name | autoweek.cz

Zabití zeleného draka

Zabití zeleného draka

03.10.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího souhrnu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla a Jonathana Packroffa.

Snahy o omezení jízdy ve městech vyvolávají diskuse v zemích po celé Evropě, přičemž jízda ve městě je odsuzována jako škodlivá nebo je považována za svaté právo. V Británii se obrana aut dostala na vrchol agendy vládnoucích konzervativců, kteří přísahali, že ukončí „válku proti motoristům“.

 

Britský premiér Rishi Sunak zdánlivě sdílí politické instinkty se středopravou skupinou Evropské lidové strany EPP pokud jde o zákony o životním prostředí. On i ona vycítili (správně nebo neprávem), že odhodlání občanů bojovat proti změně klimatu s tím, jak se zpřísňují zákony o životním prostředí, upadá, což je vede k tomu, že hlasitě oznamují svůj záměr držet na uzdě zelenou agendu.

 

Ve Velké Británii Sunak učinil řadu překvapivých slibů, které zahrnují zákaz daně na maso, vyloučení povinného sdílení aut a zrušení nových daní, které mají odradit od létání. Zdá se, že na tom nezáleží. Je to pouze symbol pro voliče, že toryové sundávají nohu z plynu v oblasti klimatu.

 

Sunak se také zavázal, že usnadní život řidičům a oznámil, že ukončí opatření proti autům, jako jsou povinná omezení rychlosti, nové pruhy pro autobusy a čtvrti s nízkým provozem.

 

Ve skutečnosti mohou opatření, jako jsou jízdní pruhy pro autobusy, skutečně pomoci plynulosti dopravy. Ale sedět v provozu vedle prázdného pruhu pro autobusy působí tísnivě. A politika je stejně tak o pocitech a vnímání jako o realitě.

 

Jedním z nejbizarnějších postojů Britské konzervativní strany je hnutí proti 15minutovým městům. Myšlenka 15minutových měst spočívá v tom, že k většině vybavení se dostanete během 15 minut chůze, takže k dosažení nezbytností není potřeba auto. Můžete například dojít do lékárny, supermarketu nebo do školy vašeho dítěte. Tohoto zdánlivě neškodného konceptu se chopila britská pravice, která 15minutová města vidí jako brutální vládní zásah. Extrémnější názor ve straně věří, že lidé budou uzavřeni ve svých čtvrtích a nebudou moci odejít bez vládního povolení.

 

„Co je zlověstné a co bychom neměli tolerovat, je myšlenka, že místní rady mohou rozhodovat o tom, jak často chodíte do obchodů, a že přidělují, kdo a kdy používá silnice, a vše hlídají pomocí televize,“ řekl britský ministr dopravy Mark Harper na konferenci Konzervativní strany. Harperovy poznámky jdou nad rámec narážky na konspirační teorie a přijímají se s otevřenou náručí.

 

„V praxi jsou 15minutová města o vytvoření nového, jednoduššího způsobu života, který znamená, že lidé nemusí vlastnit auto. Dnes je tolik lidí, kteří ve skutečnosti nemají jinou možnost, než například jezdit autem do práce. 15minutové město jim ve skutečnosti dává více svobody,“ tvrdí generální ředitelka EIT Urban Mobility (to je organizace plně financovaná EU) Maria Tsavachidisová.

 

„Výstřední reakce z některých stran není vedena averzí ke skutečnému konceptu, ale má kořeny v nedostatku důvěry ve veřejné instituce. Bojí se ztráty, bojí se, že jsou nebo budou ovládáni vládou. A také si myslím, že za tím stojí nedůvěra ve veřejné instituce. Myslí si: ‚Teď přicházejí s tímto 15minutovým konceptem města, vlastně nechápu, co to je, ale určitě je to něco, co mi vezme svobodu,“ domnívá se Tsavachidisová.

 

„Koncepce je spíš o lepší integraci městského plánování se systémy městské dopravy. Zlepší to život občanů bez ohledu na to, zda vlastní auto nebo ne,“ tvrdí Tsavachidisová.

 

Válečná rétorika Konzervativní strany, která koketuje s konspirační teorií, samozřejmě není o kastraci hrozby, kterou představují 15minutová města, ani o zajištění toho, aby svoboda pro motoristy vydržela. Sunak a jeho kabinet křičí ze střechy, že zabijí zeleného draka – co na tom záleží, že je fiktivní?

 

Zákonodárci přijali zákon o inteligentních dopravních systémech

Evropský parlament dal zelenou novým pravidlům upravujícím digitální dopravní údaje, což je krok, který přispěje k podpoře digitalizace v odvětví dopravy a připraví cestu pro větší automatizaci řízení. Podle zákona budou členské státy povinny používat inteligentní dopravní systémy (ITS) podél hlavních silnic, které umožní vozidlům a infrastruktuře lépe komunikovat. To posílí připravenost bloku na větší automatizaci vozidel tím, že zajistí, aby se vozidla s podporou AI mohla spojit se svým okolím.

 

Podle zpravodajky Rovany Plumbové, rumunské poslankyně ze středolevé skupiny S&D, je takový krok nezbytný, protože vozidla budou chytřejší. „V blízké budoucnosti si dokážeme představit, že vysoce automatizovaná vozidla budou sdílet veřejný prostor s různými drony, ale také s vozidly s nízkou úrovní automatizace. V takovém světě bude doprava výzvou. Tato vozidla si budou muset vzájemně uvědomovat svou polohu, směr a rychlost. Budou si muset věřit, aby do sebe doslova nenarazila,“ řekla s tím, že přímá komunikace mezi vozidly je nezbytná.

 

Zákon také usnadní širší sdílení dat mezi mobilními aplikacemi, které řidičům poskytnou aktuální informace o pracích na silnici, rychlostních limitech, jednosměrných ulicích, zónách s regulovaným provozem a další.

 

Dohoda také vyžaduje, aby členské státy lépe spolupracovaly při zavádění projektů ITS přes hranice, aby byla zajištěna interoperabilita v celém bloku.

 

„Tato směrnice přispěje k bezpečnosti občanů na bezpečnějších silnicích, k výraznému zlepšení výkonnosti dopravních sítí, operací a služeb a zároveň podpoří konektivitu a usnadní spolupráci,“ řekl Plumbová.

 

Před vstupem v platnost musí zákon nyní formálně ratifikovat členské státy.

 

Německo má za cíl bojovat proti strachu z dojezdu elektromobilů pomocí více nabíječek

Německá vláda vyplatí 1,8 miliardy eur provozovatelům komerčních nabíjecích stanic pro elektromobily ve snaze snížit obavy z dostupnosti nabíjení, které lidem brání v nákupu elektromobilů.

 

Ztráta pracovních míst ve výrobě nákladních vozidel má být absorbována energetickým sektorem

Zatímco výrobci těžkých nákladních vozidel propustí tisíce pracovníků při přechodu k nabídce s nulovými emisemi, tato ztráta pracovních míst bude víc než kompenzována novými pozicemi v rostoucích odvětvích energetiky a infrastruktury. Tvrdí to nová studie, kterou zpracovala Boston Consulting pro zelenou organizaci Transport & Environment (T&E).

 

Vlajková loď Malty bude uzavřena po neúspěšné žádosti EU o pomoc, špatném hospodaření a obvinění z korupce

Maltská vláda je připravena oznámit uzavření národního vlajkového dopravce Air Malta po letech opatření pro snižování nákladů a obvinění ze špatného hospodaření a korupce, ale je připravena místo něj spustit nízkonákladovou leteckou společnost.

 

Klimatické skupiny a farmáři rozzlobení povolením pro nizozemské letiště

Rozhodnutí odcházejícího nizozemského kabinetu udělit „povolení z hlediska ochrany přírody“ největšímu letišti v zemi Schiphol, což by mu umožnilo naplánovat nejméně 440 000 letů ročně, vyvolalo pobouření mezi klimatickými skupinami, zástupci farmářů a zákonodárci.

 

Car Wars: EPP vrací úder

Města v celé Evropě stále více zpochybňují dominanci automobilů tím, že omezují jejich přístup do městských center. Ale jak ukazuje nedávná kampaň odmítající zákazy aut ze strany středopravé skupiny EPP, problém může vyústit v kulturní válku levice proti pravici.