name | autoweek.cz

Zbytečné představení ministra Ťoka

Zbytečné představení ministra Ťoka

14.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ministerstvo dopravy dokázalo, že auta homologovaná podle emisního standardu Euro 6 plní emisní standard Euro 6. Masivní dovoz ojetin neplnících ani Euro 3 a znečišťujících ovzduší mnohonásobně větším množstvím jedovatých emisí ale ministru Ťokovi nevadí.
Bylo by užitečné, kdyby si na Ministerstvu dopravy zjistili, jak se homologují auta v rámci Evropské unie a jak se průběžně jejich parametry prověřují. Pak by si ministr Dan Ťok mohl odpustit poněkud trapné představení, v němž kromě propagace roztocké zkušebny společnosti TÜV SÜD dokázal, že je u dvou prověřovaných aut všechno v pořádku...
 
Ještě komičtější je ale jeho tvrzení, že v další etapě ministerstvo ověří, zda vozidla nemají zařízení zkreslující měření. Ministerstvo dokonce vyvíjí speciální test, jak na to přijít. Nepochybně to je důležitější, než řešit zoufalý stav Registru motorových vozidel, způsob placení mýta na českých dálnicích o stavu dálniční a silniční sítě ani nemluvě.
 
Pokud ale někomu na ministerstvu dopravy kromě mediální prezentace leží na srdci i stav životního prostředí, pak by bylo určitě užitečnější zabývat se místo moderních aut s minimálními emisemi (byť možná překračujícími předpisy dané EU), ale posvítit si na staré ojetiny neplnící ani Euro 3, v mnoha případech dokonce ani Euro 1, tedy aut mnohonásobně překračujících limity Euro 5 či Euro 6. Těchto vozidel se totiž k nám dováží ze zahraničí jako ojetých mnohem víc, než je zde v provozu aut s turbodiesely EA189.
 
Po tom, jak vlastně software motorech Volkswagen EA189 pracuje, pátrají specialisté po celém světě. Dokonce se zdá, že o tom nemají zcela jasno ani ve Wolfsburgu. Organizace ICCT se tím zabývala dva roky a spolupracovala při tom se špičkovými evropskými pracovišti, zabývajícími se touto problematikou (včetně TÜV SÜD). Poté zadala další měření v reálném provozu specialistům na universitě West Virginia. Ta zjistila to, co za několik let nedokázali objevit odborníci Americké agentury pro životní prostředí EPA, totiž to, že se v motorech děje cosi, co mění jejich chování při testování na dynamometru. Už více než rok se odborníci na této universitě, stejně jako specialisté EPA a jejich kolegové z kalifornského CARB snaží přijít na to, jak přesně to funguje. Brzy se to ale zřejmě dozvědí z Prahy.
 
Tisková zpráva Ministerstva dopravy:

Ministr dopravy Dan Ťok se seznámil s výsledky měření emisí, motory Euro 6 jsou v pořádku


Ministr dopravy Dan Ťok v nezávislé zkušebně TÜV SÜD v Roztokách u Prahy seznámil s výsledky testů prvních dvou vozidel, testovaných v souvislosti s problematikou dieselových motorů z koncernu Volkswagen. Cílem testů bylo ověřit, že vybraná vozidla jako typ splňují emisní požadavky dané evropskými předpisy. Nezávislé testování na vzorových typech vozidel ověřilo tvrzení výrobce, že současné vozy koncernu VW s dieselovým motorem splňujícím normu Euro 6 jsou v pořádku. Testy budou pokračovat další etapou, která ověří, zda vozidla nemají zařízení zkreslující měření.

„Testovali jsme vůz Škoda Superb TDI 2.0 a Volkswagen Golf TDI 1.6, jako zástupce vozů s dieselovým motorem Euro 6. Tyto vozy podle standardního homologačního cyklu vyhověly homologačním podmínkám,“ řekl po seznámení s výsledky testů ministr dopravy Dan Ťok. Vozy s motory Euro 5, kterých by se údajně mělo falšování emisních testů týkat, chce ministerstvo otestovat v nejbližší době. Jakmile bude vyvinut speciální test, který bude simulovat podmínky normálního provozu (a měl by tak bránit zapnutí podvodného softwaru), ověří MD tyto typy vozů znovu, aby u nich ke zkreslování údajů o emisních hodnotách již nedocházelo. „Chceme mít jistotu, že homologační podmínky jsou splněny i tehdy, když by zafungoval podvodný software,“ dodal Ťok.

Ministerstvo dopravy je v kontaktu s homologačními autoritami v Německu a Velké Británii a všechny postupy jsou koordinovány, aby došlo k co nejrychlejšímu vyřešení celé záležitosti. „Minulý týden jsem jednal se spolkovým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem, který mě pozval na jednání speciální komise, která celou kauzu prošetřuje. Shodli jsme se, že musíme zajistit, aby se v budoucnu takové případy již neopakovaly,“ ujistil Ťok.