name | autoweek.cz

Nová generace Fiat 500 - retro na druhou

Nová generace Fiat 500 - retro na druhou

06.03.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Fiat ukázal novou generaci modelu 500. Zběžný pohled vyvolává dojem, že se moc nezměnil. Malé auto si uchovává základní design současné generace a současně je i věrné originálu z 50. let. Současně ale směřuje do budoucnosti, protože jde o čistě elektricky poháněné auto.
S modelem, který je pro italský trh tak důležitý a tak blízko k srdci Italů vedení FCA riskovalo tím, že jeho prezentaci místo neuskutečněného autosalonu v Ženevě uskutečnilo v Miláně přímo v srdci šíření koronaviru na severu Itálie.
 
Je pravdou, že se některé věci nezměnily: Fiat 500 (Fiat ho nazývá Nuova 500) je stále malý, stále dvoudveřový, stále s pevnou střechou i jako kabriolet a stále má základní design svého předchůdce, i když s jemnými úpravami a ve skutečnosti trochu rozrostl. I nadále cituje motivy z první generace z roku 1957 a druhé z roku 2007. Přesto je tu zásadní změna, která se skrývá pod kapotou.
 
Zatímco předchozí generace představovala variantu 500e s elektrickým pohonem jako zcela okrajovou záležitost s krátkým dojezdem, nová generace je výhradně elektrická a slibuje mnohem delší dojezd. Nová platforma je o 60 mm delší a širší. Rozvor náprav se prodloužil o 20 mm. Akumulátor je pod rovnou podlahou zavazadlového prostoru.
 
Dříve 500e s malým akumulátorem 24 kWh ujel 135 km, čtyři metry dlouhá Nuova s kapacitou akumulátoru narostlou na 42 kWh ujede více až 320 km. Pro evropský malý městský elektromobil to už zní dobře, navíc v kombinaci s nabíjecím systémem s výkonem 85 kW, který dokáže za 5 minut nabít akumulátor na 50 km za předpokladu, že najdete ten správný druh připojení. Aby se vykompenzovala vyšší hmotnost, výkon trakčního elektromotoru mírně narostl na 87 kW (117 k), což vozu poskytuje maximální rychlost 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 s.
 
Nový 500 se může pochlubit 10,3“ dotykovou obrazovkou, moderním informačním systémem Uconnect 5 a mnoha asistenčními systémy. Tři jízdní režimy umožňují získat z kapacity akumulátoru maximum - režim Sherpa nastupuje když je akumulátor téměř vybitý. Nejvyšší rychlost se sníží na 50 km/h, utlumí se reakce na pohyb pedálu akcelerátoru a vypne se klimatizace. K dispozici je i režim Range pro intenzivnější regenerativní brzdění a jízdu s využitím jednoho pedálu jako v Nissanu Leaf, zatímco režim Normal je přesně tím, co říká jeho označení.
 
Italové zatím nechtěli prozradit přesné uvedení na trh ani cenu základní verze. Fiat bude i nadále nabízet současnou druhou generaci se spalovacími motory a nově i s mild-hybridním pohonem.
 
S využitím platformy nového elektrického 500 by Fiat Chrysler mohl v budoucnu postavit více modelů. Potvrdil to v Miláně vedoucí značky Fiat a ředitel marketingu Fiat Chrysler Automobile Olivier Francois.