name | autoweek.cz

Zákaz manipulace s tachometrem
28.09.2018 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Od pondělka platí zákaz manipulace s tachometrem a zavádí se sankce za nelegální stáčení tachometrů až 500 000 Kč. Trh na změnu čekal 15 let. Zákaz stáčení je dobrá prevence, již zmanipulované či dovozové ojetiny ale neřeší.
Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích také nově zavádí sankce za nelegální stáčení tachometrů až 500 000 Kč. Také se zavádí sankce až 50 000 Kč pro mechanika, který při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol, a sankce až 10 000 Kč, pokud tento protokol při kontrole na STK nepředloží provozovatel vozidla.
„Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ uvádí ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy se stáčením tachometrů bojuje už několik let. Prvním krokem byla příprava aplikace https://www.kontrolatachometru.cz/, kde je možné po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek. Dalším krokem bylo zavedení fotodokumentace na STK a stanicích měření emisí. Na příští rok ministerstvo dále chystá úpravu informačního systému STK, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.
Poslední dva kroky - národní databáze najetých kilometrů a její zapojení do celoevropské výměny dat - jsou však zatím před námi. Opravdu účinným řešením bude až zavedení národní databáze najetých kilometrů podle vzoru belgického Car Passu, kterému povinně posílají údaje tisíce firem přicházející do styku s automobily - od prodejců přes servisy až k obchodníkům s ojetými auty a asistenční služby.
Stáčení tachometrů má devastující vliv na důvěryhodnost celého trhu ojetin. Za posledních 15 let, kdy obchodníci na tento podvod upozorňují, je to poprvé, kdy zákon jasně označil manipulaci se stavem najetých kilometrů za nelegální praktiku. Spolu s podrobnější kontrolou stavů tachometrů na STK a veřejně přístupnou databází najetých kilometrů ministerstva dopravy, kde nyní stačí pro získání historie vozu znát jen VIN, je to během krátké doby další z důležitých kroků ke zvýšení transparentnosti trhu ojetin.
„O zákaz stáčení jsme usilovali už od začátku tisíciletí, kdy se tento podvod začal objevovat v masovém měřítku zejména u ojetin z dovozu. Přesvědčit politiky, že jde o problém, kterým by se měli zabývat, nebylo lehké. Nakonec se to však podařilo a pro manipulátory, kteří tvrdili, že si na tachometru mohou nastavit číslo, které je příjemné na pohled, doba jejich beztrestného podvádění končí,“ říká generální ředitelka sítě autocenter AAA Auto Karolína Topolová.
„Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ uvádí ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy se stáčením tachometrů bojuje už několik let. Prvním krokem byla příprava aplikace https://www.kontrolatachometru.cz/, kde je možné po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek. Dalším krokem bylo zavedení fotodokumentace na STK a stanicích měření emisí. Na příští rok ministerstvo dále chystá úpravu informačního systému STK, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.
Poslední dva kroky - národní databáze najetých kilometrů a její zapojení do celoevropské výměny dat - jsou však zatím před námi. Opravdu účinným řešením bude až zavedení národní databáze najetých kilometrů podle vzoru belgického Car Passu, kterému povinně posílají údaje tisíce firem přicházející do styku s automobily - od prodejců přes servisy až k obchodníkům s ojetými auty a asistenční služby.
Stáčení tachometrů má devastující vliv na důvěryhodnost celého trhu ojetin. Za posledních 15 let, kdy obchodníci na tento podvod upozorňují, je to poprvé, kdy zákon jasně označil manipulaci se stavem najetých kilometrů za nelegální praktiku. Spolu s podrobnější kontrolou stavů tachometrů na STK a veřejně přístupnou databází najetých kilometrů ministerstva dopravy, kde nyní stačí pro získání historie vozu znát jen VIN, je to během krátké doby další z důležitých kroků ke zvýšení transparentnosti trhu ojetin.
„O zákaz stáčení jsme usilovali už od začátku tisíciletí, kdy se tento podvod začal objevovat v masovém měřítku zejména u ojetin z dovozu. Přesvědčit politiky, že jde o problém, kterým by se měli zabývat, nebylo lehké. Nakonec se to však podařilo a pro manipulátory, kteří tvrdili, že si na tachometru mohou nastavit číslo, které je příjemné na pohled, doba jejich beztrestného podvádění končí,“ říká generální ředitelka sítě autocenter AAA Auto Karolína Topolová.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz