name | autoweek.cz

Zákaz přetáčení tachometrů zatím v zákoně nebude!

Zákaz přetáčení tachometrů zatím v zákoně nebude!

02.04.2012 | | Aktuality

Vláda vydala nesouhlasné stanovisko k novele poslanců ČSSD, podle které by se stalo přetáčení tachometrů trestným činem. Co se stalo?

Poslanec Stanislav Huml dva roky připravoval a v březnu 2012 předložil návrh na novelizaci trestního zákoníku aby se manipulace se stavem tachometru stala trestným činem. Především poukazoval na to, že přetočením tachometru vznikají kupujícím značené finanční škody, protože cena prodávaného vozidla poté výrazně vzroste. A na druhé straně je zde i nezanedbatelný fakt, že pokud kupující nezná skutečné opotřebení automobilu a nezajistí potřebný servis, může díky špatnému technickému stavu vozidla způsobit nehodu a zde už se jedná o lidské zdraví.

Jako každý poslanecký návrh prošel tento návrh posouzením vlády a vláda mu dala nesouhlasné stanovisko. Stanovisko vlády poukazuje na různé formální vady předlohy a podle koaličních ministrů je novela trestního zákoníku nekoncepční.

Výsledek? V České republice bude i nadále přetáčení tachometrů legální!

První pokus v České republice řešit stáčení tachometrů zákonem zatím nedopadl dobře. Dalším návrhem, který se nyní připravuje, je novela Zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích z Ministerstva dopravy, která kvalifikuje přetáčení tachometrů jako přestupek. Pokud tento návrh projde (podle našich odhadů to však nebude dřív jak za rok), tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není v České republice ošetřená vůbec.

Manipulováno se stavem tachometru má 42 % vozidel!

Z dlouhodobých statistik společnosti Cebia vyplývá, že 42 % vozidel v České republice má přetočený tachometr. Cebia jen v roce 2011 zkontrolovala přes on-line systém Autotracer 250 000 vozidel a ukázalo se, že téměř polovina z nich má přetočený tachometr a to v průměru o 100 000 - 200 000 km!

Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v České republice, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově milion vozidel s přetočeným tachometrem.

Mezi další nejčastější praktiky "omlazování" a vylepšování stavu vozidel patří falšování roku výroby, resp. data uvedení do provozu.

Velké technické průkazy již dávno neobsahují údaj o roku výroby, ale pouze naprosto odlišný datum a tím je "datum 1. uvedení do provozu". Tyto dvě hodnoty se od sebe mohou lišit o jeden až dva roky a výjimkou nejsou vozidla, kde je tento rozdíl tří i více let. To opět využívají nepoctiví prodejci, protože čím mladší se automobil zdá, tím je jeho cena vyšší.

Problém s omlazováním vozidel se vyskytuje u cca 20 %  vozidel na trhu v České republice.

Jak minimalizovat riziko při nákupu ojetých vozidel?

Společnost Cebia, odborník na prověřování původu a historie vozidel, doporučuje: 

- před nákupem si ojeté vozidlo prohlédněte a prověřte (přiveďte si na pomoc svého automechanika),

- pročtěte si kupní smlouvu a pokud nebude splňovat všechny náležitosti, žádejte o jejich doplnění nebo od nákupu odstupte (na trhu jsou i jiná vozidla, která si můžete koupit)

- zvažte od koho vozidlo kupujete a dejte přednost prověřeným prodejcům, kteří poskytují určitý standard a máte jistotu, že se na ně můžete obrátit i s případnou reklamací vozidla

- vyžádejte si dopředu VIN vozidla a kopii technického průkazu a vozidlo si prověřte u specializovaných společností, které prověří původ a historii vozidla

- využijte systém Autotracer (www.zkontrolujsiauto.cz) a vozidlo si zde on-line prověřte. Zde si můžete ihned ověřit  průběžné počty najetých kilometrů (tj. zda nebylo s tachometrem manipulováno), skutečný rok výroby, zda vozidlo není předmětem leasingu, zda není v databázi odcizených vozidel a další důležité informace z jeho historie.

 Pořízení vozidla je většinou velká investice a proto se vyplatí nákup neuspěchat a vše důkladně prověřit a nechat zkontrolovat.

Zdroj: Cebia