name | autoweek.cz

Zákaz spalovacích motorů?

Zákaz spalovacích motorů?

29.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ministři zemí EU, včetně české zástupkyně Anny Hubáčková (KDU-ČSL), se shodli, že emise u nových aut musí klesnout na nulu. Je to tedy zákaz spalovacích motorů po roce 2035?
Ministři životního prostředí zemí EU po šestnáctihodinovém jednání o balíčku Fit for 55, jehož cílem je razantně snížit emise skleníkových plynů v Evropě schválili legislativu, která má zajistit 100% snížení emisí CO2 u nových aut a lehkých užitkových vozidel prodávaných po roce 2035. Ministři členských zemí EU, včetně české zástupkyně Anny Hubáčková (KDU-ČSL), návrhu dali svůj souhlas.
 
„V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory. Auta, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být dál prodávána a být v provozu,“ vysvětlila po jednání Hubáčková. Dala tím jasně najevo, že vůbec netuší o čem jednala a co schválila. To ostatně prokázala už před začátkem jednání v Lucemburku, když pro Českou televizi prohlásila: „České stanovisko je jednoznačné, jsme pro CO2!“
 
Že je vyjednaný kompromis je pro Českou republiku dobrý je přesvědčen zmocněnec Ministerstva životního prostředí ČR pro jednání na úrovni Rady EU Ladislav Miko, který radostně ohlásil: „Ve 2:13 ráno je hotovo! Máme dohodu na Fit for 55 a mandát pro další vyjednávání v roli předsednictví. Díky Francii za neúnavné hledání a nalezení kompromisu, který je dobrý i pro ČR. Jedeme dál, předsednické trialogy budou velmi náročné.“
 
Osobní auta, ale i užitková vozidla, tedy podle představ Evropské komise, poslanců Evropského parlamentu i ministryň a ministrů životního prostředí zemí EU tedy mohou mít i spalovací motor, nesmí však vypouštět žádné emise. Jediné palivo, které lze ve spalovacích motorech použít aby splnilo tento požadavek je teoreticky vodík. Ten při hoření neprodukuje žádné emise CO2. Jenže schválený dokument mluví obecně o emisích a při každém spalování, tedy reakci paliva s kyslíkem z ovzduší vznikají i jedovaté oxidy dusíku. Teoreticky požadavku Evropských politiků může vyhovět pouze spalování vodíku s čistým kyslíkem.

Co paní ministryně ne zcela správně pochopila je skutečnost, že si německá vláda vymínila možnost dalšího jednání o možném prodloužení prodeje aut se spalovacími motory při použití syntetických paliv s neutrální uhlíkovou bilancí. To je kompromisní formulace řešící rozpory v tamní vládní koalici. Ve skutečnosti Evropský parlament výjimku pro použití tzv. e-paliv jednoznačně zamítl a není pravděpodobné, že by změnil své mínění.
 
Evropští politici tedy i nadále ignorují varování vědců, že systematickou elektrifikací dopravy v Evropě se žádné zlepšení z hlediska klimatu nedosáhne. Odmítají hodnotit uhlíkovou stopu za celou životnost vozidla, tedy včetně výroby akumulátorů a těžby surovin pro ně, ani emise CO2 uvolňované při výrobě elektrické energie – jediné o co se starají jsou emise CO2 vycházející z výfuku.