name | autoweek.cz

Zákonodárci se angažují v nočním legislativě

Zákonodárci se angažují v nočním legislativě

05.10.2022 | | Doprava

Vítejte v Euractiv Transport Brief, nejnovějším souhrnu zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.

Europoslanci pracují i po setmění

Euroskeptici si často stěžují na bájný „unijní vlak“ – představu, že eurokraté jsou bohatě placeni pouze za to, že se potulují po kontinentu, popíjejí víno, konzumují drahé sýry a přitom nic moc nedělají. Mohou být ale překvapeni, když se dozvědí v jak neobvyklých hodinách tento vlak jezdí a jaké nároky klade na cestující. Pondělní Výbor pro dopravu TRAN viděl, že se europoslanci sešli ve 21:00 ve Štrasburku v zasedací místnosti pojmenované po vůdci bývalého členského státu Winstonu Churchillovi aby hlasovali o několika spisech.

 

Navzdory pozdnímu startu se toho podařilo hodně. Výbor se shodl na svém postoji k legislativě, která bude upravovat vše od nabíjecích stanic pro elektromobily až po typ paliv používaných v lodích. Takzvané nařízení o alternativních palivech a infrastruktuře (známé pod zkratkou AFIR) a FuelEU Maritime prošly jasnou většinou, přičemž bylo také přijato stanovisko výboru ke zlepšení pracovních podmínek pro pracovníky platforem.

 

Podle stanoviska výboru AFIR budou členské státy povinny do roku 2026 poskytovat nabíjecí stanice pro elektrická vozidla každých 60 km a zajistit palivo pro vozidla na vodík každých 100 km podél hlavních dopravních koridorů EU. Evropská komise navrhla mít do roku 2031 vodíkové čerpací stanice každých 150 km, ale stále ambicióznější europoslanci chtějí, aby bylo cíle každých 100 km dosaženo do roku 2028.

 

Poslanci také prosazují, aby se spotřebitelům usnadnilo používání alternativních nabíjecích stanic. Jednou z velkých kritik elektrických vozidel v současnosti je to, že jakmile řidič elektromobilu překročí hranici, neexistuje žádná záruka, že jeho typ zásuvky nebo předplatné pro nabíjení bude v nové zemi fungovat. Pozice TRAN obsahuje text, který by zajistil, že nabíjení bude dostupné pro všechny značky vozidel a zároveň usnadní porovnávání cen. Poslanci EP skutečně chtějí, aby do roku 2027 měli spotřebitelé okamžitý přístup k informacím o čekacích dobách nabíjení a cenách na různých stanicích.

 

„Udržitelná alternativní paliva a rozmístění jejich infrastruktury hrají klíčovou roli v přechodu k úspěšné dekarbonizaci sektoru dopravy. Rychlejším rozšiřováním dobíjecí infrastruktury usnadňujeme lidem i průmyslu přechod na mobilitu šetrnou ke klimatu,“ řekl zpravodaj německý zákonodárce ze středolevé skupiny Socialists & Democrats Ismail Ertug.

 

Poslanci EP podobně zvýšili ambice na námořní frontě. Chtějí 20% snížení emisí skleníkových plynů v námořním sektoru do roku 2035 a 80% od roku 2050, což je zvýšení oproti cíli Komise o 13 % do roku 2035 a 75 % do roku 2050. Zákonodárci také podnikli kroky ke snížení emisí v přístavech tím, že nařídili používání pobřežních zdrojů energie v kotvištích a stanovili cíl 2% využití obnovitelných paliv do roku 2030.

 

„Dnešním hlasováním vytyčujeme zdaleka nejambicióznější cestu k dekarbonizaci námořní dopravy na světě. Tato dohoda vytváří rovnováhu mezi zajištěním toho, že naše klimatické cíle budou účinně splněny, a zároveň ochrání konkurenceschopnost námořního sektoru a ochrání průmysl a rodiny před rostoucími cenami,“ řekl zpravodaj Jörgen Warborn ze středopravé skupiny EPP.

 

Dohody nyní z Výboru pro dopravu zamíří dál, aby o nich hlasoval celý Parlament, a poté budou představovat vyjednávací pozici Parlamentu s členskými státy.

 

Uber jde do elektřiny

Uber, americká společnost zajišťující přepravu cestujících, která ve své době zaznamenala nemalé kontroverze, učinila minulý týden nové prohlášení šetrné k životnímu prostředí. Generální ředitel Dara Khosrowshahi prozradil, že společnost plánuje přejít na zcela elektrickou flotilu do roku 2030. Ve Francii chce společnost dosáhnout 50 % elektromobilů do konce roku 2025 a na začátku nového desetiletí se přesunout na 100 %.

 

Společnost oznámila, že do roku 2024 zcela vyřadí vozidla s pohonem na naftu. V současné době necelých 50 % francouzské flotily Uberu jezdí na naftu, což je pokles z 85 % v roce 2020.

 

Tento technologický gigant vyčlenil 75 milionů eur na pomoc řidičům s přechodem na čisté vozy a uzavřel partnerství se skupinou Stellantis a její platformou mobility Free2Move. Řidiči Uberu budou vyzváni, aby si pronajali nebo koupili elektromobil z nabídky Stellantisu a prodali své staré auto. V rámci obchodu budou mít přístup k lepším cenám a nabídkám než široká veřejnost.

 

Zúčtování e-paliv

Pokračující diskuse v sektoru silniční dopravy o úloze, kterou mohou hrát syntetická paliva při dekarbonizaci automobilů, nabrala tento týden nové obrátky. Nevládní organizace zaměřená na čistou mobilitu Transport & Environment vydala zprávu, v níž uvádí, že do roku 2035 bude Evropa vyrábět pouze tolik syntetických paliv aby pokryla spotřebu jen 2 % z 287 milionů automobilů jezdících v EU.

 

„E-paliva jsou prezentována jako uhlíkově neutrální způsob, jak prodloužit životnost technologie spalovacích motorů. Ale vlastní údaje z odvětví ukazují, že to bude stačit jen pro nepatrný zlomek aut na silnici,“ řekl analytik elektromobility z T&E Yoann Gimbert. Gimbert označil syntetická paliva za „trojského koně pro průmysl fosilních paliv“ a vyjádřil podporu plné elektrifikaci osobních vozidel.

 

Odvětví paliv se rychle postavilo proti analýze T&E a tvrdí, že údaje jsou zkreslené. „Bohužel se zdá, že T&E je odhodlána pokračovat ve své desetileté kampani proti vyspělým biopalivům a e-palivům. Je pro nás nepochopitelné, že by se ekologická organizace snažila zastavit investice do nových obnovitelných energií pro Evropu, zejména těch, které mohou vytvářet nové podniky a pracovní místa s využitím zdrojů z EU,“ řekl generální ředitel FuelsEurope & Concawe John Cooper.

 

Čína certifikuje letadlo C919, aby konkurovalo Airbusu a Boeingu

Čína uspořádala ceremoniál aby certifikovala svůj úzkotrupý dopravní letoun C919. Ukázala fotografie na sociálních sítích, což představuje významný milník v ambicích země postavit se Airbusu a Boeingu v komerčním letectví.

 

Rusko chce létat sólo bez Airbusu a Boeingu

Ruský letecký průmysl se bude snažit jít sám bez Západu, používat místně vyrobené díly k výrobě 1000 dopravních letadel do roku 2030 a ukončit závislost na Boeingu a Airbusu. Uvedla to státem vlastněná společnost Rostec.

 

Kosmická loď NASA DART zasáhla v prvním testu planetární obrany cílový asteroid

Kosmická loď NASA DART úspěšně narazila do vzdáleného asteroidu nadzvukovou rychlostí při prvním světovém testu planetárního obranného systému navrženého tak, aby zabránil potenciální srážce meteoritu se Zemí v soudný den.