name | autoweek.cz

Za volantem Škody Afriq
25.05.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Skvělý projekt učňovských aut Škoda má již osmé pokračování - 25 žákyň a žáků proměnilo městské SUV Kamiq v soutěžní Škodu Afriq. Mohli jsme se přesvědčit, že je skutečně připravena postavit se na start třeba i Rallye Dakar. Veřejnosti se představí v Praze při akci Legendy 2022.
Od školního roku 2013/2014 žáci a žákyně Středního odborného učiliště Škoda Auto každý rok navrhují a staví auto svých snů. První byla dvoumístná verze Citigo CitiJet, v roce 2015 následoval pick-up FunStar na bázi Fabie, pak kupé Atero, založené na Rapidu Spaceback, elektrická buggy Element vycházející z Citigo, v roce 2018 krásný kabriolet Sunroq odvozený z modelu Karoq, následoval plně funkční pick-up Mountiaq na bázi Kodiaqu, který by nepochybně byl i veleúspěšný na trhu, a naposledy před dvěma roky spider Slavia vytvořený z modelu Scala.
Základem Kamiq
Pro osmý ročník se 25 žáků, včetně tří dívek, většinou ze třetího ročníku, pustilo do městského SUV Kamiq. Při stavbě vozu Afriq za čtyři měsíce odpracovali 2000 pracovních hodin. Poprvé ve spolupráci i s oddělením Škoda Motorsport tento rodinný automobil proměnili v atraktivní, plně funkční vůz pro vytrvalostní soutěže. Jménem Afriq se hlásí k původnímu cíli Rallye Dakar a zároveň k odpovědnosti Škody Auto za aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Speciality z Fabie Rally2 evo
Při proměně Kamiqu v soutěžní vůz projekt kromě odborníků z vývojového a designového oddělení poprvé podpořili i odborníci ze Škoda Motorsport. Ti dodali mnoho komponent z nejúspěšnějšího soutěžního vozu kategorie WRC2 Fabie Rally2 evo. Proto na Afriqu najdeme přídavné LED světlomety či rychlouzávěry kapoty a k tomu přítlačné křídlo na zádi. Stejně jako u Fabie Rally2 evo byla do střechy integrována ventilační klapka. V interiéru to jsou zase skořepinová sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy, volant, kompletní přístrojová deska, navigační systém vhodný pro rallye, intercom pro komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem či hasicí systém za sedadlem spolujezdce s tryskami rozprostřenými po celém interiéru.
Pohon z Octavie Scout 2,0 TSI 4x4
Pro přeměnu v soutěžní vůz byl pohon předních kol modelu Kamiq nahrazen systémem pohonu všech kol ze sériového vozu Octavia Scout 4x4 spolu se zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem přeplňovaným turbodmychadlem s výkonem 140 kW (190 k) a maximálním točivým momentem 320 N.m. Sedmistupňová převodovka DSG má standardní ovládání voličem na středovém tunelu bez možnosti řazení páčkami pod volantem. Výkon je dostatečný, aby vozu poskytl potřebnou dynamiku provázenou patřičně vydatným zvukovým doprovodem z upraveného výfukového potrubí. Ten při absenci izolačních materiálů doprovází i nezbytný doprovodný hluk od kamínků narážejících do podlahy a podběhů kol.
Instalace pohonu 4x4 z Octavie do menšího základu z modelu Kamiq vyžadovala zkrácení hnacího hřídele, ale jiné úpravy nebyly nutné. Ze sériové Octavie Scout byly převzaty i podvozkové díly včetně víceprvkové zadní nápravy, pružin, tlumičů a brzd. Tomu musela být patřičně uzpůsobena nosná struktura a podlaha vozu Kamiq.
Náročnější, než se může zdát
Délka vozu Škoda Afriq je 4362 mm, šířka 1870 mm a výška 1570 mm, rozvor náprav 2649 mm a světlá výška 190 mm. Hmotnost vozu je 1350 kg.
Na první pohled se v porovnání s předchozími učňovskými vozy může zdát, že zde není tolik změn. Ale to je dáno tím, že se nemuselo radikálně zasahovat do nosné struktury karoserie. Změnily se ale blatníky a podběhy, složitá byla instalace přístrojové desky a především zabudování ochranného rámu z Fabie Rally2. Vzhledem k odlišným rozměrům se musel upravit i tento rám. Nejsložitější ale byly úpravy nezbytné pro instalaci pohonu všech kol. Ve skutečnosti tak proměna modelu Kamiq v Afriq byla nejkomplikovanějším ze všech dosavadních žákovských vozů.
Voda dostupná i v poušti
Zajímavým technickým doplňkem pro provoz v africkém žáru je zabudovaný generátor pitné vody ze vzduchu. Jde o výsledek vývoje izraelského Škoda Auto DigiLabu spolu se společností z Izraele Watergen, což je přední světový dodavatel systémů úpravy atmosférické pitné vody. Svým patentovaným procesem získává Watergen pitnou vodu z vlhkosti okolního vzduchu a může vyrábět pitnou vodu i v poušti.
Důležitým přínosem je i schopnost komunikace
Další setkání se žákovským autem snů a především se zástupci jeho tvůrců opět ukázalo význam tohoto projektu. Žákyně a žáci si v jeho rámci nejen rozšiřují své technické znalosti a dovednosti. Především se ale učí komunikovat, a to nejprve mezi sebou, při počátečních návrzích, a poté i s pracovníky oddělení designu, vývoje a v tomto případě i Motorsportu, přičemž komunikaci musejí zvládat dvoujazyčně. V rámci projektu se dokonce setkávají i se členy představenstva. Díky tomu po roce práce, v případě Afriqu to kvůli pandemickým omezením bylo po dvou letech, dokáží s nadšením skvělým způsobem prezentovat výsledek své práce.
S vozem Škoda Afriq ale i se schopností jeho nadšených tvůrců komunikovat se může široká veřejnost seznámit už o tomto víkendu při přehlídce Legendy 2022 v Praze Letňanech.
Základem Kamiq
Pro osmý ročník se 25 žáků, včetně tří dívek, většinou ze třetího ročníku, pustilo do městského SUV Kamiq. Při stavbě vozu Afriq za čtyři měsíce odpracovali 2000 pracovních hodin. Poprvé ve spolupráci i s oddělením Škoda Motorsport tento rodinný automobil proměnili v atraktivní, plně funkční vůz pro vytrvalostní soutěže. Jménem Afriq se hlásí k původnímu cíli Rallye Dakar a zároveň k odpovědnosti Škody Auto za aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Speciality z Fabie Rally2 evo
Při proměně Kamiqu v soutěžní vůz projekt kromě odborníků z vývojového a designového oddělení poprvé podpořili i odborníci ze Škoda Motorsport. Ti dodali mnoho komponent z nejúspěšnějšího soutěžního vozu kategorie WRC2 Fabie Rally2 evo. Proto na Afriqu najdeme přídavné LED světlomety či rychlouzávěry kapoty a k tomu přítlačné křídlo na zádi. Stejně jako u Fabie Rally2 evo byla do střechy integrována ventilační klapka. V interiéru to jsou zase skořepinová sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy, volant, kompletní přístrojová deska, navigační systém vhodný pro rallye, intercom pro komunikaci mezi jezdcem a spolujezdcem či hasicí systém za sedadlem spolujezdce s tryskami rozprostřenými po celém interiéru.
Pohon z Octavie Scout 2,0 TSI 4x4
Pro přeměnu v soutěžní vůz byl pohon předních kol modelu Kamiq nahrazen systémem pohonu všech kol ze sériového vozu Octavia Scout 4x4 spolu se zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem přeplňovaným turbodmychadlem s výkonem 140 kW (190 k) a maximálním točivým momentem 320 N.m. Sedmistupňová převodovka DSG má standardní ovládání voličem na středovém tunelu bez možnosti řazení páčkami pod volantem. Výkon je dostatečný, aby vozu poskytl potřebnou dynamiku provázenou patřičně vydatným zvukovým doprovodem z upraveného výfukového potrubí. Ten při absenci izolačních materiálů doprovází i nezbytný doprovodný hluk od kamínků narážejících do podlahy a podběhů kol.
Instalace pohonu 4x4 z Octavie do menšího základu z modelu Kamiq vyžadovala zkrácení hnacího hřídele, ale jiné úpravy nebyly nutné. Ze sériové Octavie Scout byly převzaty i podvozkové díly včetně víceprvkové zadní nápravy, pružin, tlumičů a brzd. Tomu musela být patřičně uzpůsobena nosná struktura a podlaha vozu Kamiq.
Náročnější, než se může zdát
Délka vozu Škoda Afriq je 4362 mm, šířka 1870 mm a výška 1570 mm, rozvor náprav 2649 mm a světlá výška 190 mm. Hmotnost vozu je 1350 kg.
Na první pohled se v porovnání s předchozími učňovskými vozy může zdát, že zde není tolik změn. Ale to je dáno tím, že se nemuselo radikálně zasahovat do nosné struktury karoserie. Změnily se ale blatníky a podběhy, složitá byla instalace přístrojové desky a především zabudování ochranného rámu z Fabie Rally2. Vzhledem k odlišným rozměrům se musel upravit i tento rám. Nejsložitější ale byly úpravy nezbytné pro instalaci pohonu všech kol. Ve skutečnosti tak proměna modelu Kamiq v Afriq byla nejkomplikovanějším ze všech dosavadních žákovských vozů.
Voda dostupná i v poušti
Zajímavým technickým doplňkem pro provoz v africkém žáru je zabudovaný generátor pitné vody ze vzduchu. Jde o výsledek vývoje izraelského Škoda Auto DigiLabu spolu se společností z Izraele Watergen, což je přední světový dodavatel systémů úpravy atmosférické pitné vody. Svým patentovaným procesem získává Watergen pitnou vodu z vlhkosti okolního vzduchu a může vyrábět pitnou vodu i v poušti.
Důležitým přínosem je i schopnost komunikace
Další setkání se žákovským autem snů a především se zástupci jeho tvůrců opět ukázalo význam tohoto projektu. Žákyně a žáci si v jeho rámci nejen rozšiřují své technické znalosti a dovednosti. Především se ale učí komunikovat, a to nejprve mezi sebou, při počátečních návrzích, a poté i s pracovníky oddělení designu, vývoje a v tomto případě i Motorsportu, přičemž komunikaci musejí zvládat dvoujazyčně. V rámci projektu se dokonce setkávají i se členy představenstva. Díky tomu po roce práce, v případě Afriqu to kvůli pandemickým omezením bylo po dvou letech, dokáží s nadšením skvělým způsobem prezentovat výsledek své práce.
S vozem Škoda Afriq ale i se schopností jeho nadšených tvůrců komunikovat se může široká veřejnost seznámit už o tomto víkendu při přehlídce Legendy 2022 v Praze Letňanech.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz