name | autoweek.cz

Nejdostupnější elektromobil na trhu

Nejdostupnější elektromobil na trhu

08.11.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia chce s modelem Spring, přicházejícím s cenou od 454 900 Kč zpřístupnit elektromobilitu pro široké skupiny zákazníků. Dacia tak pokračuje v demokratizaci nových technologií. Dacia Spring je finalistou ankety AutoBest Best Buy Europe 2022.
Dacia Spring je elektricky poháněné čtyřmístné městské miniauto se vzhledem SUV reagující na skutečnost, že dvě třetiny zákazníků v Evropě jsou připraveny pořídit si elektricky poháněný automobil pokud bude za dostupnou cenu. Dacia těží z know-how a více než desetiletých zkušeností získaných průkopníky elektrické mobility skupinou Renault a Aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi. Využívá alianční komponenty a základem vozu je alianční platforma CMF-A.
 
Malé rozměry a nízká hmotnost
Pro městský provoz a přitom pohodlné nastupování jsou ideální malé vnější rozměry - délka 373 cm a výška 151 cm společně s vyšší světlou výškou 151 mm a malým stopovým průměrem otáčení 9,6 m. Přitom zavazadlový prostor nabízí největší objem zavazadlového prostoru v kategorii 270 l (podle VDA), při sklopení zadních sedadel 620 l.
 
Spring je velmi lehký - 970 kg, což umožňuje použít trakční elektromotor s výkonem 33 kW (44 k) a točivým momentem 125 N.m. Akumulátor Sunwoda o využitelné kapacitě 27,4 kWh má hmotnost jen 166 kg, tedy 22 % hmotnosti vozu, což je rekordní hodnota. Stačí na dojezd 230 km podle WLTP (305 km v cyklu WLTP City). Přitom v Evropě majitelé srovnatelných městských miniaut jezdí v průměru 31 km denně, takže jim stačí Spring nabíjet jen jednou týdně.
 
Dacia Spring se nabíjí prostřednictvím konektoru, který se nachází pod logem za maskou. Spring nabízí dobíjení ze zásuvky 230 V, kdy se téměř vybitý akumulátor dobije na 100 % kapacity za 14 hodin resp. s jištěním 16 A to je za 8,5 hodiny. Z Wallboxu 6,6 kW se nabije do 5 hodin a z DC nabíjecí stanice 30 kW zvládne na 80 % za 50 minut. Desetileté zkušenosti Renaultu přitom ukazují, že 80 % uživatelů elektromobilů dobíjí především doma.
 
Při každém zvednutí nohy z plynového pedálu a brzdění se využívá rekuperace energie. Dojezd lze navíc zvýšit o 9 % stisknutím tlačítka ECO na centrálním panelu. V tomto režimu se omezuje výkon na 23 kW a maximální rychlost na 100 km/h ze standardních 125 km/h.
 
Solidní základní výbava
V základní výbavě Comfort je mj. šest airbagů, elektromechanický posilovač řízení, klimatizace, tempomat, LED světla pro denní svícení, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu a zrcátka, rádio s USB a Bluetooth. Verze Comfort Plus přidává mj. multimediální a navigační systém Media Nav Evolution kameru na zádi.
 
Základní verze Comfort bude za 454 900 Kč. Zatím je ale možné objednávat jen vrcholnou variantu Comfort Plus se základní cenou 496 900 Kč. Na vůz se poskytuje standardní záruka na tři roky resp. 100 000 km, záruka na udržení kapacity akumulátoru 75 % je 8 let resp. 120 000 km. Od prosince bude k dispozici aplikace MyDacia umožňující ovládání některých funkcí na dálku.
 
Nová Dacia Spring bude nabízena ve třech verzích. K základní pro širokou veřejnost se v 1. polovině roku 2022 přidá verze Business s přípravou na instalaci jednotek pro firmy, půjčovny a sdílenou mobilitu. Posléze se přidá ještě dvoumístná užitková verze Cargo bez zadních sedadel s nákladovým prostorem 1000 l a nosností 330 kg, ideální pro rozvážkové služby ve městech.
 
Kritickým faktorem pro Spring bude objem dodávek z čínské továrny v čínském městě Š`-jen (Shiyan). V Evropě už bylo objednáno 40 000 vozů a 10 000 bylo dodáno.