name | autoweek.cz

Nové Audi A3 s ještě vyšší úrovní jízdní dynamiky

Nové Audi A3 s ještě vyšší úrovní jízdní dynamiky

10.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Audi na autosalonu v Ženevě představí čtvrtou generaci modelu A3 Sportback.
Pohon všech kol quattro je v novém A3 nejnovějším vývojovým stupněm úspěšné technologie s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou řízenou optimalizovaným softwarem. Poskytuje maximální stabilitu, adhezi a potěšení z jízdy. Ve spolupráci s adaptivním podvozkem a progresivním řízením vůz garantuje mimořádné sportovní výkony.
 
Pohon všech kol quattro
Mezinápravová spojka je uložena na konci spojovacího hřídele před rozvodovkou zadní nápravy, což přispívá k výhodnějšímu rozložení hmotnosti. Uvnitř spojky je sada lamel v olejové lázni. Kovové třecí kotouče lamel se střídají po dvojicích za sebou. Vždy jeden kotouč je spojen s rotujícím košem spojky, který se otáčí společně se spojovacím hřídelem, a druhý kotouč tvoří celek s krátkým výstupním hřídelem do rozvodovky zadní nápravy.
 
Inženýři Audi přizpůsobili elektronické řízení rozdělování točivého momentu specifické charakteristice nového modelu A3 a začlenili jej do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Ten zohledňuje data od snímačů na podvozku a rozpoznává kromě provozních podmínek a stavu vozovky také styl jízdy. Řídicí jednotka na základě toho vypočítává optimální rozdělení točivého momentu a výsledek předává mezinápravové spojce. Systém pracuje díky tomu velmi efektivně.
 
Pohon všech kol rozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu zcela variabilně. Při normální jízdě se naprostá většina točivého momentu přenáší na přední kola. Při rozjezdu nebo nízké trakci kol přední nápravy mezinápravová spojka bleskurychle zajistí změnu rozdělování hnacího momentu. V tomto okamžiku přichází ke slovu elektrické axiální vícepístové čerpadlo, které působí na sadu lamel hydraulickým tlakem až 44 bar. Čím silněji se lamely stlačují, tím větší točivý moment se přenáší na kola zadní nápravy až do 100 %. Mezinápravová spojka dokáže přenášet část hnacího momentu na kola zadní nápravy již v okamžiku, kdy řidič při sportovní jízdě otočí volantem. Jakmile přidá plyn, je A3 doslova vtlačeno do zatáčky. Při dynamických změnách umožňuje rozdělování točivého momentu cílené natočení vozidla do zatáčky, což přispívá k dalšímu zvýšení jízdní dynamiky.
 
To vše doplňuje selektivní rozdělování hnacího momentu mezi jednotlivá kola s využitím softwarové funkce elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC. Projíždí-li nové Audi A3 zatáčkou velmi rychle, dochází k mírnému přibrzďování obou vnitřních kol. Rozdíl hnacího momentu na obou stranách náprav způsobí natočení vozidla do zatáčky. Audi A3 tak precizně a bez prodlevy následuje povely řidiče a jeho jízdní projev je ještě agilnější, plynulejší a bezpečnější.
 
Pohon quattro mění svou charakteristiku také ve třech funkčních režimech systému ESC. Díky tomu lze požadavkům řidiče přizpůsobit trakci a jízdní stabilitu. Musí-li ESC zasáhnout, dochází k tomu téměř neznatelně. V režimu ESC On je zaručen maximální přenos hnacího momentu pro bezpečné a stabilní zrychlování s minimálním prokluzem kol. Pokud řidič aktivuje režim Sport, může na povrchu s nízkou adhezí, například na sněhu, projíždět zatáčky kontrolovaným a bezpečným smykem. Míra prokluzu kol je vyšší, což zvětšuje potěšení z jízdy. V režimu ESC Off je přípustný prokluz kol téměř neomezený. Audi A3 díky tomu nabídne jízdní vlastnosti v puristickém pojetí.
 
Progresivní řízení
Elektromechanické progresivní řízení v novém Audi A3 má ozubenou tyč a pastorek se speciálními tvary a ozubením. Díky tomu řízení pracuje s variabilním převodem v závislosti na úhlu otočení volantu. Při velkém natočení volantu je převod strmější a řízení bezprostřední. Řidiči je tím usnadněno řízení v městském provozu a při manévrování. Na silnicích s mnoha zatáčkami zvyšuje progresivní řízení jízdní dynamiku a A3 má ještě sportovnější jízdní vlastnosti.
 
S touto charakteristikou je sladěn posilovač řízení, který se přizpůsobuje rychlosti jízdy. Při pomalé jízdě je jeho účinek vyšší, což usnadňuje manévrovatelnost, s rostoucí rychlostí se moment, vytvářený posilovačem, postupně snižuje. Řidič tak absolvuje rychlou jízdu s pocitem jistoty a stability.
 
Progresivní řízení má hospodárný elektromechanický pohon, který odevzdává výkon pouze v situacích, kdy je opravdu zapotřebí. Řízení spolupracuje s asistenčními systémy jako jsou adaptivní asistent pro automatizovanou jízdu, asistent pro vyhýbací manévry nebo parkovací asistent.
 
Nová technika tlumičů v adaptivním podvozku
Podvozek s adaptivní regulací tlumičů využívá tři charakteristiky tlumičů zaručující zřetelné změny jízdních vlastností a mimořádně agilní ovladatelnost. Senzory zaznamenávají vertikální zrychlení karoserie a relativní pohyb jednotlivých kol vůči ní. Řídicí jednotka zpracovává jejich signály během milisekund a nepřetržitě přizpůsobuje nastavení každého tlumiče zvlášť stavu vozovky, jízdní situaci a požadavkům řidiče. V tlumičích jsou uloženy elektromagneticky ovládané ventily, které umožňují extrémně rychlé změny s velmi nízkou spotřebou energie. Polohou ventilu se reguluje průtok hydraulické kapaliny. Tím se mění charakteristika tlumičů od měkké až po tvrdou.
 
Řidič může v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select měnit základní nastavení tlumičů ve třech režimech comfort, auto a dynamic od měkké charakteristiky pro klidnou jízdu až po tuhé nastavení optimalizující ovladatelnost. Změny nastavení jsou velmi zřetelné. Při sportovnější jízdě, v zatáčkách a při brzdění, minimalizují tlumiče naklánění karoserie kolem podélné i příčné osy a pneumatiky mohou udržovat těsnější kontakt s vozovkou.
 
Volba charakteristiky
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select tvoří rozhraní mezi řidičem a elektronicky řízenými systémy podvozku a pohonu. Řidič tlačítkem v blízkosti řadicí páky resp. páky voliče automatické převodovky přepíná mezi pěti režimy: comfort, auto, dynamic, efficiency a individual. V nastavení individual si může dalekosáhle libovolně nastavit své osobní preference.
 
Audi drive select mění ve všech vozech A3 charakteristiku plynového pedálu a posilovače řízení. V závislosti na výbavě je součástí systému navíc také řízení převodovky S tronic, pohonu quattro a podvozku s adaptivními tlumiči. Audi drive select kromě toho ovlivňuje rovněž činnost komfortních a bezpečnostních systémů, mezi něž patří automatická klimatizace, světlomety Matrix LED, předpínače bezpečnostních pásů a adaptivní tempomat.