name | autoweek.cz

Dacia Spring - jiná cesta elektromobility

Dacia Spring - jiná cesta elektromobility

17.04.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Zatímco většina automobilek hledá ve vynuceném přechodu k elektromobilitě řešení v produkci velkých SUV, slibujících uchování potřebné míry ziskovosti, Dacia Spring se vydává úplně jinou cestou - sází na maximální jednoduchost a funkčnost bez příkras.
Dacia přenáší do světa elektromobility to, s čím už dvakrát způsobila revoluci v pojetí osobních automobilů. Logan a posléze z něho odvozený hatchback Sandero i po 17 letech ukazují, že auto může být stále jednoduché a cenově dostupné. Se stejnou filosofii se do stále populárnějšího světa SUV prosadil  model Duster. Nyní tedy přichází malý městský model Spring sázející na stejné principy v kombinaci s elektrickým pohonem.
 
Reakce na požadavek elektromobility
V zájmu ochrany životního prostředí EU nekompromisně v dopravě prosazuje přechod k elektrickému pohonu. Jenže ten je v kombinaci s akumulátory v osobních automobilech mnohem dražší než spalovacími motory. Výsledkem jsou automobily cenově nedostupné pro velkou část zákazníků. Dacia to s modelem Spring chce změnit a nabídnout cenově dostupný automobil pro městský provoz. To by měli ocenit jak soukromníci (Dacia prodává 85 % vozů soukromé klientele), tak i firmy a municipality hledající řešení dopravy v centrech měst.
 
Spring sice stále je znatelně dražší než srovnatelná miniauta s motory na benzin, pokud ovšem započteme i náklady na pohonné hmoty a rozdíl v ceně servisních prací, tak z hlediska dlouhodobých provozních nákladů dospějeme minimálně k vyrovnané bilanci. Přitom nemálo peněz lze ušetřit i možností volného parkování v centrech měst. V případě možnosti získat na koupi elektromobilu dotaci, což je v ČR ovšem značně limitováno, i když pro některé organizace ne zcela nemožné, pak je výhoda jednoznačně na straně Dacie Spring. Přitom není třeba se obávat z možnosti servisování, protože díky spojení s Renaultem už má většina prodejců a servisů zkušenosti s elektromobily.
 
První dojmy z interiéru
I v této složité době se nám naskytla dnes už vzácná možnost vyzkoušet si Dacii Spring na rakouských silnicích. Elektrická Dacia nám ukázala přesně to, co slibuje - jednoduchý dopravní prostředek ideální do hustého městského provozu, ale vhodný i pro jízdu po příměstských komunikacích, přičemž bez problémů zvládá i jízdu po dálnici.
 
Malé městské miniauto, dlouhé jen 3734 mm, nabízí solidní vnitřní prostor díky vysoké stavbě ve stylu SUV se světlou výškou 150 mm a celkovou výškou 1516 mm. Styl SUV navíc podtrhují plastové ochranné prvky na karoserii.
 
Z  velmi malých rozměrů vyplývá velká obratnost (průměr zatáčení je pouhých 9,6 m), ale také skromnější vnitřní prostor. Vpředu je místa dost i přesto, že celková šířka vozu 1770 mm je menší než je dnes obvyklé. Zadní sedadla jsou hodně stísněná a nastupování dozadu malými zadními dveřmi není pro dospělé moc pohodlné. Zavazadlový prostor má objem solidních 270 l, po sklopení zadních opěradel 620 l při šířce 946 mm.
 
V interiéru najdeme jen to skutečně potřebné. Novinkou je otočný ovladač volby jízdního režimu - D/N/R. Barevný digitální přístrojový panel ukazuje spotřebu energie nebo intenzitu rekuperace. Centrální displej se systémem MediaNav známe už z modelu Duster. Vyniká jednoduchostí ovládání i přehledností funkcí a umožňuje zobrazení aplikací z chytrého telefonu.
 
Technickou zajímavostí z hlediska bezpečnosti je bezpečnostní přístup k akumulátoru, umístěnému pod zadními sedadly. V případě potřeby zásahu se zde hasiči dostanou k odpojovacímu zařízení vysokonapěťového obvodu a mohou akumulátor zaplavit. Jinak samozřejmě nechybějí standardní asistenční systémy včetně aktivního nouzového brzdění a šesti airbagů.
 
Technika pro jízdu v městském provozu
Po technické stránce Spring nabízí vše nezbytné včetně LED denního osvětlení, navigace a moderních komunikačních systémů a nechybí ani kamera na zádi a parkovací senzory. V tomto ohledu jde o mnohem praktičtější vozidlo, než byla první generace městských elektromobilů reprezentovaná Mitsubishi iMiEV a jeho francouzskými klony.
 
Parametry trakčního elektromotoru - největší výkon 33 kW a točivý moment 125 N.m - nejsou moc působivě, nicméně pro pohodlnou jízdu v městském provozu a při velmi nízké hmotnosti pouhých 970 kg jsou postačující - Spring rozhodně není brzdou provozu.
 
Spring umožňuje velmi slušnou míru rekuperace energie při uvolnění pedálu plynu a na začátku sešlápnutí pedálu brzdy. Vzhledem k velmi nízké hmotnosti 970 kg vystačí s relativně malým akumulátorem s kapacitou 27,4 kWh a přesto poskytuje dostatečný dojezd pro běžné jízdy.
 
Podle standardu WLTP je dojezd 230 km a v městském cyklu (City WLTP) 305 km. Je tedy reálné v převážně městském provozu dosahovat dojezd přes 250 km, což při obvykle najeté vzdálenosti do 50 km denně znamená potřebu dobíjení přibližně jednou týdně. Během testovacích jízd, které probíhaly za krajně nepříznivého počasí ve velkém chladu a za občasného sněžení a deště v relativně rovinaté krajině Burgenlandu s občasnými průjezdy obcemi ale také s úsekem jízdy po dálnici, nám vyšla spotřeba energie 14 kWh/100 km tzn. dojezd 197 km.
 
Vysoká stavba v kombinaci s malými koly se projevuje na velké citlivosti na boční vítr, což by v městském provozu neměl být problém.
 
Ceny Dacie Spring pro český trh budou oznámeny už v pondělí 19. dubna spolu s otevřením možnosti tyto vozy objednávat, přičemž oficiální zahájení prodeje a dodávka prvních vozů je plánováno na září.