraisingu ve výši 500 milionů liber se těším na spolupráci s představenstvem a manažerským týmem ve společnosti Aston Martin Lagonda abych zhodnotil a vylepšil každý aspekt jejího provozu a marketingu. Budeme pokračovat v investicích do vývoje nových modelů a technologií a začneme znovu vyvažovat výrobu tak, aby poptávka převyšovala nabídku. Já a moji partneři pevně věříme, že Aston Martin je jednou z největších značek luxusních automobilů na světě. Věříme, že tato kombinace kapitálu i moje zkušenosti z automobilového průmyslu a budování vysoce úspěšných exkluzivních značek pomohou naplnit potenciál firmy Aston Martin Lagonda.“
 
Podle dostupných informací měl zájem o získání Aston Martinu také čínský holding Geely.