name | autoweek.cz

Z Evropy se vytrácí střední třída

Z Evropy se vytrácí střední třída

12.05.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na evropském trhu se stále více projevuje pokles zájmu o vozidla hlavního proudu. Trh se pozvolna stává bipolární s luxusními vozy na straně jedné a levnými na straně druhé.

Finanční krize posledních let změnila automobilový trh v Evropě. Nejenže došlo k dramatickému poklesu z hlediska objemu, změnilo se také jeho složení.

 

Před začátkem finanční krize zaujímaly tradiční značky produkující auta pro většinové zákazníky, jako jsou Volkswagen, Opel, Ford, Renault, Peugeot nebo Citroen, naprostou většinu trhu. Značky orientované výhradně na levná auta vyráběna s minimálními náklady prakticky neexistovaly. Škoda se postupně posouvala do mainstreamu a Dacia byla jen okrajovou zajímavostí. Byla tu jen korejská auta z nabídky převzaté GM od zkrachovalé automobilky Daewoo.

 

Prémiové značky jako Mercedes-Benz, Audi a BMW začaly pozvolna nabízet menší, cenově dostupnější modely, jako jsou třída A, A3 a řada 1, ale objemem prodeje šlo o okrajovou záležitost určenou především pro stávající klientelu těchto značek.

 

Poslední desetiletí ale vše radikálně změnilo. Podle analýzy Fiat Chrysler Automobiles podíl nízkonákladových modelů vzrostl o 37 % na 19 %, zatímco prémiové vozy získaly 28 %, takže už dosáhly podíl na trhu 25 %. To vše je samozřejmě na úkor vozidel středního proudu. Stejný vývoj lze očekávat i v průběhu příštích pěti let, takže podle FCA podíl kupujících středního proudu poklesne ze 70 % v roce 2004 na pouhých 42 % v roce 2018, zatímco podíl kupujících na obou koncích zákaznického spektra se přiblíží ke 30 %.

 

Nízkonákladové značky, jako je Dacia, agresivně rozšiřují svůj podíl na evropských trzích a přicházejí s mnoha novými modely. Zatímco prémiové vozy jsou terčem kritiky kvůli znečišťování ovzduší, levná auta jsou všeobecně přijímána jako základní nenáročný způsob dopravy.

 

Na druhou stranu prémiové značky své malé modely dnes nabízejí v cenově mnohem dostupnější podobě. Vozy jako Mercedes třídy A, Audi A3 nebo BMW řady 1 vstoupily do tradiční domény mainstreamových značek a k tomu přidávají nové verze, jako jsou Audi Q3, BMW X1 nebo Mercedesy tříd B, CLA nebo GLA, schopné oslovovat další nové skupiny kupujících. Přitom ceny nejlevnějších verzí těchto modelů jsou nižší, než nejlépe vybavené varianty klasických mainstreamových modelů. Výsledkem je, že stále více kupujících dává přednost méně vybavené verzi od německé prémiové značky před bohatě vybavenými vozy velkovýrobců, jako jsou Ford nebo Opel, a to i v případě, že prémiový model může být na kvalitativně nižší úrovni.

 

Ale je zde i druhý důvod, který se stává stále více politickým rizikem. Ten ukazuje na rostoucí rozdíly v příjmech. Klientela ze sociální střední třídy si stále častěji v současné ekonomické nejistotě nemůže dovolit kupovat auta střední třídy jako dosud. Stále více spotřebitelů proto dává přednost levnému autu jako je Dacia před podobným modelem z nabídky Renaultu. Potřeba jezdit za dostupnou cenu stále více převažuje nad sociálním statutem, který dosud hrál u Evropanů při výběru auta velmi významnou roli.

 

Mainstreamové automobilky si tento vývoj velmi dobře uvědomují. Zajímavé ale je, že se zatím žádná z nich nerozhodla vydat se cestou tak úspěšné Dacie (s výjimkou několika speciálních modelů). Namísto toho se všechny snaží o tu zdánlivě výnosnější, jenže mnohem náročnější cestu posunem své nabídky směrem k prémiovosti. Problémem je, že zákazníci nejsou moc ochotni nabízet víc peněz za auta běžných značek a radějí volí ty prémiové. Zvláště, když auta značek středního proudu zatím jen dohánějí technické a designové trendy luxusních značek a až na výjimky nenabízejí modely, které by zaujaly zákazníky hledající něco víc, než jen dopravní prostředek.