name | autoweek.cz

Závěrečný sprint učinit EU Fit for 55

Závěrečný sprint učinit EU Fit for 55

11.01.2023 | | Doprava

Vítejte o nejnovějšího souhrnu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, která připravil Sean Goulding Carroll.

Zatímco rok 2022 odchází do historie, nad Bruselem se rozednívá - i když s všudypřítomnými šedými mraky. Vítejte v roce 2023, kdy budou dokončeny obrysy stěžejního balíčku klimatických zákonů EU (který má stále pochybnou přezdívku Fit for 55). Klíčovým tématem diskusí o klimatických zákonech zůstane sektor dopravy, kde je třeba ještě dohodnout řadu dokumentů týkajících se mobility.

 

V nadcházejících měsících se bude pokračovat v posledních měsících roku 2022, zatímco vyjednavači budou s bezútěšnýma očima posilněni vlažnou kávou vymýšlet legislativní kompromisy. Níže uvádíme krátkou rekapitulaci dopravních spisů Fit for 55, které jsou stále na programu jednání v roce 2023.

 

Letectví

Navzdory očekáváním se v roce 2022 Evropský parlament a Rada nedokázaly dohodnout na zákonu EU o ekologickém leteckém palivu známém jako ReFuelEU Aviation. Euractiv má informace, že důvodem neshody byl nejrozporuplnější zdroj energie - jaderná. Socialisté a zelení chtěli, aby byla jaderná energie zakázána jako prostředek k výrobě elektropaliv, což bude hlavní budoucí zdroj paliva pro snížení emisí v letectví. Obě skupiny navíc chtěly, aby byla do konečné dohody zahrnuta možnost stanovení národních mandátů pro udržitelné letecké palivo (SAF).

 

Středopravicová frakce Evropské lidové strany (EPP) neztrácela čas, aby Zelené a Socialisty a demokraty za nedostatečný pokrok obvinila. „Pokud to socialisté a zelení myslí s bojem proti změně klimatu vážně, musí pro to něco udělat místo toho, aby o tom jen mluvili. Vzhledem k jejich opakovaně vznášeným obavám o klima je manévr, který během jednání provedli, nepochopitelný,“ uvedla stínová zpravodajka EPP Claudia Monteiro de Aguiar.

 

Nyní je na současném předsedajícím Švédsku, aby naplánovalo pravděpodobně poslední kolo jednání.

 

Námořní

V roce 2023 se bude jednat také o dohodě FuelEU Maritime, která je sourozencem dohody ReFuelEU Aviation. Na rozdíl od zákona o leteckých palivech FuelEU Maritime nepředepisuje druh paliv, která se musí používat na lodích. Stanovuje stále přísnější limity uhlíkové náročnosti, které je třeba dodržovat. Je na provozovatelích lodí jaká paliva budou ke splnění těchto požadavků používat, což je aspekt, který zákonodárci milující volný trh chválí jako technologickou neutralitu v praxi.

 

Ekologicky smýšlející zákonodárci se však obávají, že když dají lodnímu průmyslu volnou ruku, zvolí pro splnění cílů spíše nejlevnější než nejekologičtější variantu. Konkrétně se ukázalo, že možnost pohánět lodě zkapalněným zemním plynem - fosilním palivem - až do roku 2030 je kontroverzní.

Odvětví lodní dopravy zase tvrdí, že budoucnost nízkouhlíkové lodní technologie je stále nejistá. Uzavírat se nyní pro jednou možnost je podle nich nerozumné, zejména vzhledem k tomu, že velké lodě budou v provozu několik desetiletí.

 

Silniční doprava

Spalovací motor - alespoň v osobních automobilech - dostal v roce 2022 rozsudek smrti a jeho poprava je naplánována na rok 2035. Uvidíme, zda mu bude na poslední chvíli udělena milost v podobě e-paliv. Tato zpráva spolu s očekávaným poklesem cen elektromobilů a vznikem trhu s ojetými vozidly nepochybně přispěje k tomu, že rozšíření elektromobilů dosáhne nový rozměr.

 

Jeden faktor však hrozí, že revoluci v oblasti elektromobilů zhatí - chybějící nabíjecí infrastruktura. Soukromý sektor i vlády jednotlivých zemí se snaží zvýšit dostupnost dobíjecích míst. V Bruselu se tento problém řeší prostřednictvím nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva AFIR. Nařízení AFIR stanoví požadavky na počet dobíjecích stanic podél hlavních dopravních koridorů EU a jeho cílem je usnadnit placení za dobíjení, zejména při přejezdu do jiné země EU.

 

Jednání budou pokračovat v letošním roce, přičemž Evropský parlament bude zastupovat Ismail Ertug z frakce S&D, který je otevřeným kritikem toho, co považuje za nedostatečné ambice členských států v této oblasti.

 

Scholzův „summit o mobilitě“ kritizován pro zaměření na automobily

Na poli německé dopravní politiky je toho hodně k diskusi - od pomalého snižování emisí CO2 v odvětví dopravy přes zdlouhavá povolovací řízení pro infrastrukturní projekty až po obavy ze ztráty pracovních míst ve výrobě automobilů ve prospěch USA nebo Číny. Kancléř Olaf Scholz proto do kancléřství pozval politiky, zástupce průmyslu a odborů na summit o mobilitě. Jedná se o první setkání pod tímto novým názvem, ačkoli podobná setkání se již dříve konala pod názvem summit o automobilovém průmyslu.

 

Mezi účastníky jsou generální ředitelé společností BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen, jakož i šéfové jejich odborových organizací. Přítomni budou zástupci dodavatelů automobilů i výrobců akumulátorů a také šéf think tanku Agora Verkehrswende, který prosazuje elektrifikaci.

 

Mezi zainteresovanými stranami mimo automobilový průmysl vyvolal seznam účastníků kritiku. Nový název summitu je zavádějící, stěžovaly si lobbistické skupiny zastupující železniční a cyklistický sektor. „To, co se dříve nazývalo summitem o automobilech, nyní dostalo novou nálepku - ale obsah je stejný. Transformace dopravy však znamená více než jen proměnu motorů automobilů,“ řekl Dirk Flege, výkonný ředitel Allianz pro Schiene, lobbistické skupiny pro železniční sektor.

 

Nová proticovidová omezení pro čínské cestující odsoudil letecký průmysl

V zemích EU panuje zlověstný pocit déjà vu, protože se snaží zavést omezení pro cestující, kteří do unie vstupují z Číny, a to ze zdravotních důvodů. Po zrušení omezení se v nejlidnatější zemi světa prudce zvýšil výskyt nemoci covid-19, což přimělo několik členských států EU požadovat negativní test před povolením vstupu čínským návštěvníkům. Podobné požadavky na testování zavedly i další země, včetně Spojených států, Austrálie a Indie, což čínské úředníky značně rozladilo.

 

Zavedení testování bylo silně kritizováno leteckým průmyslem - odvětvím, které by mohlo být postiženo návratem k mezinárodním cestovním omezením. Obchodní sdružení letišť ACI Europe a obchodní sdružení leteckých společností A4E a IATA společně odsoudily nové požadavky na cestování a uvedly, že doporučení EU zavést testování pro čínské cestující se rovná „reakci na rychlou reakci“. Ve svém prohlášení tvrdí, že kmen covid-19, který postihuje Čínu, se již v Evropě vyskytuje a že obyvatelstvo EU získalo vůči viru vyšší imunitu, takže omezení jsou neúčinná.

 

„Opět se noříme do mozaiky neodůvodněných a nekoordinovaných cestovních omezení, která nemají žádný vědecký základ. Je zřejmé, že se stále teprve musíme poučit z bolestných lekcí minulých let,“ uvedl Olivier Jankovec, generální ředitel ACI Europe.

 

Blíží se finiš pro dopravní zákony Fit for 55

Balíček klimatických zákonů Fit for 55 dominoval v roce 2022 v Bruselu legislativní agendě v oblasti dopravy. V letošním roce se obnoví úsilí o prolomení zbývajících patových situací, čímž se balíček Fit for 55 posune z návrhu Komise do nové reality EU.

 

Prudce rostoucí ceny pohonných hmot způsobují italské vládě bolení hlavy

Italští motoristé se u pump potýkají s prudce rostoucími cenami pohonných hmot, ale vláda, která stanovuje v současnosti velmi vysokou spotřební daň a DPH, stále ukazuje prstem na spekulující prodejce.

 

Německo, Belgie a Lucembursko odrazují od cest do Číny zasažené covidem

Německo, Belgie a Lucembursko nedoporučily kromě nezbytně nutných cesty do Číny, nejlidnatější země světa, která se po uvolnění přísných omezení týkajících se viru potýká s nárůstem případů onemocnění covid.

 

Habeck ze Zelených viní liberály vedenou dopravu z klimatického neúspěchu Německa

Zelený vicekancléř a ministr pro klima Robert Habeck zahájil chabě zastřený útok na liberálního ministra dopravy za FDP Volkera Wissinga poté, co nově zveřejněné údaje ukázaly, že země není na dobré cestě ke splnění svých klimatických cílů.

 

Britský průlomový start družice skončil neúspěchem

Pokus Velké Británie stát se první evropskou zemí, která vypustí satelit do vesmíru, skončil trpkým zklamáním, když společnost Virgin Orbit oznámila, že její raketa utrpěla anomálii, která jí zabránila dosáhnout oběžné dráhy.