name | autoweek.cz

Nové vozy DAF CF a XF - Pure Excellence

Nové vozy DAF CF a XF - Pure Excellence

08.06.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost DAF představila vozidla modelové řady CF a XF nové generace přinášející nový standard pro efektivitu dopravy a pohodlí řidičů.
Nové modely CF a XF jsou lehčí, a proto umožňují dosažení vyššího užitečného zatížení. Mají také modernizovaný design a nový interiér a přinášejí tu nejvyšší úroveň pohodlí řidičů i atraktivní vzhled. Tato nová vozidla poskytnou zákazníkům nejnižší provozní náklady a maximální provozuschopnost. Významné inovace motorů, nové poháněcí soustavy a optimalizace aerodynamiky vedly ke snížení spotřeby paliva o 7 %, s další možností dosažení ještě vyššího zisku pro dopravce díky novému systému pro správu vozového parku službě DAF Connect.
 
Větší úspora paliva spolu s vyšším výkonem
Nejvyšší úspora paliva ve své třídě je mimo jiné výsledkem inovované poháněcí soustavy, která dosahuje optimální interakce mezi motorem, systémem dodatečné úpravy výfukových plynů, převodovkou a zadní nápravou. Cílem při vývoji nových poháněcích soustav bylo snížení otáček motoru pro maximální úsporu paliva. Aby bylo možné snížit otáčky motoru, výrazně se zvýšil maximální točivý moment motorů PACCAR MX-11 a MX-13, který je k dispozici již od 900/min. Vrcholná verze motoru PACCAR MX-13 má výkon 390 kW (530 k) a nabízí 2 600 N.m při 1000/min.
 
Efektivní převodovka TraXon jako standard
Nejnovější generace automatizovaných převodovek TraXon je s 12stupňovými převody ve standardní výbavě a v 16stupňových verzích na přání. Snížení ztrát třením, řazení vyšších převodových stupňů při nižších otáčkách a častější použití funkce EcoRoll přispívají k zajištění minimální spotřeby paliva.  
 
Konstrukce zadní nápravy byla vylepšena a je možné volit stálý převod 2,05:1, který při 85 km/h dovoluje otáčky motoru pouze 1000-1040/min v závislosti na specifikacích poháněcí soustavy. Diferenciály zadní nápravy nové generace mají nový design talířového kola a pastorku. Nová metoda výroby využívá špičkový postup broušení. Použití olejů s nízkou viskozitou a menší objem olejové náplně zadních náprav rovněž přispívají k vyšší úspoře paliva, stejně jako ložiska kol s nízkým třením.
 
Pokročilé softwarové funkce poháněcí soustavy
Nová řídicí jednotka pro speciální integraci poháněcí soustavy obsahuje vylepšené funkce EcoRoll a tempomatu, jako je například Dynamický tempomat. Díky pokročilejší integraci prediktivního tempomatu a funkce EcoRoll dokáže nyní funkce PCC při jízdě do kopce aktivovat funkci EcoRoll dřív pokud obě technologie odhadnou, že setrvačnost vozidla postačuje k překonání vrcholu stoupání.
 
Vylepšen byl i výkon motorové brzdy MX Engine Brake. Maximální brzdný výkon motoru PACCAR MX-11 vzrostl z 320 kW na 340 kW a mezi 1000 a 1500/min se zvýšil o 20 %. Maximální brzdný výkon motoru MX-13 je přes 360 kW a v  rozsahu od 1200 do 1500/min se zvýšil až o 30 %.
 
Zlepšení aerodynamiky
Za účelem snížení spotřeby paliva se zlepšila aerodynamika vozidla díky nové sluneční cloně pro modely CF a XF. Kromě toho je nový DAF XF vybaven nově tvarovanými blatníky a deflektory pro lepší proudění vzduchu. Za tímto účelem se změnila i mřížka chladiče a zlepšilo se obtékání vzduchu kolem motorového prostoru. Mezi kabinou a podvozkem jsou nové aerodynamické prvky.
 
Kompaktní systém dodatečné úpravy emisí
Pro nové modely CF a XF společnost DAF vyvinula nový kompaktní systém dodatečné úpravy emisí výfukových plynů EAS. Výsledkem je více prostoru na podvozku, například pro palivové nádrže o větším objemu, čerpadla, kompresory, skříně na nářadí nebo opěrné nohy jeřábu. Další výhodou je nižší hmotnost o 50 kg. Díky dalším opatřením se hmotnost vozidel CF a XF snížila o 100 kg, což znamená zvýšení užitného zatížení o 100 kg nebo nižší spotřebu.
 
Servisní intervaly nových vozidel CF a XF lze prodloužit z 150 000 km na 200 000 km. I přes kompaktní rozměry nové jednotky EAS je interval čištění filtru pevných částic až 500 000 km.
 
Vylepšená metoda připevnění nástavby zkracuje dobu montáže nástavby, zatímco nové provedení zadní části podvozku umožňuje snadnou montáž například zadních zvedacích čel.
 
Vstříc potřebám řidiče
Nová vozidla patří k absolutní špičce pokud jde o pohodlí řidiče, a to díky skvělému nastupování, vynikají prostorností interiéru (kabina XF Super Space Cab je nadále nejprostornější na trhu s celkovým objemem 12,6 m3) a mnoha inovacím, které zvyšují pohodlí. Nové modely jsou vybaveny novým automatickým systémem regulace topení a klimatizace (HVAC). Funkce informačního panelu pro řidiče (DIP) se také vylepšily. Patří k nim počitadlo tachografu, které zobrazuje zbývající dobu jízdy a odpočinku. Spínače si řidič může nakonfigurovat podle svých preferencí.
 
Systém pro správu vozového parku DAF Connect
K dispozici je důležitá opce - služba DAF Connect, moderní systém pro správu vozového parku, který provozovateli nabízí informace o využití vozidel a řidičů v reálném čase. Informace o pozici vozidla, spotřebě paliva, ujetých kilometrech, úrovni využití vozového parku a době volnoběhu jsou přehledně prezentovány na on-line portálu, který je možné nakonfigurovat podle požadavků a přání zákazníka. Funkce Live Fleet View (Živé zobrazení vozového parku) poskytuje veškeré potřebné informace o poloze vozidel celého vozového parku, takže je možné optimálně plánovat například ujeté vzdálenosti, trasy a dobu jízdy pro jednotlivá vozidla a řidiče. Provozovatelé dostanou výstrahy (které mohou sami definovat) v případech odchylky od povolené rychlosti, stanovené trasy, pozice a spotřeby paliva, takže mohou na danou situaci reagovat.
 
Začátek výroby
Výroba CF a XF začne v létě v konfiguracích 4x2, jako tahače 6x2 FTG s vodicí řízenou nápravou a ve verzi FTP s vodicí nápravou s 18” koly, dále jako podvozky pro montáž nástaveb 6x2 s jednoduchou vlečenou nápravou (FAR). Další verze budou následovat na podzim.