name | autoweek.cz

Zajímavosti ze statistik registrací osobních automobilů
09.01.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky
V období 1‑12/2019 bylo v ČR registrováno celkem 249 915 nových osobních automobilů. Registrace osobních automobilů v prosinci meziročně vzrostly o 27,6 %, takže se propad ze začátku roku snížil na -4,4 %. Průměrné emise CO2 naopak opět vzrostly - už na 129 g/km.
Celkově registrace nových osobních vozů v roce 2019 klesly oproti roku 2018 o 4,41 % z 261 437 na 249 915 vozidel, tj. o 11 522 kusů. V prosinci přitom vzrostly meziročně o 27,55 %.
V meziročním srovnání lze za vítěze loňského roku označit tyto značky (zařazeny jen značky s tržním podílem nad 0,05 %):
Největší ztráty utrpěly značky (zařazeny jen značky s tržním podílem nad 0,05 %):
Podíl firemních automobilů za 1-12/2019 činí 72,5 %, privátních 27,5 %. To znamená, že registrace nových osobních automobilů firmami celkově už druhý rok v řadě meziročně poklesly (2017: 271 595 vozů, 2018: 261 437 vozů a 2019: 249 915 vozů). Prodej automobilů soukromníkům po několika letech trvalého růstu poprvé poklesl - z 52 206 vozů v roce 2018 na 49 827 automobilů. Připomeňme ale, že v roce 2009 si soukromníci pořídili dnes těžko představitelných 81 750 automobilů!
Z hlediska paliva vede benzin s 69,58 % (173 885 vozů, v roce 2018 to bylo 175 276 vozidel), na druhém místě je nafta s 27,71 % (69 253 vozů proti 78 991 vozům v roce 2018), následuje CNG – 1768 vozů (tj. 0,7 %, v roce 2018 to bylo 1936 vozů), 636 elektromobilů (0,25 %, v roce 2018 to bylo 618 elektromobilů). Osobních vozů s hybridním pohonem bylo registrováno 8346 proti 4831 v roce 2018, z toho plugin hybridů 466.
Nových vozidel s pohonem všech kol bylo nově registrováno 47 012 kusů (v roce 2018 to bylo 44 827 vozidel), což představuje celoevropsky unikátní podíl 18,8 %.
Rok před tím, než v EU vstoupí předepsaná hodnota maximálních emisí CO2 95 g/km pro 95 % veškeré produkce (od roku 2021 to bude pro 100 %) je průměrná hodnota všech nově registrovaných osobních automobilů 129 g CO2/km, tedy o trochu vyšší než v roce 2018 (128 g/km).
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů vzrostly meziročně o 0,1% na 177 261 vozidel. Jejich průměrné stáří je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,49 %, což jsou prakticky shodné údaje jako v roce 2018.
V meziročním srovnání lze za vítěze loňského roku označit tyto značky (zařazeny jen značky s tržním podílem nad 0,05 %):
značka | prodej 2019 | podíl na trhu | rozdíl 2019/2018 | ||
ks | % | ks | % | ||
1. | Tesla | 120 | 0,05 % | +35 | +41,2 % |
2. | Lada | 113 | 0,05 % | +22 | +24,2 % |
3. | Mazda | 4 086 | 1,63 % | +762 | +22,9 % |
4. | Alfa Romeo | 188 | 0,08 % | +18 | +10,6 % |
5. | Jeep | 1 072 | 0,43 % | +102 | +10,5 % |
6. | Seat | 6 671 | 2,67 % | +604 | +9,9 % |
7. | Jaguar | 299 | 0,12 % | +22 | +7,9 % |
8. | Lexus | 438 | 0,18 % | +30 | +7,3 % |
9. | Peugeot | 11 346 | 4,54 % | +557 | +5,2 % |
10. | Volvo | 2 334 | 0,93 % | +114 | +5,1 % |
Největší ztráty utrpěly značky (zařazeny jen značky s tržním podílem nad 0,05 %):
značka | prodej 2019 | podíl na trhu | rozdíl 2019/2018 | ||
ks | % | ks | % | ||
1. | Nissan | 1 724 | 0,69 % | -3739 | -68,4 % |
2. | Mini | 381 | 0,15 % | -421 | -52,5 % |
3. | Subaru | 979 | 0,39 % | -391 | -28,5 % |
4. | Ford | 9 739 | 3,90 % | -3100 | -24,1 % |
5. | Opel | 4 713 | 1,89 % | -1317 | -21,8 % |
6. | Volkswagen | 20 869 | 8,35 % | -3489 | -14,3 % |
7. | Fiat | 1 852 | 0,74 % | -300 | -13,9 % |
8. | Land Rover | 773 | 0,31 % | -105 | -11,0 % |
9. | Audi | 2 600 | 1,04 % | -225 | -8,0 % |
10. | Porsche | 371 | 0,15 % | -31 | -7,7 % |
Podíl firemních automobilů za 1-12/2019 činí 72,5 %, privátních 27,5 %. To znamená, že registrace nových osobních automobilů firmami celkově už druhý rok v řadě meziročně poklesly (2017: 271 595 vozů, 2018: 261 437 vozů a 2019: 249 915 vozů). Prodej automobilů soukromníkům po několika letech trvalého růstu poprvé poklesl - z 52 206 vozů v roce 2018 na 49 827 automobilů. Připomeňme ale, že v roce 2009 si soukromníci pořídili dnes těžko představitelných 81 750 automobilů!
Z hlediska paliva vede benzin s 69,58 % (173 885 vozů, v roce 2018 to bylo 175 276 vozidel), na druhém místě je nafta s 27,71 % (69 253 vozů proti 78 991 vozům v roce 2018), následuje CNG – 1768 vozů (tj. 0,7 %, v roce 2018 to bylo 1936 vozů), 636 elektromobilů (0,25 %, v roce 2018 to bylo 618 elektromobilů). Osobních vozů s hybridním pohonem bylo registrováno 8346 proti 4831 v roce 2018, z toho plugin hybridů 466.
Nových vozidel s pohonem všech kol bylo nově registrováno 47 012 kusů (v roce 2018 to bylo 44 827 vozidel), což představuje celoevropsky unikátní podíl 18,8 %.
Rok před tím, než v EU vstoupí předepsaná hodnota maximálních emisí CO2 95 g/km pro 95 % veškeré produkce (od roku 2021 to bude pro 100 %) je průměrná hodnota všech nově registrovaných osobních automobilů 129 g CO2/km, tedy o trochu vyšší než v roce 2018 (128 g/km).
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů vzrostly meziročně o 0,1% na 177 261 vozidel. Jejich průměrné stáří je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,49 %, což jsou prakticky shodné údaje jako v roce 2018.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz