name | autoweek.cz

Zemřel Carl Hahn

Zemřel Carl Hahn

15.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prof. Dr. Carl Horst Hahn zemřel ve svém domě ve Wolfsburgu. Během svého působení v čele koncernu VW od roku 1982 položil základy globální korporace. Stál u převzetí automobilky Škoda a také zahájil expanzi koncernu do Číny.

Zemřel Prof. Dr. Carl Horst Hahn (96). Jako předseda představenstva společnosti Volkswagen AG a člen dozorčí rady měl významný vliv na koncern Volkswagen.

 

Carl Horst Hahn se narodil 1. července 1926 v Saské Kamenici (Chemnitz). Jeho otec se významně podílel na vzestupu společnosti DKW a v roce 1932 byl jedním ze spoluzakladatelů společnosti Auto Union. Druhou světovou válku přežil Hahn jako vojín. Po válce studoval ekonomii v Německu, Švýcarsku a Anglii a politologii ve Francii. V roce 1952 získal v Bernu doktorát.

 

Koncem roku 1954 přišel do společnosti Volkswagenwerk a stal se asistentem generálního ředitele Heinricha Nordhoffa. V roce 1959 byl vyslán do USA aby založil společnost Volkswagen of America. Vytvořením příkladné prodejní organizace a s pomocí v té době revoluční marketingové koncepce se mu podařilo proměnit VW Brouk v kultovní auto.

 

Úspěch v USA přivedl Hahna v roce 1964 do představenstva společnosti Volkswagen ve Wolfsburgu, kde převzal odpovědnost za celosvětový prodej. Ve stejném roce Volkswagen koupil od Daimler-Benz společnost Auto Union. V té době Hahn prosadil strategii dvou značek - v roce 1967 se z DKW Auto Union stala značka Audi s vlastní produktovou řadou a nezávislou prodejní organizací.

 

V roce 1972 se stal generálním ředitelem společnosti Continental. V roce 1982 se vrátil do Wolfsburgu aby převzal funkci předsedy představenstva společnosti Volkswagen. Svými strategickými rozhodnutími a podnikatelskou předvídavostí určil ve Wolfsburgu směr aby se Volkswagen stal globální společností.

 

Krátce po svém nástupu do funkce uzavřel Volkswagen exkluzivní spolupráci se španělským SEATem. Přesunutí výroby modelů Polo a Passat do Španělska umožnilo zvýšit výrobu modelu Golf ve Wolfsburgu a otevřelo cestu k návratu koncernu Volkswagen k ziskovosti a vedoucímu postavení v Evropě. V roce 1986 koncern koupil SEAT.

 

V roce 1991 Hahn uzavřel smlouvu s českou vládou o vytvoření společného podniku s automobilkou Škoda, která se posléze stala součástí koncernu Volkswagen. Díky tomu Volkswagenzískal vedoucí postavení i na trzích střední Evropy.

 

Hahn jako předseda představenstva dříve než všichni konkurenti rozpoznal potenciál čínského trhu a už v roce 1983 zahájil Volkswagen v Šanghaji zkušební montáž modelu Santana. O rok později Volkswagen podepsal s čínskou vládou smlouvu o společném podniku a v Šanghaji byl položen základní kámen automobilové továrny. V roce 1991 následoval druhý společný podnik s FAW.

 

Carl Hahn měl zásadní vliv na strategii společnosti Volkswagen po čtyři desetiletí. Na konci roku 1992 předal funkci předsedy představenstva Ferdinandu Piëchovi a přešel do dozorčí rady, jejímž členem byl až do června 1997. I po svém odchodu do důchodu byl aktivní v mnoha dozorčích radách a jako čestný předseda v dozorčích radách mj. i ve společnosti Škoda Auto.