name | autoweek.cz

Škoda E’City pro DPP a pražskou MHD

Škoda E’City pro DPP a pražskou MHD

02.02.2021 | Vladimír Rybecký | Doprava

Pražský Dopravní podnik nakoupí první elektrobusy standardní délky, které vyrobí Škoda Electric.
Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 m, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation. První elektrobus Škoda E’City by měl do Prahy dorazit na sklonku prosince, zbylých 13 pak na začátku příštího roku. Celková hodnota zakázky včetně možných opcí je 207 milionů Kč.
 
Jde o první dodávku elektrobusů, kterou Škoda Electric realizuje na platformě autobusů společnosti Temsa, s níž ji spojuje společný vlastník skupina PPF. Škoda E’City je nízkopodlažní elektrobus s akumulátory a přepravní kapacitou 69 osob. Topení i klimatizace jsou poháněny výlučně elektricky. Vozidlo je vybaveno rychlonabíjením pomocí odpruženého pantografu. Bude se nabíjet v domovské garáži Vršovice nebo na konečných zastávkách prostřednictvím trolejbusové troleje ze sítě 600 V DC, variantně lze použít i 750 V DC.
 
Výrobce poskytuje záruční dobu na vozidlo 67 měsíců, na trakční akumulátor 85 měsíců, přičemž po celou tuto dobu musí být elektrobus schopen dosáhnout deklarovaný dojezd 100 km v běžném městském provozu včetně použití klimatizace nebo topení.
 
„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem. Jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních 100% bezemisních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.
 
„Nákupem prvních 14 elektrobusů naplňujeme naší strategii alternativních paliv a začínáme v DPP budovat novou flotilu nízkoemisních a bezemisních silničních vozidel. Letos v ní chceme výrazně pokročit. V rámci této strategie bychom chtěli vypsat veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů a 45 bateriových trolejbusů standardní délky pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. Příští rok chceme otestovat autobus na vodíkový pohon. Paralelně s nákupem nových elektrobusů připravujeme nabíjecí infrastrukturu pro ně v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, abychom na konci roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.
 
„Těší mě, že Škoda uspěla v tomto tendru. Do hlavního města dodáme vozidla, která nezatěžují životní prostředí, mají tichý provoz a nízké provozní náklady, tudíž je jejich provoz dlouhodobě udržitelný. Bude se jednat o plně nízkopodlažní vozy s komfortní výbavou, celovozovou klimatizací, pohodlnými sedadly, sofistikovaným informačním systémem a pokročilým energetickým managementem celé flotily,“ doplnil předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
 
Základní technické údaje elektrobusu Škoda E’City
Výrobce: Škoda Electric a. s.
Délka: 12,095 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,3 m
Rozvor náprav: 5805 mm
Celková maximální hmotnost: 19 000 kg
Maximální rychlost: 80 km/h
Počet náprav: 2
Počet poháněných náprav: 1
Počet řízených náprav: 1
Počet dveří: 3 dvoukřídlé
Nástupní výška: 32 cm
Celkový počet sedadel: 28 (z toho 2 sklopná)
Celkový počet cestujících: 69
Deklarovaná životnost: 12 let
Garantovaný dojezd: 100 km v běžném městském provozu s použitím klimatizace nebo topení
Výkon motoru: 160 kW
Nabíjecí výkon rychlého nabíjení: až 150 kW
Záložní plug-in nabíjení: vozidlo je vybaveno standardizovanou nabíjecí zásuvkou typu CCS 2.
Rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu