name | autoweek.cz

Zhodnocení EcoBest Challenge 2023

Zhodnocení EcoBest Challenge 2023

20.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Během EcoBest Challenge 2023 motorističtí novináři z AutoBest řídili 14 elektromobilů - všechny s homologovaným dojezdem podle WLTP více než 350 km a cenovkou pod 70 000 eur před zdaněním. Cílem není sestavit pořadí 14 vozů, ale nabídnout průměrnou referenci pro evropského spotřebitele.

EcoBest Challenge 2023 není typický srovnávací test motoristických médií, ani test rekordního dojezdu se speciálním jízdním stylem nebo naopak o rychlostní test, který by ověřil, jak jsou elektromobily agilní. EcoBest Challenge uvádí výsledky a nekomentuje rozdíly mezi jednotlivými modely v testu.

 

Ročník 2023 obdržel certifikaci Bureau Veritas - celosvětové uznání skutečné, komplexní, konzistentní a inovativní metodiky používané při testování elektromobilů (EV) v reálných podmínkách provozu a nezaujatém hodnocení jejich reálných ekologických vlastností.

 

EcoBest Challenge probíhá ve spolupráci s VinFast, nově vznikajícím vietnamským výrobcem elektromobilů, který je součástí VinGroup, největšího vietnamského průmyslového konglomerátu. AutoBest těžil z logistické a technické podpory italské automobilové publikace Quattroruote, podporou společnosti Xiaomi v oblasti mobilních zařízení a e-gap, který nabídl dálkové nabíjení po vybití akumulátorů na konci testu. Aplikací pro měření údajů vozů je PKC - Power check Control, vyvinutá italskou společností Power Cruise Control.

 

Jak probíhal EcoBest Challenge elektrified by VinFast

V tomto vydání byly testovány tyto vozy: Aiways U6, BMW iX1, BYD Atto 3, Citroën e-C4 X, Hyundai Ioniq 6, Jeep Avenger, Lexus RZ, Mercedes-Benz EQB, Nissan Ariya, Opel Astra, Polestar 2 MY23, Subaru Solterra, Tesla Model 3 a Volkswagen ID. Buzz. Podrobné specifikace jednotlivých testovaných vozů jsou uvedeny v tabulkách spolu se všemi naměřenými údaji.

 

Všechny vozy byly běžné sériové modely s jednou osobou na palubě, s aktivní klimatizací a infotainmentem a s tlakem v pneumatikách doporučeným značkou. Vozy jezdily v režimu Normal a s využitím režimu rekuperačního brzdění v městském provozu, pokud byl k dispozici.

 

Všechny vozy absolvovaly sérii tří okruhů o různém podílu dálnice (55 %), běžných silnic (25 %) a městského provozu (20 %). Řidiči měnili vozy každých 30 km, aby se zabránilo vlivu individuálního stylu jízdy na výsledky. Všechna vozidla jela v koloně za vedoucím, přičemž byla stanovena průměrná rychlost a po celou dobu se dodržovaly rychlostní limity. Po dosažení indikace 0 % kapacity akumulátoru a/nebo 0 km dojezdu, která se objevila na displeji, vozy pokračovaly v jízdě v areálu Vairano ASC nedaleko Milána až do svého úplného zastavení.

 

Klíčová zjištění

Při hodnocení výsledků EcoBest Challenge používá AutoBest vlastní indexy. EcoC 1 představuje poměr mezi skutečným dojezdem a dojezdem podle WLTP. EcoC2 udává skutečnou energetickou účinnost elektromobilů a prozrazuje, kolik kilometrů skutečného dojezdu dokáže konkrétní vůz zajistit z 1 kWh. EcoC 2 je nejdůležitějším vyjádřením energetické účinnosti elektromobilu.

 

V tomto ročníku EcoBest Challenge žádný z testovaných vozů nedosáhl dojezd homologovaný podle cyklu WLTP. Šest ze 14 elektromobilů dosáhlo v reálných jízdních podmínkách více než 90 % homologovaného dojezdu. Pouze tři dosáhly méně než 80 % dojezdu, všechny však dosáhly víc než 72,4 % minimální hodnoty WLTP, což je celkově lepší výsledek ve srovnání s loňským ročníkem.

 

AutoBest je přesvědčen, že dosažené výsledky jsou mnohem blíž realitě než homologované údaje podle WLTP. Výsledky reálného dojezdu ukazují, že WLTP je ve srovnání s jízdou v reálném provozu o něco optimističtější.

 

Klíčový index EcoC 2 představuje kvintesenci myšlenky energetické účinnosti elektromobilů. Jde o to, kolik kilometrů skutečného dojezdu může nabídnout 1 kWh z akumulátoru konkrétního vozu. Nejnižší hodnota EcoC 2 při testu byla pouze 4,7 km/ kWh, ale je lepší než nejnižší hodnota z loňského roku 4,5 km/ kWh. Šest vozů překonalo hranici 6 km/kWh ale dvěma vozům se nepodařilo dosáhnout ani 5 km/kWh. Ve srovnání s rekordem EcoC 2 z roku 2021, který činí 8,07 km/kWh, je ovšem nejlepší výsledek letošního ročníku jen 7,76 km/kWh, i když je lepší než loňský nejlepší výsledek 6,65 km/kWh.

 

Díky celkově dobrým výsledkům EcoC 1 a EcoC 2 letošní měření dokazuje, že efektivita v nakládání s energií uloženou v akumulátoru je u většiny elektromobilů stále lepší.

 

EcoBest Challenge je jeden z mála nezávislých testů v Evropě, který měří, co se stane poté, co ukazatel rezervy akumulátoru/dostupný dojezd km dosáhne nuly. Všechny vozy jezdily až do úplného vyčerpání akumulátoru, kdy se vozy zcela zastavily. Až na jeden vůz je v akumulátoru stále ještě život, jakmile na sdruženém displeji ukazuje nulu. U 13 vozů se prokázalo, že jim zbývá ujet od 2 do 45 km.

 

Dalším výsledkem EcoBest Challenge je energie potřebná k plnému nabití vozů se zcela vybitým akumulátorem. S velkou přesností jsme měřili dobu procesu nabíjení střídavým a stejnosměrným proudem, a to pomocí stanic střídavého proudu o výkonu 22 kW a stejnosměrného proudu o výkonu 350 kW. Dobíjení střídavým proudem AutoBest doporučuje jako nejefektivnější a nejohleduplnější k akumulátoru. Měli by jej využívat všichni, kteří se svým elektromobilem parkují na stejném místě pravidelně po delší dobu.

 

AutoBest používá index EcoC 3 jako poměr mezi skutečnou energií nabitou do akumulátoru a oficiální čistou kapacitou, což je jasné vyjádření účinnosti procesu nabíjení. Všechna vozidla potřebovala víc energie, než je uváděná kapacita, a to mezi 5,9 % až 15 %. Tato čísla odpovídají loňským měřením a ukazují stagnaci ve snižování energetických ztrát během nabíjení.

 

AutoBest přidal ještě index EcoC 4 pro hodnocení skutečné účinnosti elektromobilů. Vyjadřuje kolik kilometrů ujede vůz na jednu kWh, přičemž se nebere v úvahu nominální kapacita akumulátoru jako v EcoC 2, ale celkové množství energie dodané nabíječkou k jeho nabití. Řidič platí za tuto energii a přitom tyto dodatečné kWh unikají palubnímu počítači.

 

Shrnutí

Základním požadavkem pro vývoj elektromobilů je zvyšování jejich efektivity aby byly plně použitelné pro každodenní provoz. Cílem ale nemůže být prodlužování dojezdu použitím stále větších a větších akumulátorů. Vedou k tomu dvě základní kritéria:

1) snaha zvyšovat účinnost systému pohonu pro dosažení využití 1 kWh pro ujetí více než 10 km, ale jak ukazuje index EcoC 2, to se zatím stále ne zcela daří

2) snaha urychlovat proces dobíjení s cílem nabít pro ujetí 100 km za 7 až 10 minut, což se úžasně daří.

 

Alessio Viola, šéfredaktor pro silniční testy Quattroruote, řekl: „EcoBest Challenge dokazuje, že pokrok se buduje krok za krokem, i když se jedná o rychle se rozvíjející sektor elektromobilů. V letošním ročníku jsme poprvé měli dva modely, které dosáhly dojezd přes 500 km. Mimořádně zajímavé výsledky dokazují schopnost klíčových výrobců navrhovat efektivní pohonné jednotky se špičkovou aerodynamikou, která významně přispívá ke zvýšení účinnosti. A pak je tu architektura 800 V, která zaručuje mimořádně rychlou dobu dobíjení a spokojenost s koupí vozu, který bude dlouho aktuální. Všichni víme, že budoucnost elektromobilu není ve stále větších a větších akumulátorech, ale ve zlepšování dojezdu z každé kWh a ve stále kratších dobách nabíjení.“

 

„Ve srovnání s předchozím ročníkem jsme letos zjistili lepší průměrný index EcoC2 u všech testovaných vozů. Nejúspornější vůz zvládl 7,6 km/ kWh, což je lepší výsledek ve srovnání s loňským rekordem. Na základě tohoto vývoje zdůrazňujeme, že je třeba, aby se všichni výrobci elektromobilů na celém světě nadále zaměřovali na to, jak je energie vynakládána pro pohon vozu. Již před dvěma lety jsme uvedli, že vstupujeme do nové éry elektromobility a v příštích několika letech musíme dosáhnout 10 km/kWh. Je nezbytným úkolem celého odvětví co nejlépe využívat palubní energii,“ prohlásil Dan Vardie, zakladatel a předseda AutoBest a EcoBest Challenge.