name | autoweek.cz

Místo smartů Ineos Grenadier

Místo smartů Ineos Grenadier

08.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Daimler šokoval Francii oznámením, že hodlá ukončit výrobu vozidel smart v továrně v Hambachu. Velmi brzy se ale objevil zájemce o tuto továrnu - britská firma Ineos Automotive, která připravuje výrobu off-roadu v tradičním stylu Land Roveru Defender.
Britský gigant v chemickém průmyslu Ineos, s ročním obratem 61 miliard liber, na počátku července představil první model své nově vytvořené automobilové značky Grenadier 4x4, což je čistokrevný nekompromisní off-road ve stylu originálního Land Roveru Defender. Původní projekt Ineosu počítal se stavbou podvozku v Portugalsku a finální montáží ve Walesu.
 
Jen o pár dní poté společnost Daimler oznámila svůj záměr prodat svou inteligentní továrnu ve francouzském Hambachu v Moselle (Lorraine), která byla vybudována pro výrobu vozítek smart. Možnost ukončení výroby v Hambachu vyvolala ve Francii velké pozdvižení a byla šokem pro zaměstnance, kteří nic podobného neočekávali.
 
Nyní přichází logická informace, že by Ineos mohl v Hambachu vyrábět svůj Grenadier. Obě strany okamžitě zahájily jednání o prodeji závodu. Hambach by se tak radikálně proměnil - z produkce městského minivozítka ve robustního velkého terénního automobilu.
 
Společnost Ineos by mohla využít příležitosti k převzetí závodu i proto, že Daimler v Hambachu v květnu 2018 Mercedes oznámil, že toto místo bylo vybráno pro výrobu kompaktního elektrického SUV EQA. V té době se Dieter Zetsche, který tehdy vedl Daimler, setkal s presidentem Emmanuelem Macronem v Elysejském paláci a potvrdil mu investici 500 milionů eur do továrny v Hambachu. Jenže pro nového šéfa Daimleru Olu Källenia se továrna pro výrobu pouze EQA zdála být neživotaschopná.
 
Jen pro doplnění dodejme, že Ineos se letos stal partnerem týmu Mercedes AMG formule 1. Pokud budou jednání úspěšná, získá lokalita Hambach novou budoucnost. V současné době v továrně pracuje 1500 lidí ,ale je nepravděpodobné, že by Ineos potřeboval tolik pracovních míst. V továrně v Bridgendu ve Walesu společnost Ineos plánovala vytvoření 500 pracovních míst.
 
Továrna v Hambachu byla otevřena v roce 1997 pro výrobu vozítek Smart ForTwo. V roce 2019 Daimler oznámil svůj záměr přenést výrobu vozítek Smart do Číny v rámci společného podniku s holdingem Geely.
 
„V důsledku pandemie Covid-19 se otevřely některé nové možnosti, které dříve nebyly k dispozici, jako je tato. Proto jsme až do výsledku přezkoumání pozastavili práce na našich pracovištích ve Walesu a Portugalsku,“ konstatoval šéf firmy Ineos Automotive Dirk Heilmann. Petrochemickou firmu Ineos řídí jako generální ředitel pro-brexitskový miliardář Jim Ratcliffe, který je označován za pátého nejbohatšího člověka ve Velké Británii.
 
Rozhodnutí společnosti Jaguar Land Rover přestat po 68 letech v roce 2016 vyrábět svůj klasický Defender 4x4 přiměla společnost Ineos, aby oznámila plány na výrobu vlastního vozidla v tomto stylu. Vývoj vozidla Grenadier byl v roce 2017 zadán společnosti Magna Steyr s cílem zahájení výroby v roce 2021.