name | autoweek.cz

Zemřel Giotto Bizzarrini

Zemřel Giotto Bizzarrini

16.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve věku 96 let odešel tvůrce některých z nejlepších vozů GT všech dob. Giotto Bizzarrini se podílel na vzniku vozů Ferrari 250 GTO, Lamborghini Miura, Iso Grifo a Rivolta i vlastního Bizzarrini 5300 GT Strada.

Italský inženýr Giotto Bizzarrini, který zemřel ve věku 96 let, se podílel na vzniku nejlepších vozů Gran Turismo všech dob. Jeden z nejlepších konstruktérů své schopnosti využil k vytvoření jedinečné sestavy krásných a rychlých vozů. Jeho zásluhou vznikly mimo jiné Ferrari 250 GTO, motor Lamborghini V12, spousta vozů Iso a jeho vlastní Bizzarrini 5300 GT.

 

Bizzariniho kariéra začala po získání inženýrského titulu na univerzitě v Pise v roce 1953. Po krátkém působení jako učitel nastoupil do Alfy Romeo, kde pracoval na modelu Giulietta. Poté se stal testovacím jezdcem s talentem pro odstraňování závad. Jeho talent neunikl Enzu Ferrarimu. V roce 1957 Bizzarini nastoupil k Ferrari a brzy se stal šéfem vývoje sportovních vozů a GT, kde dohlížel na vznik řady vozů 250 GT, která zahrnovala modely 250 GT SWB, 250 Spider California a vyvrcholila modelem 250 GTO. Tento závodní vůz triumfoval v mistrovství světa GT v letech 1962 až 1964. Dnes jde o jeden z nejvyhledávanějších a nejdražších automobilů ve sběratelském světě. Ještě před jeho dokončením Bizzarini na konci roku 1961 opustil Maranello jako součást proslulé palácové vzpoury.

 

Spolu s dalšími „povstalci“ spoluzaložil společnost ATS, ale brzy ji opustil, protože chtěl stavět vozy GT s motory V12, zatímco bývalý šéfkonstruktér Ferrari a jeho předchozí i současný šéf Carlo Chitti trval na V8 a formuli 1. Majitel týmu Scuderia Serenissima hrabě Giovanni Volpi di Misurata Bizzariniho požádal, aby vylepšil jeho Ferrari 250 GT SWB, když mu Ferrari kvůli podpoře projektu ATS odmítl prodat nové GTO. Výsledkem byl slavný model Breadvan s lepší aerodynamikou a vylepšeným podvozkem, který ovšem nikdy nedokázal GTO porazit.

 

V roce 1962 Bizzarrini založil společnost Societa Autostar jako inženýrskou poradenskou firmu. Ferruccio Lamborghini ho požádal, aby navrhl motor V12 pro jeho nové vozy GT. Tato základní konstrukce motoru byla použita počínaje modelem Lamborghini 350 GT a v různých podobách se objevoval v následujících vozech značky po celá desetiletí. Tento motor se vešel i napříč mezi sedadla a zadní nápravu revolučního vozu Lamborghini Miura.

 

Pro automobilku Renza Rivolty Iso vyvinula Bizzariniho Societa Autostar vozy Iso Rivolta, Grifo A3/C a Grifo Strada s motory vpředu jako Ferrari GTO. Po neshodách s Rivoltou se Bizzarrini pustil do výroby vlastních verzí těchto vozů pod svým jménem v nově vytvořené firmě Prototipi Bizzarrini. I když Bizzarriniho vozy nezískaly na závodních tratích větší úspěchy srovnatelné s Ferrari GTO, Bizzarini 5300 GT Strada je dnes uznáván jako jeden z nejkrásnějších vozů GT, jaké kdy vznikly. Jeho karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro v době, kdy ještě pracoval u Bertoneho. Další Bizzariniho model P538S už s motorem před zadní nápravou obchodně neuspěl, ale Giorgetto Giugiaro jeden z prototypů v roce 1968 proměnil v legendární koncept Manta. Společnost Bizzarini v roce 1969 ukončila výrobu.

 

Giotto Bizzarini poté navrhoval mnoho vozů jako nezávislý konzultant pro řadu zákazníků. Podílel se na rozmanitých projektech, jako byl American Motors AMX/3 (s karoserií od Toma Tjaardy) a mnoha dalších pro General Motors, Pininfarinu a japonské výrobce motocyklů. Také přednášel na několika technických universitách. V roce 2012 byl Bizzarrinimu ve věku 86 let udělen čestný doktorát inženýrství na Florentské univerzitě jako uznání jeho všestranného talentu v oblasti inženýrství, designu a závodění.

 

V únoru 2022 revitalizovaná společnost Bizzarrini zveřejnila plány na výrobu supersportu s motorem V12 navržený Giugiarem, který se má jmenovat Giotto.