name | autoweek.cz

Problém elektromobilů

Problém elektromobilů

24.11.2021 | Vladimír Rybecký | Doprava

Nejnovější souhrn zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla v dopravním zpravodaji Euractiv s podporou Sesar JU.
Není moc fotografií, které jsou ještě ubožejší, než politik v obleku za volantem velkého vozidla. Tyto snímky mají tendenci zdůrazňovat propast mezi náročnou prací profesionálních politiků a prací profesionálních řidičů - viz příklady, jako jsou bývalý prezident Trump, který předstírá řízení kamionu, nebo britský premiér Boris Johnson, napodobující řidiče autobusu. Snad nejvíce trapným příkladem byl americký prezidentský kandidát Michael Dukakis, jehož kampaň v roce 1988 útočila fotografií, na níž bezelstně řídil tank.
 
Vystupte, Joe Bidene! Minulý týden se sedmdesátidevítiletý prezident ujal řízení prototypu elektrického Humvee, lépe známého jako Hummer, aby s ním závodil po tovární hale General Motors v Detroitu.
 
Pro ty, kteří Humvee neznají - je to v podstatě vojenské vozidlo, které bylo přepracováno pro použití v městských ulicích. Je to svérázně americká zrůdnost, typ předimenzovaného, ​​ošklivého auta, které odpovídá nejhorším ideálům velmi omezeného pohledu na maskulinitu. Je drsné, zabírá příliš mnoho místa (zvláště na evropských silnicích) a je to asi nejnesmyslnější auto, jaké si lze koupit.
 
A brzy si budete moci koupit jeho elektrickou verzi.
 
Prezident Biden byl tímto vozidlem náležitě ohromen (je to koneckonců „automobilový chlap“), ale ve skutečnosti vozidlo ilustruje problém s elektrickými vozidly jako všeléku na naše ekologické dopravní potíže.
 
Elektromobily neprodukují emise z výfuku, takže to, jak rychle se vyváží emise vynaložené ve výrobním procesu, závisí na typu elektřiny, která se k jejich nabíjení používá - provozujte toto auto na elektřinu z uhlí a potrvá mnohem déle zdůvodňovat jej z ekologické perspektivy, než provozujete-li toto vozidlo na elektřinu z větrné farmy. Existují však závažné problémy s automobily, které přesahují jen zdroj energie, používané k jejich provozu.
 
Vezměme si například počet obětí naší závislosti na autě. Na celém světě zemře každý rok asi 1,35 milionu lidí kvůli autonehodám. Toto číslo s velkou převahou zastiňuje všechny ostatní druhy dopravy. Kdyby letadla padala z nebe s takovou frekvencí, netolerovali bychom to.
 
Auta také dělají rozsáhlé oblasti méně příjemné. Ocelové krabice, pohybující se vysokou rychlostí, neumožňují aby si zde děti hrály. Nejsou vhodné k procházkám. Nejsou vhodné k trávení času v jejich blízkosti. Ve skutečnosti se tvrdilo, že největším ničitelem komunit není politická fragmentace, ale přidávání silnic přes naše města.
 
Omyl elektromobilů spočívá v tom, že nemůžeme šetřit životní prostředí, aniž bychom cokoli změnili na našich současných jízdních návycích. Prostě vyměníme polykače benzinu za elektrický model a voilà - planeta bude zachráněna.
 
Samozřejmě, ve skutečnosti musíme přehodnotit jak se dostaneme z bodu A do bodu B v hlubším smyslu. Prodej elektrokol raketově roste, stejně jako (stále kontroverzní) možnosti mikromobility, jako jsou elektrokoloběžky.
 
Představa evropských měst s méně auty a více alternativními možnostmi cestování vyžaduje politickou odvahu a pravděpodobně vyvolá odpor ze strany řidičské lobby. Ale byla by to ekologičtější varianta, než jednoduše vyměnit naše auta na naftu nebo benzin za jejich elektrickou verzi.
 
Jak zelená jsou e-paliva?
Když zůstaneme u aut, co si ponechat naše současné motory a provozovat je na paliva s nízkým obsahem uhlíku namísto přechodu na elektrický pohon?
 
S rostoucím zájmem o vodík a nízkouhlíková paliva se EU připravuje na spuštění celoevropské databáze, která by harmonizovaným způsobem certifikovala uhlíkovou stopu nízkouhlíkových paliv. Návrh se očekává v prosinci.
 
Evropská komise prosazuje (de facto) zákaz prodeje všech znečišťujících vozidel od roku 2035, což je všeobecně vnímáno jako podpora přechodu k elektromobilům. Některé země - zejména Německo - se však domnívají, že spalovací motory by mohly pokračovat v provozu poháněné syntetickými elektropalivy.
 
V současné době musí e-paliva splňovat kritéria snížení emisí o 70 % aby mohla být certifikována jako zelená podle finanční taxonomie EU. Pokud však budou schváleny návrhy EU na vozidla s nulovými emisemi, e-paliva by pro použití v automobilech musela být zcela uhlíkově neutrální.
 
Američané varovali před cestováním do většiny Evropy
Počet případů o nemocnění Covid v Evropě roste znepokojivou rychlostí. V reakci na to americké Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí CDC rozšířilo svůj seznam evropských zemí s označením „necestujte“ a varuje Američany před cestou do Německa a Dánska. Pouze devět zemí EU stále uniká tomuto varování.
 
Velká část Evropy již na seznamu CDC je. Další evropské země, kterým se Američané mají vyhýbat, jsou: Bulharsko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Chorvatsko, Irsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Švýcarsko, Ukrajina a Velká Británie.
 
Začátkem tohoto měsíce Světová zdravotnická organizace WHO uvedla, že evropské země musí usilovněji pracovat na tom, aby zabránily dalšímu šíření koronaviru v souvislosti s nárůstem počtu úmrtí a nových případů. Nárůst je špatnou zprávou pro cestovní ruch, který bude vývoj sledovat s obavami.
 
Ombudsman EU zarazil Komisi poté, co odmítla zveřejnit údaje o použitém kuchyňském oleji
Evropská komise musí do února 2022 splnit doporučení veřejného ochránce práv EU poskytnout údaje týkající se původu dováženého použitého kuchyňského oleje (Used Cooking Oil - UCO) jako biopaliva v EU, a to kvůli obavám z údajných podvodů.