name | autoweek.cz

„Vyhrňme si rukávy a pomáhejme elektromobilitě“

„Vyhrňme si rukávy a pomáhejme elektromobilitě“

10.01.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předsedkyně Svazu německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová se v rozhovoru pro noviny Bild vyjádřila ke spolupráci s novou spolkovou vládou složenou z SPD, Zelených a FDP. Další rozvoj elektromobility je podle ní na dobré cestě.
„Největší transformace v historii automobilového průmyslu se nezadržitelně blíží,“ řekla předsedkyně Svazu německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová v rozhovoru pro noviny Bild a dodala: „Automobilový průmysl je připraven a chce dokázat, že růst, prosperita, pracovní místa a ochrana klimatu si navzájem neodporují. Společnosti hodně investovaly do přeměny svých závodů, digitalizace a alternativních pohonů. Očekávám, že i ostatní si udělají své domácí úkoly.“
 
Podle Müllerové je debata o budoucnosti dopravy v Německu je extrémně vyhrocená: „Jsou zde nevládní organizace, které o sobě tvrdí, že mluví za společnost jako celek. Ve skutečnosti argumentují jen ze své vlastní perspektivy. Něco se vymklo z rovnováhy a před tím mohu jen varovat: ochrana klimatu nesmí naši společnost rozdělovat.“
 
Podle nejvyšší představitelky německého automobilového průmyslu chybí ochota rozpoznat rozdílné životní podmínky lidí: „Obyvatelé měst by neměli diktovat jak mají žít lidé na venkově. Lidé mají právo jezdit vlastním autem, zejména tam, kde není dostatečná veřejná doprava. Mobilita by se neměla stát výsadou bohatých.“
 
Müllerová připomenula rostoucí cenu benzinu, která mnoho lidí žene na hranici možností. V poslední době stoupla i cena elektřiny, což také prodražuje mobilitu. Rostoucí ceny paliv a energií se dotýkají zejména lidí žijících s nízkým rozpočtem. Politici by podle Müllerové měli především přezkoumat daňový model, protože daně a poplatky tvoří převážnou část cen benzinu a energie. Vysoké ceny nejen drtí občany, ale znamenají také velkou konkurenční nevýhodu pro německý průmysl.
 
Podle Müllerové to v současnosti s energetickým přechodem neprobíhá moc dobře: „Pokud chcete obnovitelné zdroje energie, tak je musíte vybudovat. Navzdory mnoha snahám Německo v této expanzi dostatečně nepokročilo. Plánování a schvalování infrastruktury trvá příliš dlouho, Spolková republika za svým plánem o mnoho let zaostává. To také tvrdě zasahuje automobilový průmysl, který potřebuje zelenou elektřinu pro klimaticky neutrální elektromobilitu. A také jsou potřeba nabíjecí stanice. Každý týden by mělo být zřízeno 2000 nových dobíjecích míst, ve skutečnosti je to jen necelých 300. Politici musí rychlost expanze sedminásobně zvýšit.“
 
„Neúspěch není řešením,“ zdůraznila presidentka VDA s ohledem na elektromobilitu. „Automobilový průmysl bere ochranu klimatu vážně a chce co nejrychleji dosáhnout klimaticky neutrální mobility. Průmysl dělá vše pro to, aby Německo i nadále vyrábělo ta nejlepší, nejbezpečnější, nejúčinnější, nejkvalitnější a samozřejmě klimaticky neutrální vozidla na světě pro všechny segmenty. Otázkou není zda tuto změnu realizovat, ale jak. A k tomu by si každý měl vyhrnout rukávy.“