name | autoweek.cz

Závod o čínské investice
11.06.2024 | Aktuality
Nick Carey, evropský automobilový korespondent agentury Reuters, pozdravuje tentokrát z Londýna: Tohle byl opět velký týden pro novinky pro automobilový průmysl.
Zdá se, že Evropská unie je připravena každým dnem zveřejnit cla na čínská elektrická vozidla, o nichž evropské automobilky, zejména Němci, říkají, že je nechtějí, a Číňané říkají, že je to neodradí.
Ale ještě před začátkem týdne dosáhla krajní pravice významný zisk ve volbách do EU, což vyvolalo předčasné volby ve Francii, když prezident Emmanuel Macron usiluje o znovuobnovení autority. Pestrá parta nacionalistických, populistických a euroskeptických stran je na cestě k získání čtvrtiny křesel v Evropském parlamentu, což odráží nespokojenost voličů s inflací, migrací a náklady na zelenou transformaci. Nyní se tyto strany budou snažit ovlivňovat politiku EU, přičemž některé vyzývají ke zmírnění Zeleného údělu.
Doprava představuje významnou část této dohody, přičemž platí zákaz vozidel na fosilní paliva pro rok 2035. Politici krajní pravice z různých zemí celé EU vykazují špatné výsledky ve snaze o spolupráci, ale mohlo by dojít k další divoké jízdě pro automobilový průmysl, který již pracuje s přechodem na elektrickou energii.
Co by se ještě mohlo pokazit?
Čínské automobilky: Vyberte si mě! Ne, vyberte mne!
I když se EU připravuje na zavedení cel na čínská elektrická vozidla, redaktor Reuters Giulio Piovaccari hlásí, že evropské vlády vypisují pobídky pro čínské výrobce automobilů v naději, že právě u nich založí nové továrny a přinesou vysoce placená pracovní místa ve výrobě.
Na rozdíl od Spojených států s federální vládou, která může rozhodnout, tak jako minulý měsíc, o zavedení vysokých cel na elektromobily, mnoho z 27 členů EU touží po spolupráci s čínskými výrobci automobilů. Už jsme samozřejmě byli v podobné situaci. V 80. a 90. letech 20. století panovala v Evropě tvrdá konkurence v závodech japonských výrobců automobilů.
Španělsko, Itálie, Maďarsko a Polsko, abychom jmenovali alespoň některé, už vyhlásily programy, které mají přilákat investice do výroby automobilů. Čínská společnost BYD v prosinci oznámila výstavbu továrny na elektromobily v Maďarsku, zatímco Španělsko, druhá největší evropská země vyrábějící automobily po Německu, si v dubnu zajistilo investici od Chery.
Tyto a další investice by mohly Číně přinést další spojence v EU. Během své květnové návštěvy Budapešti čínský prezident Si Ťin-pching řekl, že obě země se vydají na „zlatou plavbu“. Začátkem června dal Peking jasně najevo, že se dvoří Španělsku, aby tlačilo EU v tarifech na elektromobily.
Foto Newspressspain
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz