name | autoweek.cz

Z Kopřivnice vyjela nejdelší a nejtěžší Tatra v historii

Z Kopřivnice vyjela nejdelší a nejtěžší Tatra v historii

19.08.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Tatra Trucks dokončila výrobu a vyexpedovala nejdelší a nejtěžší vůz v historii. Jedná se o podvozek pro speciální vrtnou soupravu, kterou na vozidlo namontuje německý výrobce Streicher Drilling Technology. Celková hmotnost kompletního vozidla bude 84 t.
Tatra Trucks kromě standardních nákladních vozidel, hasičských speciálů a vojenských podvozků vyvíjí a vyrábí podvozky pro speciální použití. Speciální podvozky dostávají ve výrobním programu společnosti Tatra Trucks stále více prostoru. Na kopřivnickou automobilku se se svými požadavky obrací stále více zákazníků, kteří potřebují specializované řešení. Vrtné soupravy potřebují podvozek postavený na míru, který je spolehlivě dopraví na místa mimo dosah komunikací.
 
Podvozek má celkem 8 náprav a v souladu s požadavkem zákazníka je v konfiguraci pohonu 16x8. Uspořádání hnacího traktu však umožňuje, aby v případě zájmu, mělo vozidlo poháněné všechny nápravy, tzn. 16x16.
 
První tři nápravy jsou odpruženy vzduchem a jsou řiditelné. Prostřední dvounáprava je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per. Poslední trojice náprav je opět řiditelná a odpružená vzduchovými vaky. Řízení zadních náprav je hydraulické s elektronickým řízením od nizozemského výrobce VSE.
 
K pohonu impozantního speciálu slouží kapalinou chlazený V12 motor Caterpillar C-32 o objemu 32 l s výkonem 839 kW (1132 k) a točivým momentem 5143 N.m. Na motor navazuje šestirychlostní automatická převodovka Allison 8610 MR s retardérem. Prostřednictvím kardanu je točivý moment přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky opatřené řazením pohonu buď vrtné soupravy (plný výkon motoru) s výstupem v horní části převodovky nebo k pohonu vozidla (cca poloviční výkon) s výstupem ve spodní části převodovky.
 
Spodní výstup je propojen na druhou přídavnou převodovku, kde je točivý moment distribuován prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů na kola permanentně poháněné 1., 2., 4. a 5. nápravy. Obě přídavné převodovky jsou vlastní konstrukce Tatra se skříněmi a dalšími komponenty, vycházejícími ze standardních převodovek určených pro sériová vozidla modelových řad Tatra Force a Tatra Phoenix.
 
Vozidlo je osazeno standardní kabinou Tatra Force posunutou dopředu a dolů. Rám vozidla je složen ze dvou částí sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část je výrobkem Tatry, navazující část si dodal německý nástavbář. Celková délka vozidla včetně rámu činí 18 080 mm, výška přes kabinu pak 2490 mm a šířka 3000 mm. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m. Celková technicky přípustná hmotnost je 86,4 t resp. až 92 t při volbě odpovídajících pneumatik.