name | autoweek.cz

ZF platí vysokou cenu za vlnu převzetí
05.10.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.
Nový generální ředitel ZF Mathias Miedreich má dosáhnout věci, které se zdají být téměř nemožné. Jeden z největších dodavatelů na světě má dluh 11 miliard eur. Miedreich musí uskutečnit bolestivé propouštění a zároveň rozšiřovat podnikání o komponenty připravené na budoucnost. A má restrukturalizovat divizi elektrodílů místo aby ji oddělil.
Toto je kompromis, který oznámil s radou zaměstnanců hned první den v práci. A to vše ve složité situaci poháněné mocnými organizacemi odborů, rozzlobenými zaměstnanci a ke všemu se vyjadřujícími místními politiky. Někteří by při nabídce práce řekli: „Díky... ale ne, děkuji.“
Od nástupu nového generálního ředitele se očekává mnoho. Má dělat věci lépe, vytvářet optimistického ducha. Především bude mít váhu Miedreichův styl komunikace. Jedná se o hlubokou konsolidaci, kterou musí Miedreich zvládnout a moderovat. Je pravda, že i konkurenti Bosch a Conti mají obrovské problémy. Stejně jako ZF, i Bosch propustí tisíce pracovních míst. Je to ale také vysoká cena, kterou ZF platí za svou minulost.
Jak se nákupní horečka ZF (TRW, Wabco atd.) za posledních deset let ve skutečnosti měří na pozadí dnešního dluhu? ZF schválila akvizice v hodnotě 20 miliard eur. Co zpočátku vypadalo dobře, to se nyní musí řešit na zmenšujícím se trhu. Důsledky jsou odpisy, náklady na restrukturalizaci a úroky.
V roce 2015 jsem o akvizici TRW napsal: „Výzvou je návratnost. Peníze se musí vydělat, zejména proto, že cena TRW ve výši 12,4 miliardy eur na ZF doléhá. Tlak se bude zvyšovat.“ To bylo stále opatrně formulováno. Z dnešního pohledu vypadají akvizice přehnaně sebevědomě jako Ikarův let „jednou ke slunci a zpět“.
Miedreich bude mít 9. října další důležitou schůzku: Bude jednat s kancléřem na automobilovém summitu v Berlíně. Aby bojoval proti Ikarovu pádu.
Foto: ZF
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz