name | autoweek.cz

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

25.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel za tři čtvrtletí letošního roku Cebia Summary 3/2017.
Společnost Cebia opět provedla analýzu výsledků trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2017, jejímž cílem je analýza struktury a identifikace trendů trhů s ojetými vozidly. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
 
Vývoj počtu dovážených ojetin
V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2008 do roku 2014 klesl počet dovážených ojetin o 50 %. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovozů ojetin o 40 %. Počet letos dovezených ojetin tedy zatím nedosáhl maxima z roku 2008. Tempo růstu se však zpomaluje a letos činí již pouze 2,5 %. Dovážejí se však stále starší ojetiny, podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %, zatímco vloni byl 51,5 %.
 
„Důvodem pokračujícího růstu počtu dovážených ojetin je přesvědčení českých motoristů, že v zahraničí a především v Německu provozované vozy jsou kvalitnější, zachovalejší, lépe servisované a nestočené. Již mnohokrát jsme veřejnosti předkládali fakta, že pravý opak je pravdou. K tomuto trendu přispívá podle mého názoru i skutečnost, že na českém trhu je nedostatek kvalitních ojetin v nejžádanějším cenovém segmentu, tedy v ceně od 150 000 do 250 000,“ komentuje letošní výsledky Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
 
Vyšší nárůst zaznamenal segment dovážených lehkých užitkových vozidel, když počet těchto vozidel meziročně stoupl o 7 %. Těchto vozidel se však dováží daleko menší množství než vozidel osobních. V období od ledna do září se do ČR dovezlo 9820 lehkých užitkových vozidel.
 
Stav kilometrů na tachometru
Vzrostl počet najetých kilometrů udávaných při prodeji na 179 000 km. Tato změna může mít dvě příčiny. Do ČR se dovážejí stále starší ojetiny, které mají více najeto a statisticky tak zvyšují průměrné číslo u všech ojetin, a druhou možnou příčinou je, že více prodejců již přiznává skutečný vyšší stav najetých kilometrů.
 
Prodejní cena
Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v období ledna až září byla 205 600 Kč. V průběhu letošního roku kupovali čeští motoristé nevíce ojeté vozy s prodejní cenou v rozmezí 100 000 až 200 000 Kč, kterých je 40 %. Dlouhodobě klesá podíl vozidel do 100 000 Kč, ale stále jich je 20 %. Naopak roste podíl dražších vozidel nad 300 000 korun (21 %) a stoupá i podíl vozidel v cenovém rozmezí 200 000 až 300 000 Kč (19 %).
 
 
Preference u pohonných jednotek
Zatímco v oblasti prodeje nových vozidel roste podíl zážehových motorů a postupně i alternativních pohonů na úkor vznětových motorů, u ojetých vozidel je tomu právě naopak. U letos prodaných ojetých vozidel převažuje podíl turbodieselů (60,8 %) a jejich podíl dokonce ještě vzrostl oproti přechozímu čtvrtletí (59 %) téměř o 2 %. Naopak klesá podíl ojetin se zážehovými motory (39 % na 36,6 %).
 
Podíly ostatních pohonů jsou minoritní a nedochází u nich k výraznějším změnám - roste LPG (1,7 %), CNG (0,7 %), hybridy (0,2 %) a elektromotory (0,1 %). Lze však očekávat, že časem se budou postupně poměry měnit podle nově prodávaných vozidel, jak se tato budou postupně dostávat na trh jako ojetá. Bude se zvyšovat podíl ojetin se zážehovými motory, časem i s hybridním pohonem a elektromobily.
 
Podíl vozidel s STK a bez DPH
V ČR se v letošním roce prodalo 7,5 % vozidel bez platné STK. Pro zákazníky to znamená, že nesou finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou muset na své náklady uvést vozidlo do požadovaného stavu.
 
Letos bylo prodáno 31 % ojetých vozidel s možností odpočtu DPH. U takových vozidel je podmínkou, že byla kontinuálně od momentu prodeje nového vozidla vždy vlastněna a prodána plátcem DPH. Tyto vozy jsou pak atraktivní pro plátce DPH, kteří mohou provést odpočet DPH. Pokud si vozidlo koupí neplátce DPH, jakýkoli další vlastník již tuto možnost odpočtu ztrácí.
 
Doba prodeje
Průměrná doba prodeje ojetiny se zkrátila z 64 dní na 63 dní a 77 % nabízených ojetin se prodá do dvou měsíců. Do měsíce se prodá 55 % vozů, do dvou měsíců další 22 %, za dobu delší než dva měsíce se prodají zbývající 23 %.
 
Nejvíce mají čeští motoristé letos, ale i dlouhodobě zájem o ojeté vozy značky Škoda. Podíl vozů této značky v oblasti prodeje ojetin jsou dokonce vyšší než podíl těchto vozů v segmentu nových vozidel. Dlouhodobě se zvyšuje podíl prodeje korejských značek. Kia ceed je na 9. pozici s podílem 1,6 % a Hyundai i30 na 10. místě s podílem 1,5 %, což je ale stále menší podíl než má i30 u nových vozů (2,66 %).